Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 78 -
...autorisationsfratagelse og midlertidig virksomhedsindskrænkning, § 9 b, stk. 1, om straksforbud, og efter § 10 c, stk. 1, om suspension, jf. nedenfor afsnit 5.7, 6.4, 8 og 11.44. Se https://www.stpk.dk/afgorelser-og-domme/resumeer-af-afgorelser-fra-ankenaevnet-for-tilsynsafgorelser/, hvor der er resuméer af afgørelser fra Ankenævnet for Tilsynsafgørelser.
- Side 106 -
...almindelige tilsyn med autoriserede sundhedspersoner, jf. autorisationslovens § 5, stk. 1. Mens der ikke i § 5 er fastsat særlige materielle kriterier for at iværksætte tilsynet, kræver § 10 b, at der foreligger en begrundet mistanke om, at en autoriseret sundhedsperson udgør en forringet sikkerhed for patienter på grund af de i bestemmelsen nævnte forhold.
(...)
- Side 108 -
...offentligheden. Sundhedspersonen omfattes herefter af forvaltningslovens retssikkerhedsgarantier og må forvente, at der er større sandsynlighed for besøg m.v., mens offentligheden må kunne regne med, at styrelsen rent faktisk holder et ekstra vågent øje med den pågældende. En beslutning om at iværksætte skærpet tilsyn forpligter dermed også styrelsen.