Bekendtgørelse om forsøg med selvkørende motorkøretøjer

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 925 af 24. juni 2025

I medfør af § 92 g, stk. 5, 8 og 9, § 92 h, stk. 6, § 118, stk. 15, og § 134 a, stk. 1 og 2, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, som ændret ved lov nr. 566 af 27. maj 2025 og lov nr. 567 af 27. maj 2025, og efter forhandling med justitsministeren, fastsættes efter bemyndigelse og efter bemyndigelse i henhold til § 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 845 af 25. juni 2025 om Vejdirektoratets opgaver og beføjelser:

Der er ingen senere ændringer til denne bekendtgørelse.

  • Ændringsbekendtgørelsen er implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er delvist implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er endnu ikke implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
Formål
§ 1

Denne bekendtgørelse fastlægger de nærmere regler for forsøg med selvkørende motorkøretøjer.

Anvendelsesområde
§ 2

Vejdirektoratet kan i medfør af denne bekendtgørelse, og i henhold til færdselslovens § 92 h, stk. 1, meddele tilladelse til forsøg med selvkørende motorkøretøjer. Vejdirektoratet skal i den forbindelse sikre, at vejmyndigheden, politiet og eventuelle private vejejere er blevet hørt.

§ 3

Forsøg må foregå med selvkørende motorkøretøjer op til niveau 4 i henhold til SAE standard J3016.

Stk. 2 Forsøg skal gennemføres i bestemte områder og kan afgrænses til bestemte tidspunkter.

Definitioner
§ 4

I denne bekendtgørelse forstås ved:

  • 1) Manuel kørsel: Kørsel, hvor en fysisk person enten fører køretøjet eller monitorerer kørslen og sikrer, at køretøjet føres i overensstemmelse med færdselslovens regler.

  • 2) Automatiseret kørsel: Kørsel, hvor køretøjets tekniske indretning fører køretøjet og monitorerer kørslen og sikrer, at køretøjet føres i overensstemmelse med færdselslovens regler.

  • 3) Fører: En fysisk person, som befinder sig i køretøjet, og som har til ansvar at overtage føringen, når dette anvises af det selvkørende motorkøretøjs tekniske indretning, eller når personen vurderer, at der er behov herfor.

  • 4) Operatør: En fysisk person, som befinder sig uden for køretøjet, og som har til ansvar at overtage føringen, når dette anvises af det selvkørende motorkøretøjs tekniske indretning, eller når personen vurderer, at der er behov herfor.

Den fysiske person
§ 5

Forsøg forudsætter deltagelse af en fysisk person, der enten kan deltage som fører eller operatør af det selvkørende motorkøretøj, og som har til ansvar at overtage føringen, når dette anvises af det selvkørende motorkøretøjs tekniske indretning, eller når den fysiske person vurderer, at der er behov herfor.

Stk. 2 Den fysiske person, jf. stk. 1, skal have erhvervet kørekort til den pågældende køretøjskategori og skal overholde reglerne om spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer i færdselslovens §§ 53 og 54, jf. § 92 g, stk. 3, 2. pkt.

Stk. 3 Færdselslovens § 55, stk. 1-3, og bestemmelser fastsat i medfør af § 55, stk. 4, finder på alle tidspunkter af den manuelle og automatiserede kørsel anvendelse for den fysiske person, jf. stk. 1. Færdselslovens § 77, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, uanset om køretøjet føres manuelt eller automatiseret.

Stk. 4 Det påhviler tilladelsesindehaver at sikre, at den fysiske person, jf. stk. 1, har modtaget fornøden instruktion i at styre køretøjet med køretøjets særlige styreenhed.

Registrering og lagring af data
§ 6

Under udførelse af forsøg skal det registreres og lagres, hvornår køretøjet har været i manuel kørsel og automatiseret kørsel.

Ansøgningen
§ 7

Ansøgning om tilladelse til forsøg indsendes til Vejdirektoratet ledsaget af en nærmere beskrivelse af forsøget.

Stk. 2 Ansøgningen skal indeholde følgende

  • 1) en beskrivelse af de motorkøretøjer, der indgår i forsøget,

  • 2) en detaljeret plan for gennemførelsen af forsøget, herunder hvilke niveauer af automatisering der er tale om,

  • 3) en beskrivelse af det område, forsøget ønskes gennemført på, herunder en angivelse af de omfattede vejstrækninger på et kortbilag,

  • 4) en beskrivelse af de trafikale og vejrmæssige forhold, hvori forsøget forventes at blive gennemført,

  • 5) en beskrivelse af forsøgets organisering, og

  • 6) en gennemarbejdet plan for indsamling, registrering, systematisering, opbevaring, brug, videregivelse, samkøring og sletning af data, der genereres i forbindelse med kørslen.

Stk. 3 Ansøgningen skal vedlægges en vurdering fra en godkendt assessor om konsekvenserne for færdselssikkerheden ved gennemførelse af forsøget i henhold til reglerne fastsat i bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med forsøg med selvkørende motorkøretøjer.

Tilladelsen
§ 8

Tilladelse til forsøg kan meddeles for en periode på op til 2 år. Tilladelsen kan fornyes af Vejdirektoratet efter høring af vejmyndigheden, politiet og eventuelle private vejejere.

Stk. 2 Vejdirektoratet kan til enhver tid tilbagekalde en tilladelse til forsøg med den virkning, at forsøget skal bringes til umiddelbart ophør.

Straf
§ 9

Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. finder anvendelse, når en fysisk person, jf. 5, stk. 1, i forbindelse med manuel eller automatiseret kørsel, har overtaget føringen af det selvkørende motorkøretøj.

Stk. 2 Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. finder endvidere anvendelse, hvis den fysiske person, jf. § 5, stk. 1, i forbindelse med manuel eller automatiseret kørsel, undlader at overtage føringen af det selvkørende motorkøretøj, når dette anvises af køretøjets tekniske indretning, eller når der i øvrigt er behov herfor.

Stk. 3 Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. i anledning af overtrædelse af færdselslovens §§ 53 og 54 gælder for en fysisk person, jf. § 5, stk. 1, uanset stk. 1 og 2 på alle tidspunkter af automatiseret kørsel.

§ 10

Tilladelsesindehaver straffes med bøde efter færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 2, hvis vilkår for en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse tilsidesættes.

§ 11

Tilladelsesindehaver kan straffes med bøde for overtrædelse af denne bekendtgørelses § 5, stk. 4, og § 6.

Stk. 2 Medmindre den fysiske person, jf. § 5, stk. 1, ifalder strafansvar, jf. § 9, stk. 1 og 2, straffes tilladelsesindehaver med bøde for overtrædelse af færdselslovens regler.

Strafansvar for juridiske personer
§ 12

Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Stk. 2 Strafansvar efter § 11, stk. 2, kan pålægges tilladelsesindehaver, selv om der inden for den juridiske persons virksomhed ikke er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som sådan.

Klageadgang
§ 13

Vejdirektoratets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed

Ikrafttræden
§ 14

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.

Stk. 2 Følgende bekendtgørelser ophæves:

  • 1) Bekendtgørelse nr. 1292 af 3. december 2019 om Aalborg Kommunes forsøg med selvkørende motorkøretøjer på Astrupstien og Jerupstien.

  • 2) Bekendtgørelse nr. 206 af 16. marts 2020 om Autonomous Mobility A/S' forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Københavns Nordhavn.

  • 3) Bekendtgørelse nr. 453 af 20. april 2020 om Autonomous Mobility A/S’ forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse.

  • 4) Bekendtgørelse nr. 440 af 15. marts 2021 om Nobina Danmark A/S’ forsøg med selvkørende motorkøretøjer på DTU Campus i Lyngby ophæves.