Bekendtgørelse om reklame m.v. for lægemidler til mennesker § 14

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

ophæves den 1. juli 2025

Bekendtgørelse nr. 849 af 29. april 2021,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 126 af 25. januar 2022 og bekendtgørelse nr. 134 af 25. januar 2022

§ 14

Reklame for et homøopatisk lægemiddel der er registreret efter en særlig forenklet procedure uden dokumentation for den terapeutiske virkning, jf. lægemiddellovens § 34, nr. 3, og bekendtgørelse om homøopatiske lægemidler m.v., skal indeholde følgende oplysninger:

  • 1) Den homøopatiske stammes eller de homøopatiske stammers videnskabelige benævnelse efterfulgt af fortyndingsgraden.

  • 2) Indholdsmængde.

  • 3) Anvendelsesmåde og eventuel dosering.

  • 4) Navn og adresse på registreringsindehaveren.

  • 5) Eventuelle vigtige advarsler.

  • 6) Sætningen: »Homøopatisk lægemiddel uden godkendte terapeutiske indikationer«.

Stk. 2 Herudover må reklamen indeholde følgende oplysninger:

  • 1) Lægemidlets eventuelle særnavn (handelsnavn), jf. lægemiddellovens § 58.

  • 2) Lægemiddelform.

  • 3) Sammensætning.

  • 4) Fremstiller, hvis denne er en anden end registreringsindehaveren.

Stk. 3 Ved reklame i fjernsynet kan oplysningerne i stk. 1, nr. 2-4, udelades, hvis de i stedet publiceres på den pågældende fjernsynskanals tekst-tv og registreringsindehaverens internetadresse. Reklamen skal indeholde en udtrykkelig opfordring til at læse disse yderligere oplysninger. Sidetal på tekst-tv og internetadresse skal fremgå med tydelig skrift på skærmen.

Stk. 4 Ved reklame, der vises på monitorer i apoteker eller andre butikker, der sælger homøopatiske lægemidler, kan oplysningerne i stk. 1, nr. 2-4, udelades, hvis de publiceres på registreringsindehaverens hjemmeside, og der er gratis adgang til internettet fra en PC, informationsstander e.l. i apoteks- eller butikslokalet. Reklamen skal indeholde en udtrykkelig opfordring til at læse mere om lægemidlet på registreringsindehaverens hjemmeside. Internetadressen skal fremgå med tydelig skrift på skærmen.

Stk. 5 Reklamen må ikke indeholde andre oplysninger, end hvad der fremgår af stk. 1-4.