- Side 55 -
...anvender også til dels organisatoriske kriterier.22. Se om databeskyttelseslovens § 3 nedenfor i afsnit 2.3.2 og 2.3.3. I lyset af udgangspunktet om, at det organisatoriske tilhørsforhold er uden betydning for regelsættets anvendelsesområde, er det dog fundet naturligt at gennemgå disse særlige regler i en integreret struktur fremfor i et særskilt
- Side 73 -
...klar, men Domstolen har tidligere karakteriseret statens sikkerhed som dækkende over »både en medlemsstats indre og ydre sikkerhed« og »en trussel mod de grundlæggende offentlige institutioners og tjenesters funktionsmåde eller befolkningens overlevelse samt risikoen for en alvorlig forstyrrelse af de internationale relationer eller af nationernes fre-
(...)
- Side 76 -
...tilsynet vægt på konteksten, hvori lydfilen var offentliggjort, var præget af subjektive vurderinger og værdiladede ytringer, og at de påklagede oplysninger indgik som en del af meningstilkendegivelserne, hvilket også måtte stå brugerne af hjemmesiden klart.6565. Datatilsynets journalnummer 2019-31-2287, Offentliggørelse af lydoptagelse på YouTube.
- Side 79 -
...databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse eller kun delvist finder anvendelse i en række nærmere opregnede sammenhænge.7070. De øvrige bestemmelser indeholder bemyndigelse til justitsministeren til at præcisere den såkaldte krigsregel og til forsvarsministeren til at undtage i forbindelse med forsvarets operative virke. Det drejer sig om:
(...)
...myndigheders behandling af personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre love.– Behandlinger, der sker i journalistisk øjemed i øvrigt samt udelukkende til kunstnerisk eller litterær virksomhed, dog sådan at forordningens artikel 28 og 32, 1. og 2. pkt., finder anvendelse, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 8.
(...)
Databeskyttelseslovens §§ 3, stk. 1, og 3, stk. 4-8, drejer sig om mediernes databehandling og om behandling i journalistisk, kunstnerisk og litterært øjemed. Bestemmelserne skal læses i lyset af artikel 85 i databeskyttelsesforordningen. Artikel 85 beskæftiger sig med forholdet mellem beskyttelse af per-
(...)
- Side 81 -
...mulighederne for at træffe foranstaltninger, der kan mindske omfanget af indgrebet i retten til privatlivets fred.7575. Sag C-345/17, Sergejs Buivids, ECLI:EU:C:2019:122. EU-Domstolen henviser i sagen til sag C-73/07 2008, Satamedia, ECLI:EU:C:2008:727, og Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland (app. no. 931/13), dom af 27. juni 2017.
(...)
...Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10. Ved en vurdering efter [nu databeskyttelsesloven] af, om personoplysninger må offentliggøres f.eks. på internettet, skal hensynet til informations- og ytringsfriheden medtages i vurderingen for at sikre, at [nu databeskyttelseslovens] regler ikke unødigt medfører indskrænkninger i disse friheds-
(...)
- Side 82 -
...informationsdatabasers vedkommende til Pressenævnet, jf. § 3, stk. 1, og § 6 i lov om massemediers databaser. Leves der ikke op til disse krav, f.eks. som følge af anvendelse til andre formål såsom personaleadministration eller private formål, gælder den databeskyttelsesretlige regulering, medmindre andre undtagelsesbestemmelser finder anvendelse.
(...)
Databeskyttelseslovens § 3, stk. 5 og 6, omfatter de uredigerede fuldtekstdatabaser. Grundtanken med bestemmelserne er, at allerede skete offentliggørelser
(...)
- Side 83 -
...databeskyttelseslovens § 3, stk. 8, der udgør en opsamlingsbestemmelse. Bestemmelsen omfatter øvrig behandling af personoplysninger, der alene sker i journalistisk øjemed samt kunstnerisk eller litterær virksomhed. I den forbindelse anlægges en vid fortolkning af begrebet journalistisk øjemed, jf. både præambelbetragtning nr. 153, sidste pkt., og EU-Domstolens praksis.
(...)
- Side 84 -
...funktionelt kriterium og opfanger den elektroniske behandling af personoplysninger, der sker (udelukkende) i journalistisk øjemed, men ikke er omfattet af de øvrige bestemmelser. Formen er derimod uden betydning. Der kan f.eks. både være tale om brug af almindelige tekstbehandlingssystemer eller råfilm, der ikke bliver placeret i informationsdatabaser.
(...)
...har behandlingen af personoplysninger i forbindelse med Bastard Films produktion for Danmarks Radio udelukkende et journalistisk øjemed. Behandlingen er dermed omfattet af [nu databeskyttelseslovens § 3, stk. 8].«8282. Datatilsynets journalnummer 2008-219-0133, Tv-produktionsselskabs behandling af personoplysninger ikke omfattet af persondataloven.
(...)
...personoplysninger til forskning er undtaget fra de omfattede regler i databeskyttelsesforordningen, men alene at der kan refereres til f.eks. artikler og forfattere, uden at forordningen finder anvendelse.8383. Kunstnerisk, litterær og akademisk virksomhed af Sten Schaumburg-Müller i Dansk persondataret, red. Bent Ole Gram Mortensen, Ex Tuto, 2020, s. 345-346.
(...)
Som det er omtalt indledningsvis i nærværende afsnit, indeholder databeskyttelseslovens § 3 også to bestemmelser, der undtager behandling af og for specifikt angivne institutioner. Det drejer sig for det første om behandlinger,
(...)
- Side 85 -
Herudover er der fastsat en undtagelse for behandling, der foretages som led i Folketingets parlamentariske arbejde, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 3. Undtagelsen omfatter f.eks. den betjening af Folketingets medlemmer, som Folketingets administration foretager som led i det parlamentariske arbejde.