- Side 404 -
...domstolene, har levet et stille liv.3030. EU-Domstolen har forholdt sig til artikel 58, stk. 5, i sag C-645/19, Facebook Ireland, ECLI:EU:C:2021:483. Derimod tiltrækker beføjelsen til at oversende bødesager til politiet, jf. databeskyttelseslovens § 41, og til at vedtage bødeforelæg efter lovens § 42 sig hyppigt opmærksomhed, se om bøder nedenfor i afsnit 3.
- Side 413 -
...føre straffesagen ved de danske domstole.4545. Lovforslag nr. 68 af 25. oktober 2017 til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), pkt. 2.8.3.7. Den anden måde er, at Datatilsynet efter data-
- Side 414 -
...en modtager i et tredjeland eller en international organisation i henhold til artikel 44-49. Andre eksempler er, at man hindrer Datatilsynet i at få adgang til lokaler mv. efter lovens § 29, stk. 2, eller i øvrigt undlader at efterkomme Datatilsynets afgørelser efter loven eller tilsidesætter Datatilsynets vilkår for en tilladelse i medfør af loven.
(...)
...er sket forsætlig offentliggørelse af mange og særligt beskyttelsesværdige oplysninger.4747. Lovforslag nr. 68 af 25. oktober 2017 til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), pkt. 2.8.3.8.
(...)
...Datatilsynet hjemmel til at tage skridt til idømmelse af bøde, herunder indgive en politianmeldelse, hvorefter politi og anklagemyndighed vil håndtere eventuelle yderligere retslige skridt i det danske domstolssystem. Bøder pålægges den, der er ansvarlig for en overtrædelse af forordningen. Både en dataansvarlig og en databehandler kan pålægges en bøde.
(...)
- Side 415 -
...ECLI:EU:C:2023:949, og sag C-807/21, Deutsche Wohnen, ECLI:EU:C:2023:360. Med andre ord er en retsvildfarelse ikke diskulperende i denne forbindelse.5050. Bødeansvaret efter databeskyttelsesforordningens art. 83 og databeskyttelseslovens § 41 på baggrund af EU-Domstolens praksis af Henrik Udsen og Christian Wiese Svanberg, Juristen, nr. 3-4, 2024, s. 115.
- Side 417 -
...og i givet fald bødens størrelse. Det er derfor langtfra alle overtrædelser af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen, som skal straffes med bøde (eller endda fængsel), jf. også forordningens præambelbetragtning nr. 148, 2. pkt. Bøde som sanktion fremfor f.eks. kritik skal således være proportional med den overtrædelse, der er pågået.