- Side 593 -
Tilsvarende indeholder databeskyttelseslovens § 41 en regulering af, hvilke bestemmelser i forordningen og i loven der er strafsanktioneret.
- Side 598 -
...efter den øvrige lovgivning, indebærer, at handlinger, der tillige indebærer en overtrædelse af bestemmelser, der kan medføre højere straf, kan henføres under sådanne bestemmelser. Dette kan være andre forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv. som for eksempel overtrædelser af straffelovens §§ 152-152 c og § 155, jf. hertil afsnit 6 nedenfor.
(...)
- Side 599 -
Det følger af databeskyttelseslovens § 41, stk. 1, at de forhold, der straffes efter denne bestemmelse, er overtrædelse af
(...)
I henhold til databeskyttelseslovens § 41, stk. 2, straffes ligeledes med bøde eller fængsel den, der
(...)
- Side 600 -
Det følger af databeskyttelseslovens § 41, stk. 3, at databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 2, skal følges ved pålæggelse af straf efter stk. 1 og 2. Dette betyder, at der skal tages højde for de hensyn og kriterier, der er nævnt i databeskyttelsesforordningen artikel 83, stk. 2, jf. ovenfor.
(...)
I henhold til databeskyttelseslovens § 41, stk. 5, gælder, at der i regler, der udstedes i medfør af databeskyttelsesloven, kan fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
- Side 601 -
...svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private, jf. straffelovens § 27, stk. 21414. Det er hovedreglen, at statslige myndigheder og kommuner alene kan straffes i anledning af overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksomhed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private, jf. straffelovens § 27, stk. 2..
(...)
...forordningens artikel 83, stk. 41515. Databeskyttelseslovens § 41, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2, nr. 1, for så vidt angår § 26., forudsættes således et bødeloft på 2 pct. af myndighedens driftsbevilling1616. Driftsbevillingen gives til driftsomkostninger og -indtægter. Herudover findes tillægsbevillinger og anlægsbevillinger., dog maksimalt 8 mio. kr.
(...)
For overtrædelser omfattet af forordningens artikel 83, stk. 5 og 6,1717. Databeskyttelseslovens § 41, stk. 1, nr. 4-6, og stk. 2, nr. 2-5, samt nr. 1 for så vidt angår §§ 5-13, 20 og 21. forudsættes et bødeloft på 4 pct. af driftsbevillingen, dog maksimalt 16 mio. kr.
- Side 604 -
...bødeniveauet efter persondataloven bør videreføres for overtrædelser af databeskyttelsesrådgiverens tavshedspligt. Der kan dog være grundlag for, at straffen stiger til fængsel i tilfælde, hvor der eksempelvis er tale om en forsætlig offentliggørelse af særligt beskyttelsesværdige oplysninger, såsom følsomme oplysninger i et meget betydeligt omfang.
- Side 607 -
...bemærkninger, pkt. 2.8.3.12., at baggrunden herfor er, at sagerne forventes at kunne antage en vis størrelse og kompleksitet, der kan gøre det vanskeligt at anlægge sag inden for de almindelige forældelsesfrister. Den strafferetlige forældelsesregel har ikke betydning for de civilretlige regler om forældelse, f. eks. i forhold til et erstatningskrav.
- Side 620 -
...offentliggørelse af oplysninger om en verserende straffesag. Landsretten lagde endvidere vægt på tiltaltes indkomstforhold samt den omstændighed, at der ved vedtagelsen af databeskyttelsesloven var tilsigtet en væsentlig skærpelse af det hidtidige bødeniveau. Byretten havde udmålt en bøde på 15.000 kr., men landsretten forhøjede denne bøde til 25.000 kr.
- Side 631 -
...følsom karakter, som er særligt beskyttelsesværdige. Behandling af følsomme oplysninger, som er mindre beskyttelsesværdige, kan således resultere i et lavere bødeniveau. 15.000 kr. - 25.000 kr. 5.000 kr. -10.000 kr. Manglende efterkommelse af påbud eller forbud Databeskyttelseslovens § 41, stk. 2, nr. 5 og 8. 25.000 kr. + evt. fortløbende tvangsbøder
- Side 634 -
Det er udgangspunktet i særlovgivningen, at tiltalen rejses mod den juridiske person, såfremt der er tale om en overtrædelse begået af et selskab eller en anden juridisk person. Det følger af databeskyttelseslovens § 41, stk. 6, at
(...)
...41, stk. 1, 2, 4 og 5. Offentlige virksomheder er også omfattet af reglerne om administrative bødeforlæg fra Datatilsynet, jf. databeskyttelseslovens § 42. Dette gælder både, når en sådan offentlig myndighed mv. udøver virksomhed, der svarer til eller kan sidestilles med virksomhed udøvet af private, og når myndigheden mv. udøver offentlig myndighed.