Kapitel 18 Fælles bestemmelser om registrering, adgang og offentliggørelse
Registreringer i henhold til denne bekendtgørelse og ændring i allerede registrerede oplysninger, som er registreret i henhold til denne bekendtgørelse, skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen via selvbetjeningsløsningen på www.virk.dk.
Stk. 2 En anmeldelse kan af Erhvervsstyrelsen afgøres ved en digital straksafgørelse, eller sagen kan udtages til manuel sagsbehandling. Erhvervsstyrelsen beslutter, hvorvidt en sag skal udtages til manuel sagsbehandling. Anmelder modtager besked, når sagen er afgjort.
Kan en anmeldelse undtagelsesvis ikke foretages via selvbetjeningsløsningen, skal anmeldelse ske ved anvendelse af selskabsblanketten på www.virk.dk.
Stk. 2 Selskabsblanketten vedlagt dokumentation skal indsendes digitalt til Erhvervsstyrelsen.
Stk. 3 Indeholder en blanket anmeldelse af ændringer i flere forhold, kan registrering ske samlet eller særskilt for de enkelte forhold.
Anmeldelse, jf. § 37, skal foregå i overensstemmelse med de betingelser, der fremgår af selvbetjeningsløsningen på www.virk.dk.
Stk. 2 Ved adgangen til selvbetjeningsløsningen anvendes anmelderens digitale signatur eller MitID, medmindre Erhvervsstyrelsen bestemmer andet.
Stk. 3 Hvis Erhvervsstyrelsen har begrundet formodning om, at der er sket eller vil ske misbrug af selvbetjeningsløsningen, kan styrelsen med øjeblikkelig virkning lukke brugerens adgang hertil.
Som anmelder kan en virksomhed, en trust, et lignende juridisk arrangement eller en person, som er bemyndiget af virksomheden, trusten eller det lignende juridiske arrangement, få adgang til at foretage anmeldelse af registreringspligtige oplysninger, jf. § 38, hvis virksomheden, trusten, det lignende juridiske arrangement eller personen
-
1) er accepteret af Erhvervsstyrelsen som bruger,
-
2) har indgået en aftale med Erhvervsstyrelsen, der regulerer de nærmere regler for brugen af selvbetjeningsløsningen på www.virk.dk, eller
-
3) benytter en digital signatur eller MitID, som er accepteret af Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2 Er anmelder en virksomhed, skal anmelders CVR-nummer anføres i anmeldelsen.
Stk. 3 Ved erhvervsmæssig anmeldelse af oprettelse af en virksomhed for andre, skal anmelder bekræfte at være enten advokat, godkendt revisor eller optaget i Registret til bekæmpelse af hvidvask, som opretter af selskaber, virksomheder eller andre juridiske personer.
De omfattede juridiske personer, truster og lignende juridiske arrangementer kan bemyndige en anmelder til at optræde som fuldmægtig på vegne af den juridiske person, trust eller lignende juridiske arrangement i forhold til Erhvervsstyrelsen og til at foretage registrering i Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning på www.virk.dk.
Stk. 2 En anmelder, der registrerer et forhold i Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning på www.virk.dk, indestår for, at registreringen er lovligt foretaget, herunder at der foreligger behørig fuldmagt, og at dokumentationen i forbindelse med registreringen er gyldig.
Stk. 3 Stk. 2 gælder tilsvarende for registrering af oplysninger om ihændehaveraktier i henhold til § 4. Ved registrering af ihændehaveraktier, jf. § 4, skal registreringen, hvis denne ikke foretages af ejeren selv, vedlægges en fuldmagt, hvori anmelder bemyndiges til at foretage registreringen på vegne af ejeren.
Registreringen af fysiske og juridiske personer i tilknytning til virksomheder, fonde, foreninger samt truster eller lignende juridiske arrangementer som ejere, skal angive fulde navn, funktion i selskabet, CPR-nummer, statsborgerskab ved fødslen, bopælsadresse og -land for fysiske personer eller navn, CVR-nummer og hjemsted for juridiske personer.
Stk. 2 Har den fysiske person ikke et CPR-nummer eller har den juridiske person ikke et CVR-nummer, skal følgende angives:
-
1) For personer uden CPR-nummer skal der i forbindelse med registreringen indtastes oplysning om fødselsdato, statsborgerskab ved fødslen, køn, pasnummer eller nummer fra nationalt identitetskort, der kan anvendes ved indrejse i et Schengenland, og udstedelsesland for passet eller det nationale identitetskort samt oplysninger om vedkommendes eventuelle skatteidentifikationsnummer i hjemlandet. Foto af gyldigt pas eller nationalt identitetskort, der kan anvendes ved indrejse i et Schengenland, skal vedlægges anmeldelsen.
-
2) For juridiske personer uden CVR-nummer skal selskabsregisteret, hvori den juridiske person er registreret, og registreringsnummeret angives, samt oplysninger om vedkommendes eventuelle skatteidentifikationsnummer i hjemlandet. Officielt bevis, der højst må være 3 måneder gammelt, for, at den juridiske person er lovligt bestående i hjemlandet, skal vedlægges anmeldelsen.
Oplysninger om betydelige kapitalposter og ejerandele registreret i henhold til §§ 3 og 9, offentliggøres i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. selskabslovens § 58, stk. 3, og § 15 f i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Stk. 2 Oplysninger om ihændehaveraktier registreret i medfør af § 4, stk. 1 og 3, offentliggøres ikke, men kan alene videregives til offentlige myndigheder, jf. selskabslovens § 57 a, stk. 5.
Oplysninger om reelle ejere registreret i henhold til §§ 6, 11, 13, 15, 17, 19, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 35 og 36, registreres i Erhvervsstyrelsens it-system og er tilgængelige efter § 45, jf. § 58 a, stk. 9, i selskabsloven, § 15 g, stk. 9, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, § 21 a, stk. 8, i lov om erhvervsdrivende fonde, § 17 a, stk. 9, i lov om det europæiske selskab (SE-loven), § 14 a, stk. 9, i lov om det europæiske andelsselskab (SCE-loven), § 1 a, stk. 8, i lov om administration af Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs forordninger om indførelse af europæiske økonomiske firmagrupper, § 81 b, stk. 8, § 85 b, stk. 8, og § 336 a, stk. 8, i lov om finansiel virksomhed, § 35 i lov om forsikringsvirksomhed, § 111, stk. 8, i lov om firmapensionskasser, § 136 a, stk. 9, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., § 14 a, stk. 9, i lov om investeringsforeninger, lov om Det Centrale Virksomhedsregister, § 4, stk. 8, og § 52, stk. 8, i lov om fonde og visse foreninger.
Oplysninger om reelle ejere er tilgængelige for:
Følgende kompetente myndigheder i EU-/EØS-lande har adgang til oplysninger om reelle ejere:
-
1) Kompetente myndigheder, herunder
-
a) en finansiel efterretningsenhed (»FIU«),
-
b) en tilsynsmyndighed, der fører tilsyn med forpligtede enheder,
-
c) en offentlig myndighed, der har til opgave at efterforske eller retsforfølge i sager om hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme, eller som har til opgave at opspore, beslaglægge eller indefryse og konfiskere kriminelle aktiver og
-
d) en offentlig myndighed, der har fået til ansvar at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
-
-
2) Selvregulerende organer, der repræsenterer medlemmer af erhverv og spiller en rolle i reguleringen heraf, i udførelsen af visse tilsyns- eller overvågningsfunktioner og i sikringen af, at reglerne vedrørende dem håndhæves.
-
3) Skattemyndigheder.
-
4) Nationale myndigheder, som er udpeget som ansvarlige for gennemførelsen af Unionens restriktive foranstaltninger, der er identificeret i henhold til de relevante rådsforordninger, som er vedtaget på grundlag af artikel 215 i traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
-
5) Myndigheden for Bekæmpelse af Hvidvask af Penge og Finansiering af Terrorisme (AMLA) med henblik på fælles analyser i henhold til artikel 32 i direktiv (EU) 2024/1640 og artikel 40 i forordning (EU) 2024/1620.
-
6) Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO).
-
7) Det Europæiske kontor for bekæmpelse af Svig (OLAF).
-
8) Den Europæiske Politienhed (Europol) og Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust), når de yder operationel støtte til medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Stk. 2 Danske myndigheder, selvstændige offentlige virksomheder og offentligretlige organer som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU, der i henhold til lovgivningen skal have kendskab til reelle ejere som led i deres myndigheds- eller virksomhedsudøvelse, anses tillige for kompetente myndigheder.
Følgende forpligtede enheder i EU-/EØS-lande har adgang til oplysninger om reelle ejere, når de gennemfører kundekendskabsprocedurer efter regler fastsat i national lov, der gennemfører kapitel II i direktiv (EU) 2015/849:
-
1) Kreditinstitutter.
-
2) Finansieringsinstitutter.
-
3) Følgende fysiske eller juridiske personer under udøvelsen af deres erhverv:
-
a) Revisorer, eksterne regnskabssagkyndige og skatterådgivere, og enhver anden person, der forpligter sig til at yde, enten direkte eller ved hjælp af andre personer, som denne anden person har tilknytning til, materiel hjælp, bistand eller rådgivning om skatteanliggender som vigtigste forretnings- eller erhvervsmæssige virksomhed.
-
b) Notarer og andre selvstændige retlige aktører, når de på deres klients vegne og for dennes regning deltager i en hvilken som helst finansiel transaktion eller en transaktion vedrørende fast ejendom eller bistår ved planlægningen eller udførelsen af transaktioner for deres klient.
-
c) Udbydere af tjenester til truster eller selskaber, der ikke er omfattet af litra a) eller b).
-
d) Ejendomsmæglere, herunder når de optræder som mellemmænd i forbindelse med udlejning af fast ejendom eller som køberrådgiver, samt ansatte i ejendomsmæglerkædens hovedkontor, der bistår med kundekendskabsprocedurer.
-
e) Andre personer, der handler med varer, hvis der betales med eller modtages kontantbeløb på mindst 10.000 euro, hvad enten transaktionen gennemføres på én gang eller som flere operationer, der ser ud til at være indbyrdes forbundet.
-
f) Udbydere af spiltjenester.
-
g) Udbydere af valutaveksling mellem virtuelle valutaer og fiatvalutaer.
-
h) Udbydere af virtuelle tegnebøger.
-
i) Personer, som handler med eller formidler handel med kunstværker, herunder når dette foretages af kunstgallerier og auktionshuse.
-
j) Personer, som opbevarer, handler med eller formidler handel med kunstværker, herunder når dette foretages af freeports.
-
Stk. 2 Virksomheder omfattet af den finansielle lovgivning har adgang til oplysninger om reelle ejere.
Følgende fysiske og juridiske personer anses for at have en legitim interesse i oplysninger om reelle ejere:
-
1) Personer, der handler med henblik på journalistik, rapportering eller andre udtryksformer i medierne, som har tilknytning til forebyggelse eller bekæmpelse af hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme, eller opfylder et formål i offentlighedens interesse og udgør en nødvendig og proportionel foranstaltning i et demokratisk samfund i forhold til det legitime mål, der forfølges (pressen).
-
2) Civilsamfundsorganisationer, herunder ikke-statslige organisationer og den akademiske verden, som har tilknytning til forebyggelse eller bekæmpelse af hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme, eller opfylder et formål i offentlighedens interesse og udgør en nødvendig og proportionel foranstaltning i et demokratisk samfund i forhold til det legitime mål, der forfølges (civilsamfundsorganisationer). Den akademiske verden kan desuden til brug for forskningsprojekter få adgang til oplysninger om reelle ejere.
-
3) Fysiske eller juridiske personer, der sandsynligvis vil indgå i en transaktion med en juridisk enhed eller et juridisk arrangement, og som ønsker at forhindre enhver forbindelse mellem en sådan transaktion og hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme.
-
4) Enheder, der er omfattet af krav til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i tredjelande, forudsat at de kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, vedrørende en juridisk enhed eller et juridisk arrangement for at gennemføre kundekendskabsprocedurer med hensyn til en kunde eller potentiel kunde i henhold til kravene til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i disse tredjelande.
-
5) Tredjelandes modparter til Unionens kompetente myndigheder for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, forudsat at de kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, vedrørende en juridisk enhed eller et juridisk arrangement for at udføre deres opgaver i henhold til disse tredjelandes rammer for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i forbindelse med en specifik sag.
-
6) Medlemsstaternes myndigheder, der er ansvarlige for gennemførelsen af afsnit I, kapitel II og III, i direktiv (EU) 2017/1132, navnlig de myndigheder, der er ansvarlige for registrering af selskaber i det register, der er omhandlet i nævnte direktivs artikel 16, og medlemsstaternes myndigheder, der er ansvarlige for at undersøge lovligheden af omdannelse, fusion og spaltning af selskaber med begrænset ansvar i henhold til nævnte direktivs afsnit II.
-
7) Programmyndigheder udpeget af medlemsstaterne i henhold til artikel 71 i forordning (EU) 2021/1060 for så vidt angår modtagere af EU-midler.
-
8) Offentlige myndigheder, der gennemfører genopretnings- og resiliensfaciliteten i henhold til forordning (EU) 2021/241, for så vidt angår støttemodtagere under faciliteten.
-
9) Medlemsstaternes ordregivende myndigheder i forbindelse med offentlige udbudsprocedurer for så vidt angår tilbudsgivere og aktører, der påtænkes eller får tildelt kontrakten i henhold til den offentlige udbudsprocedure efter direktiv 2014/24/EU.
-
10) Udbydere af produkter til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, i det omfang at produkter, der er udviklet på grundlag af de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, eller som indeholder disse oplysninger, kun stilles til rådighed for kunder, der er kompetente myndigheder, jf. § 46, forpligtede enheder, jf. § 47, eller pressen, jf. nr. 1, forudsat at disse udbydere kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, i forbindelse med en kontrakt med en kompetent myndighed, forpligtet enhed eller pressen samt en udbyder af produkter til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, der opfylder 1. pkt., som der er indgået kontrakt med.
-
11) Køberrådgivere, der udfører kundekendskabsprocedurer efter hvidvaskloven i forbindelse med køb af fast ejendom.
-
12) Personer, som forpligtede enheder indgår kontrakt med efter hvidvasklovens § 24.
-
13) Fysiske og juridiske personer, der rådgiver forpligtede enheder om efterlevelsen af hvidvaskloven.
-
14) Fysiske personer, der er registreret som reelle ejere.
-
15) Fysiske eller juridiske personer, der på vegne af en juridisk enhed, anmelder et forhold til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system.
Stk. 2 Fysiske og juridiske personer, som har forpligtelser, der indebærer kendskab til reelle ejere, i medfør af anden lovgivning end hvidvaskloven eller regler udstedt i medfør heraf, anses for at have en legitim interesse i oplysninger om reelle ejere, herunder:
-
1) Kuratorer, likvidatorer og rekonstruktører.
-
2) Fysiske og juridiske personer, enheder eller organer i Den Europæiske Union forpligtet til at overholde restriktive foranstaltninger vedtaget i henhold til artikel 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EU-sanktioner).
Stk. 3 Andre personer, der kan godtgøre at have en legitim interesse med hensyn til formålet om at forebygge og bekæmpe hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser og finansiering af terrorisme, kan i det enkelte tilfælde gives adgang til oplysninger om reelt ejerskab.
Erhvervsstyrelsen kan helt eller delvist undtage oplysninger om ejere fra adgang til oplysningerne i ekstraordinære situationer, som vil udsætte ejeren for uforholdsmæssig stor risiko for svig, bortførelse, pengeafpresning, vold, intimidering eller lignede. Er ejeren mindreårig eller umyndig, kan konkrete oplysninger ligeledes undtages fra adgangen til oplysningerne.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan indhente en udtalelse fra andre kompetente myndigheder inden afgørelse efter stk. 1 træffes.
Stk. 3 Hvidvasksekretariatet og andre kompetente myndigheder samt forpligtede enheder, som omhandlet i artikel 3, nr. 3, litra b, i forordning (EU) 2024/1624, der er offentligt ansatte, kan få oplysninger, der er undtaget fra adgangen, jf. stk. 1, ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen.
Der anmodes om adgang til registrerede oplysninger om reelle ejere via den digitale løsning på www.cvr.dk ved anvendelse af den til enhver tid gældende, nationale eID-løsning eller elektroniske identifikationsmidler efter forordning (EU) nr. 910/2014 (eIDAS-forordningen) eller via aftale med Erhvervsstyrelsen om anvendelsen af den API-løsning, der stilles til rådighed.
Stk. 2 Ansøger indestår for, at adgangen til oplysninger om reelle ejere er lovligt foretaget ved en tro-og loveerklæring.
Stk. 3 Ved anmodning om adgang angives om ansøger er kompetent myndighed, forpligtet enhed eller person med legitim interesse efter § 45, herunder typen af kompetent myndighed, forpligtet enhed eller person med legitim interesse efter §§ 46-48.
Stk. 4 Anmodning om adgang besvares inden for 12 arbejdsdage. Fristen for svar kan forlænges med 12 arbejdsdage i tilfælde af et pludseligt stort antal anmodninger om adgang til oplysninger om reelt ejerskab. Hvis antallet af indkomne anmodninger efter udløbet af forlængelsen fortsat er højt, kan denne frist forlænges med yderligere 12 arbejdsdage.
Foreligger der væsentlige grunde, der forhindrer eller unødigt vanskeliggør anvendelse af den digitale løsning, jf. § 51, stk. 1, kan anmodning om oplysninger om reelle ejere ske ved anvendelse af anmodningsblanketten på www.virk.dk.
Stk. 2 Anmodningsblanketten vedlagt dokumentation skal indsendes digitalt til Erhvervsstyrelsen.
Stk. 3 Ansøger skal angive følgende oplysninger, jf. dog stk. 4:
-
1) Ansøgers fulde navn og CPR-nummer.
-
2) Navn og CVR-nummer, hvis ansøgningen foretages på vegne af en juridisk person.
-
3) Oplysninger, jf. § 51, stk. 3 og 4.
Stk. 4 Har ansøger ikke et CPR-nummer eller et CVR-nummer, skal følgende angives:
-
1) For personer uden CPR-nummer angives oplysning om fødselsdato, pasnummer eller nummer fra nationalt identitetskort, der kan anvendes ved indrejse i et Schengenland, og udstedelsesland for passet eller det nationale identitetskort. Foto af gyldigt pas eller nationalt identitetskort, der kan anvendes ved indrejse i et Schengenland, skal vedlægges anmodningen.
-
2) For juridiske personer uden CVR-nummer angives selskabsregisteret, hvori den juridiske person er registreret, registreringsnummeret og vedkommendes eventuelle skatteidentifikationsnummer i hjemlandet. Officielt bevis, der højst må være 3 måneder gammelt, for, at den juridiske person er lovligt bestående i hjemlandet, skal vedlægges anmodningen.
Ved adgang til oplysninger om reelle ejere udstedes et certifikat, der giver adgang til oplysningerne i tre år. Enhver efterfølgende anmodning om adgang til oplysninger om reelle ejere fra den samme person, besvares inden for syv arbejdsdage.
Stk. 2 Hvis ansøgers legitime interesse i at få adgang til oplysninger om reelle ejere er blevet kontrolleret af en anden medlemsstat, kan fremsendelse af certifikatet udstedt af den anden medlemsstat anvendes til brug for dokumentation for ansøgers funktion eller beskæftigelse.
Personer med legitim interesse, der har fået adgang til oplysninger om reelle ejere, skal underrette Erhvervsstyrelsen om ændringer, der kan føre til ophør af legitim interesse, herunder ændringer vedrørende deres funktion eller beskæftigelse.
Oplysninger om reelle ejere må ikke videregives til fysiske eller juridiske personer, jf. dog stk. 2 og § 48, stk. 1, nr. 10.
Stk. 2 Videregivelse kan efter en konkret vurdering ske ved legitim behandling af oplysningerne foretaget af kompetente myndigheder, forpligtede enheder eller personer med legitim interesse omfattet af § 45.
En anmodning om adgang til oplysninger om reelle ejere kan afslås eller tilbagekaldes, hvis en af følgende grunde gør sig gældende:
-
1) Ansøger ikke indsender oplysninger eller dokumenter i henhold til § 18 c, stk. 3, i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
-
2) En legitim interesse i at få adgang til oplysninger om reelt ejerskab ikke er blevet godtgjort.
-
3) Erhvervsstyrelsen har rimelig grund til bekymring for, at oplysningerne ikke vil blive anvendt til formålet med anmodningen, eller at oplysningerne vil blive anvendt til formål, der ikke har tilknytning til forebyggelse af hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme.
-
4) En eller flere af de situationer, der er omhandlet i § 50, stk. 1, gør sig gældende.
-
5) Adgang til oplysninger om reelle ejere på baggrund af en legitim interesse er godkendt i et EU/EØS-land, men den legitime interesse omfatter ikke de formål, hvortil oplysningerne ønskes.
-
6) Ansøgeren befinder sig i et tredjeland, og adgang til oplysninger er ikke i overensstemmelse med bestemmelserne i kapitel V i forordning (EU) 2016/679.
-
7) Ansøgerens adgang til oplysninger om reelle ejere er tilbagekaldt af et EU/EØS-land.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan anmode ansøgeren om yderligere oplysninger eller dokumenter, inden der gives afslag på anmodning af de grunde, der er anført i stk. 1, litra 1), 2), 3) og 5). Hvis Erhvervsstyrelsen anmoder om yderligere oplysninger, forlænges fristen for afgivelse af svar med syv arbejdsdage.
Hvis Erhvervsstyrelsen har begrundet formodning om, at der er sket misbrug af adgangen til oplysninger om reelle ejere, kan styrelsen med øjeblikkelig virkning træffe afgørelse om at lukke den fysiske eller juridiske persons adgang til oplysninger om reelle ejere.
Stk. 2 Erhvervsstyrelsen kan på begæring eller eget initiativ træffe afgørelse om genetablering af personens adgang til oplysninger om reelle ejere.