- Side 895 -
I gældende dansk ret, jf. SEL § 1 og FBL § 1, afgøres spørgsmålet om skatteretsevne ikke alene ud fra selvstændige skatteretlige kriterier, idet bestemmelserne tager deres udgangspunkt i såvel selskabsretlige regler og begreber som skatteretlige kriterier, jf. nærmere under 2.
- Side 898 -
...arbejdsgiverforeninger) er skattepligtige efter et særligt sæt regler, idet deres vigtigste indtægter – kontingenter – ikke er skattepligtige, jf. FBL § 8. Skatteprocenten er den samme som for aktieselskaber, jf. FBL § 11, stk. 1, der henviser til SEL § 17, stk. 1. Trusts, der administreres fra Danmark omfattes også af fondsbeskatningsloven, jf. FBL § 1, stk. 1, nr. 4..
(...)
...personsammenslutning overhovedet skal tillægges selvstændig skatteretsevne, og for det andet under hvilken beskatningsform, herunder hvilken bestemmelse i SEL § 1 eller FBL § 1, personsammenslutningen skal indplaceres. For fonde opstår det særlige spørgsmål, om fonden har opnået en i forhold til stifteren og stifterens familie nødvendig uafhængighed.
- Side 905 -
En tilsvarende bestemmelse findes i FBL § 1, stk. 1, nr. 4, gældende for udenlandske fonde og trusts, hvis disse efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og har ledelsens sæde i Danmark.
(...)
...sæde her i landet, hvis den havde været et selvstændigt skattesubjekt i Danmark. Dette kunne f.eks. være tilfældet, hvis trusten administreres i Danmark. Reglen gælder dog ikke, hvis trustens indkomst beskattes efter LL § 16 K, hvis der er betalt indskudsafgift af kapitalen efter FBL § 3 A, eller hvis der er betalt båndlæggelsesafgift efter FBL § 3 C.
(...)
...risikoprofil trusten skulle have. Det gjorde ingen forskel, at spørger underskrev alle dokumenter om investeringer, når hun var på ferie i USA, da beslutningerne reelt var truffet forud for møderne i USA. Skatterådet var tidligere kommet til samme resultat i SKM2020.9.SR. Afgørelsen fra Skatterådet er kommenteret af Inge Langhave i SR-Skat 2020.131.
- Side 907 -
...et andelsselskab, en forening eller en fond. Om anerkendelsen og kvalifikationen af udenlandske selskaber og foreninger mv. se under 6. Det skal bemærkes, at udenlandske selskaber og fonde mv. kan blive omfattet af reglerne om ubegrænset skattepligt, såfremt ledelsen har sæde her i landet, jf. SEL § 1, stk. 6, og FBL § 1, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.
- Side 925 -
...den omfatter alle selskabstyper, som selskabsretligt i overensstemmelse med den selskabsretlige kontraktsfrihed kan tænkes organiseret, og som hverken er et ikke-selvstændigt skattesubjekt eller omfattet af de andre bestemmelser i SEL § 1 og FBL § 1. Om afgrænsningsvanskelighederne over for andre personsammenslutninger, se ovenfor under 5.1 og 5.2.
- Side 926 -
...fondsbeskatningsloven en definition på begrebet fond, idet lovgivningsmagten fandt det mest hensigtsmæssigt, at afgrænsningen af fonde over for andre organisationsformer blev overladt til praksis. Normalt vil det heller ikke være vanskeligt at afgrænse fonde over for andre organisationsformer, idet fonde er karakteriseret ved ikke at have nogen ejere.
(...)
- Side 927 -
Fonde, der er omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven, og fonde, der udbyder pensionsordninger, er ikke omfattet af fondsbeskatningsloven, jf. FBL § 1, stk. 2.
(...)
...Erhvervsdrivende fonde, der efter erhvervsfondslovens § 3, er undtaget fra erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af fondsbeskatningsloven. Sådanne erhvervsdrivende fonde kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, eller SEL § 3 om helt eller delvis skattefritagne selskaber, foreninger og fonde mv., jf. Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.1.3.
(...)
For det andet gælder det fonde, der ikke er omfattet af fondsloven, fordi de er undergivet et særligt offentligt tilsyn, jf. f.eks. FBL § 1, stk. 2. Se hertil Susanne Nørgaard i SR-Skat 2014, s. 280 ff.
(...)
...omfattet af lov om fonde og visse foreninger for så vidt angår: a) arbejdsgiverforeninger og fagforeninger, 2) andre faglige sammenslutninger, hvis kapital er bestemt til anvendelse til understøttelse af medlemmer under faglig konflikt, samt c) foreninger, hvis midler hovedsagelig hidrører fra de under litra a og b nævnte foreninger, såfremt foreningen
(...)
- Side 928 -
Brancheforeninger, der er omfattet af lov om fonde og visse foreninger, er også omfattet af fondsbeskatningsloven, for så vidt foreningen ikke er skattepligtig efter nr. 3, jf. FBL § 1, stk. 1, nr. 2.
(...)
...1, nr. 2, idet foreningens formål udelukkende var at formidle uddannelse, studieophold og lignende til foreningens medlemmer. Foreningen havde ikke til formål at varetage medlemmernes økonomiske og faglige interesser. Foreningen var derfor skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, jf. tilsvarende afgørelser i TfS 1994, 532 LR og TfS 1997, 744 LSR.
(...)
...medlemmernes interesse bl.a. ved lobbyarbejde. Landsskatteretten fandt herefter, at H2 måtte anses som en faglig sammenslutning, som havde til hovedformål at varetage de faglige økonomiske interesser for medlemmerne. Da foreningernes aktiver oversteg 250.000 kr., jf. Fondslovens § 2, stk. 2, blev foreningen anset for omfattet af fondsbeskatningsloven.
(...)
...Danmark i medfør af reglerne om begrænset skattepligt i SEL § 2. Har udenlandske fondes ledelse sæde her i landet, vil fondene være ubegrænset skattepligtige i medfør af FBL § 1, stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen gælder også trusts, hvis trusten efter danske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt og trusten har ledelsens sæde i Danmark. Se ovenfor.
- Side 930 -
...efter udenlandske regler anses for et selvstændigt skattesubjekt, men som efter danske regler ikke anses for at være et selvstændigt skattesubjekt, nu også omfattes af bestemmelsen. Det er dog en betingelse, at trusten ville have haft ledelsens sæde her i landet, hvis den havde været et selvstændigt skattesubjekt i Danmark. Se ovenfor i afsnit 3.1.
(...)
SKM2022.473.SR omhandlede en trust, der ikke skulle beskattes som et selvstændigt skattesubjekt i udlandet. Skatterådet fandt derfor, at trusten ikke kunne få ledelsens sæde her i landet efter reglen i FBL § 1, stk. 1, nr. 4.