- Side 978 -
...driftsomkostning eller afskrives, eller om der foreligger en uddeling, der evt. vil kunne fradrages efter FBL § 4. Særligt, hvor fonden i eget regi afholder udgifter til at opfylde formålet. Hvad bygningsafskrivninger angår, er det dog en forudsætning for skattemæssige afskrivninger, at der er tale om en afskrivningsberettiget bygning, jf. AL § 14.
(...)
...aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, er betinget af, at fonden uddeler et beløb svarende til summen af den skattepligtige indkomst før fradrag af uddelinger, hensættelser og konsolideringsfradrag efter FBL §§ 4 og 5 og indtægter, der er skattefrie, jf. FBL § 3, stk. 2 og § 10. Disse skattefrie indtægter er lig med det anvendte
(...)
- Side 979 -
5) Ifølge FBL § 4, stk. 1, kan fonde fradrage uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
(...)
I overensstemmelse med de almindelige periodiseringsprincipper er uddelinger fradragsberettigede ved indkomstopgørelsen for det indkomstår, hvori fonden bliver retligt forpligtet til at foretage uddelingen, jf. FBL § 4, stk. 2.
(...)
- Side 980 -
...over flere indkomstår, fradrages af fonden eller foreningen på det tidspunkt, hvor fonden eller foreningen er retligt forpligtet til at foretage uddelingen, eller på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL § 4, stk. 2, 2. pkt. Det én gang valgte fradragstidspunkt kan ikke ændres for den konkrete uddeling, jf. FBL § 4, stk. 2, 3. pkt.
(...)
Det er på en række punkter nødvendigt at sondre mellem driftsomkostninger mv., der kan fradrages efter FBL § 3, stk. 1, og uddelinger, der kan fradrages efter FBL § 4:
(...)
...foretagne uddelinger eller hensættelser efter FBL § 4 er negativ, kan den del af underskuddet, som svarer til det fradragsberettigede nettotab efter kursgevinstloven og aktieavancebeskatningsloven, fradrages i den skattepligtige indkomst i de efterfølgende indkomstår. Se om bestemmelsen TfS 1992, 409 DEP og Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.6.5.
(...)
- Side 981 -
I SKM2014.499.SR påtænkte en skatteyder at stifte en erhvervsdrivende fond, der skulle etablere et rekreativt anlæg. Skatterådet bekræftede, at udgifter til etablering og vedligeholdelse, forbedring og udbygning af det rekreative anlæg samt lønudgifter knyttet hertil kunne anses som almennyttige uddelinger efter FBL § 4, stk. 1.
(...)
...efter § 4, stk. 1, hvis formålet er almennyttigt eller almenvelgørende. Ved interne uddelinger forstås f.eks. udgifter til forbedring eller udvidelse af en stiftelses bygninger, dvs. at ved sådanne interne uddelinger påregner fonden således en modydelse bestående af et aktiv, som fonden har en vedtægtsmæssig adgang eller forpligtelse til at erhverve.
(...)
- Side 982 -
der i praksis kun vil være fradrag for interne uddelinger til almenvelgørende/-nyttige formål, jf. FBL § 4, stk. 1.
(...)
I SKM2006.282.SR udtalte Skatterådet, at en fonds afholdelse af renoveringsudgifter vedrørende en fast ejendom, som fonden ejede og stillede til rådighed til brug for fondens formål, kunne fradrages som en intern uddeling. Da fondens formål var at betragte som almennyttigt, kunne fonden fradrage udgifterne i medfør af FBL § 4, stk. 1.
(...)
...Efterfølgende har Skattestyrelsen til brug for besvarelsen af SAU spørgsmål 223 af 26. april 2023 udtalt, at afgørelsen efter Skattestyrelsens opfattelse ikke ændrer praksis vedrørende uddelingsfradrag for fonde, der har til formål at opføre og udleje bygninger, der anvendes til almennyttige formål, som f.eks. kommer til udtryk i ovennævnte SKM2016.17.SR.
(...)
- Side 983 -
...af en arkitekturpris for en fradragsberettiget almennyttig uddeling efter FBL § 4, stk. 1. Der måtte dog foretages en konkret vurdering af hver enkelt uddeling for at kunne vurdere, hvorvidt denne udelukkende kunne anses som værende en anerkendelse af den pågældendes arkitekts kunstneriske fortjenester og dermed skattefri i medfør af LL § 7, nr. 19.
(...)
6) Fonde kan endvidere foretage fradrag for hensættelser til opfyldelse af et eller flere almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, jf. nærmere herom FBL § 4, stk. 3-9.
(...)
Hensættelserne efter FBL § 4, stk. 4, skal i deres helhed være anvendt til det almenvelgørende eller almennyttige formål inden 5 år efter udløbet af hensættelsesåret. Der kan dog dispenseres fra tidsfristen, jf. stk. 6, men praksis er restriktiv, jf. Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.9.2.3.
(...)
...for hensættelsesåret, jf. FBL § 4, stk. 5. Denne mulighed er indsat ved lov nr. 1692 af 30. december 2024, hvor FBL b§ 4, stk. 5 blev nyaffattet og hvor der også er blevet givet mulighed for at anmode told- og skatteforvaltningen om, at der sker efterbeskatning (med tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil udgangen af det
(...)
- Side 984 -
år, hvor der er anmodet om efterbeskatning), uanset at fristen i stk. 4 ikke er udløbet, jf. FBL § 4, stk. 5, 2. pkt. Hermed er det muligt at undgå 5 pct.-tillægget for indkomstår, der endnu ikke er påbegyndt.
- Side 987 -
...Arbejdsmarkedssammenslutninger kan ligesom brancheforeninger fradrage hensættelser til konsolidering af foreningsformuen. Fradraget kan højst udgøre en andel af foreningsformuen svarende til den procent, hvormed reguleringstallet for indkomståret efter PSL § 20 er ændret i forhold til reguleringstallet for det forudgående indkomstår. I 2025 udgør den 3,9 pct.