Bemærk, at § 8 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 8, om det har en betydning.
- Side 124 -
...samlede udgifter pr. afregningsperiode, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, herunder de samlede månedlige udgifter, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, der betales med et fast beløb, eller, hvor de samlede udgifter ikke kan udregnes på forhånd, oplysning om, hvordan prisen skal udregnes«.
(...)
Retsvirkningen af, at den erhvervsdrivende ikke har givet oplysninger i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5 og 6, er, at forbrugeren ikke er forpligtet til at betale disse omkostninger eller udgifter, jf. § 9, stk. 3.
(...)
- Side 125 -
...markedsføring/udstilling af den erhvervsdrivendes produkter på en hjemmeside el.lign., gælder oplysningspligten i forbrugeraftalelovens § 8 ikke, og der påhviler ikke den erhvervsdrivende en ubetinget pligt til at oplyse om priser efter e-handelslovens § 8 (men undertiden efter markedsføringslovens § 6, stk. 2, om »købsopfordringer«), jf. nærmere ovenfor i teksten.
(...)
...gives, »inden der indgås en aftale om en vare eller en ikke-finansiel tjenesteydelse«. For så vidt angår aftaleindgåelse via hjemmesider på internettet, skal der dermed gives f.eks. prisoplysninger senest på bestillingssiden, jf. FT 2013-14, tillæg A, L 39 s. 60 og Betænkning nr. 1540/2013 om gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder s. 166 f.
(...)
...forbrugerrettigheder s. 166, FT 2013-14, tillæg A, L 39 s. 59 f. og FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 27 og 54 og ovenfor om begrebet »købsopfordring« i markedsføringslovens § 2, nr. 10. Markedsføringslovens bestemmelser fører i vid udstrækning til, at tidspunktet for, hvornår oplysningerne skal gives, fremrykkes i forhold til, hvad der følger af forbrugeraftaleloven.