Forbrugerklageloven § 20

Denne konsoliderede version af forbrugerklageloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)

Lov nr. 524 af 29. april 2015,
som ændret ved lov nr. 640 af 11. juni 2024 og lov nr. 558 af 27. maj 2025

§ 20

Forbrugerklagenævnet kan behandle en klage, når

  • 1) der ikke er fundet en mindelig løsning ved mediationen i Nævnenes Hus, jf. kapitel 5,

  • 2) Nævnenes Hus ikke har truffet afgørelse om at afskære klageadgangen efter § 11, stk. 3, og

  • 3) prisen for varen eller tjenesteydelsen ligger under eller over bestemte grænser fastsat af erhvervsministeren, jf. § 22, stk. 2.

Stk. 2 Uanset stk. 1, nr. 3, kan Forbrugerklagenævnet behandle klager, der forelægges for nævnet på Nævnenes Hus’ initiativ, jf. § 22, stk. 3.

Stk. 3 Forbrugerklagenævnet kan bestemme, at flere ensartede verserende klager mellem samme eller forskellige parter skal behandles i forbindelse med hinanden.