Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 892 -
...når der er tale om generel regeldannelse, men udelukkes kan det ikke. Til eksempel kan det nævnes, at i UfR 1979.454 Ø og UfR 1981.380 Ø var der tale om 10 fiskere, der var berørt af en regelændring (i en anordning). Det kan tilføjes, at forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5, ikke ville have kunnet føre til, at der ikke skulle have været foretaget
(...)
- Side 893 -
...jus.8787. Se Forvaltningsret. Sagsbehandling, s. 181 f. og ovenfor kap. 6.3.1. Der skal derfor ikke høres om ændringer af en intern regel, hvis ændringen beror på rent juridiske eller politiske vurderinger. Derimod vil en regelændring, der forudsætter, at visse faktiske omstændigheder forholder sig på en bestemt måde, kunne medføre pligt til partshøring.
(...)
Da forvaltningslovens § 19 således kun i meget begrænset omfang fører til, at borgerne skal høres om ændringer af interne regler, har det en vis interesse, om der på ulovbestemt grundlag kan antages at være pligt til høring.
(...)
...høring på ulovbestemt grundlag, hvis der er tale om, at reglen berører en videre, ubestemt kreds af personer, virksomheder m.v., eller partshøring i øvrigt kun vanskeligt lader sig gennemføre, jf. herved forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5. Det må herudover kræves, at der er tale om personer, der har en væsentlig, individuel interesse i reglen.
(...)
- Side 894 -
...tilfælde. Men hvis begrænsningen alene havde angået fangerne i et bestemt fængsel, og hvis den var begrundet i, at dette fængsels fanger ofte begik ny kriminalitet, forholder sagen sig anderledes. En høring ville være forholdsvis enkel at gennemføre, og det hensyn, der ligger bag forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5, er i så fald ikke tungtvejende.
(...)
- Side 896 -
...eller der udstedes en forvaltningsakt. Forvaltningslovens § 19 gælder således i disse situationer, men som ved isolerede regelændringer har bestemmelsen begrænset betydning, fordi den kun angår høring om faktum. Det er derfor især interessant, om der gælder pligt til at høre borgeren om ændringer i det retlige afgørelsesgrundlag efter uskrevne regler.