- Side 187 -
...partsindlæg efter forvaltningslovens § 19 eller § 21, som parterne selv finder relevante, men som ikke er afgørende. Den efterfølgende behandling med henblik på sikring af borgernes ret til aktindsigt, opfyldelse af arkivlovgivningen mv. er dog naturligvis også legitim (saglig). I et vist omfang følger det samme af princippet i forvaltningslovens § 32.
- Side 218 -
...formål at understøtte forsvarlig sagsoplysning, da procesgangen fremmer, at sagens part(er) korrigerer forkerte oplysninger, påpeger unøjagtigheder og misforståelser og i det hele taget supplerer grundlaget for afgørelsen. Se vejledning til forvaltningsloven pkt. 105, og for så vidt angår konsekvenserne af manglende overholdelse af reglerne pkt. 121.
(...)
- Side 219 -
...109.416416. Se yderligere Folketingets Ombudsmands Myndighedsguide #9, især pkt. 4.1, og U 2011.2343 H. Endvidere vil det være nødvendigt at implementere en rimelig tidsfrist for partshøringen, så sagsprocessen ikke stopper, fordi parten ikke svarer på henvendelsen. Adgangen til at fastsætte frister følger af forvaltningslovens § 19, stk. 1, sidste pkt.
(...)
- Side 220 -
Hertil kommer, at partshøring efter forvaltningslovens § 19, stk. 2, kan undlades i en række situationer, ligesom der er mulighed for at »udskyde« partshøring efter lovens § 20, stk. 1.
(...)
...om forbud eller påbud, tilbagekaldelse af en tilladelse mv. Bestemmelsen kan navnlig tænkes anvendt i ansøgningssager inden for ydelsesområdet, jf. vejledningen til forvaltningslovens pkt. 119. Anvendes § 20, skal afgørelsen ledsages af de oplysninger, som parten skulle være gjort bekendt med efter forvaltningslovens § 19, jf. lovens § 20, stk. 2.
(...)
...partshøringspligten i forvaltningslovens § 19, stk. 1, eller af andre høringsregler, kan indbygges i den digitale løsning på forskellige måder, hvis partshøringspligten vel at mærke udløses, jf. herom ovenfor. Forvaltningsloven indeholder ikke formkrav til, hvordan høring gennemføres, men der kan være formkrav hertil i regler på sektorspecifikke områder.
(...)
- Side 221 -
...risikere straf eller en lignende sanktion, skal der også vejledes herom. Se også ovenfor i afsnit 5.1 om selvinkrimineringsforbuddet. Et yderligere centralt opmærksomhedspunkt er, at det skal sikres, at der ikke via partshøringsprocesser udleveres oplysninger til parter, der vil være undtaget fra partsaktindsigt, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 4.
(...)
- Side 223 -
...tidsmæssigt i forhold til det sagsmateriale, som parten får udleveret og skal gøre sig bekendt med, og at en part kan anmode om fristforlængelse efter §§ 19 og 21, og få svar herpå inden fristudløb mv.420420. Karsten Revsbech, Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvaltningsret. Sagsbehandling, 8. udg., 2019, Djøf Forlag, s. 211 og s. 225 med videre henvisninger.
- Side 228 -
...og direkte over for dens adressat(er). Også sagens øvrige parter skal have afgørelsen meddelt, jf. U 1989.442/2 H, FOB 2016-33 og FOB 2020-28.435435. Der henvises til den almindelige forvaltningsretlige litteratur for så vidt angår spørgsmålet om meddelelse til en part, der ikke er pligt til at partshøre efter forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5.