- Side 70 -
...en myndighed m.v.«. Sagsbegrebet er herudover afgørende i forhold til bl.a. offentlighedslovens kapitel 4 om »sager undtaget fra aktindsigt«, jf. §§ 19-23, og i forhold til afgrænsningen af ministerbetjeningsreglen i lovens § 24, stk. 3. Også i forhold til kompetencereglerne i samme lovs § 36 er det vigtigt at være opmærksom på, hvad »sagen« angår.
- Side 76 -
...virksomhed, der udøves inden for den offentlige forvaltning. Om en given beslutning falder ind under afgørelsesbegrebet, er dermed afgørende for, om hovedparten af forvaltningslovens partsrettigheder om f.eks. partsaktindsigt, partshøring, begrundelse og klagevejledning skal iagttages i forbindelse med, at myndigheden træffer den pågældende beslutning.
- Side 93 -
...oplysninger om vedkommende gøres til genstand for behandling. Også behandlinger af anmodninger om berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger efter forordningens art. 16 og 17 må anses for selvstændige afgørelser. Dette er da også udtrykkeligt lagt til grund i § 17, stk. 5, i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
- Side 96 -
...ikke i sig selv den bindende karakter, der efter forvaltningslovens forarbejder synes at være en forudsætning for, at det kan udgøre en afgørelse i lovens forstand. Det samme antages at gælde, hvis borgeren ikke vedtager bødeforelægget, og den udstedende myndighed fastholder det udstedte bødeforelæg med den virkning, at sagen overgives til politiet.