- Side 202 -
...administrativ rekurs og domstolsprøvelse overholdes. Det samme gør sig gældende for evt. særregler på området og bekendtgørelser udstedt med hjemmel i forvaltningslovens § 25, stk. 2. Udgangspunktet for sidstnævnte er, at vejledning efter forvaltningslovens §§ 25 og 26 er minimumskrav, medmindre andet fremgår af en fortolkning af de særlige regler på området.
(...)
- Side 203 -
...overvejes, om samme skabelon kan anvendes i forhold til alle parter. Klagevejledning efter forvaltningslovens § 25, stk. 1, skal kun gives, når der meddeles en skriftlig afgørelse, der ikke giver en part fuldt ud medhold. Er der flere parter, hvor kun nogle er klageberettigede, skal de ikke-klageberettigede kun oplyses om de øvrige parters klagemulighed.
(...)
...protesterende naboer. Her skal arrangøren oplyses om naboernes klagemulighed, idet dette giver arrangøren bedre mulighed for at vurdere, om vedkommende vil afvente en klagefrists udløb, før der investeres i udstyr mv. Naboerne skal derimod informeres om deres ret til at klage og vejledes om, hvordan de klager efter forvaltningslovens § 25, stk. 1.
(...)
- Side 204 -
...arbejdsgange på en sådan måde, at de sendes til parterne individuelt, i forbindelse med at afgørelserne meddeles. En abstrakt vejledning om gældende klageregler, som overlader det til parten at sætte sig ind i reglerne og vurdere, om vedkommende kan klage, kan ikke betragtes som en klagevejledning, der lever op til forvaltningslovens § 25, jf. FOB 2004.569.