- Side 81 -
...ægtefællen/samleveren end for den ansatte selv. Dette forekommer velbegrundet i relation til de anførte generelle inhabilitetsregler. Ved speciel inhabilitet må der derimod ofte foretages fuld identifikation. Dette gælder i hvert fald, hvor der foreligger personlige eller økonomiske interesser, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 2 (se afsnit 2.2.2).
- Side 86 -
...fra et selvstændigt organ inden for samme forvaltningsmyndighed. Hvis forvaltningslovens regler om inhabilitet ikke kan antages at omfatte det organ, der udarbejder indstillingen, må spørgsmålet afgøres efter den almindelige retsgrundsætning, jf. ovenfor.3434. Jf. FOB 1997.333 om tre studienævnsformænds afgivelse af indstilling til et styrelsesråd.
- Side 89 -
...til en bestemt sag, hvis vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse. Reglen dækker inhabilitetsgrundsætningens centrale område. Om interessen har en sådan karakter og styrke, at den kan bevirke inhabilitet, afhæn-
(...)
- Side 90 -
...Styrelsesloven med kommentarer, s. 284, om et tilfælde, hvor et amtsrådsmedlem var inhabilt som følge af et indskud og personlig hæftelse på henholdsvis 47.100 kr. og 105.000 kr. i et kommanditselskab, som havde interesse i sagen. Ved vurderingen af, om der er tale om en større eller mindre aktiepost, må der antagelig både ses på den relative andel
(...)
- Side 92 -
...efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, trods den almindelige regel om, at kommunalbestyrelsesmedlemmer, der af kommunalbestyrelsen er udpeget til en bestyrelse for at varetage kommunens interesser, som udgangspunkt ikke er inhabile.6161. Jf. Styrelsesloven med kommentarer, s. 297 f., og om selskabsinhabilitet i øvrigt nedenfor i afsnit 2.2.3.
(...)
...advokatrapport omfattede alle amtsrådsmedlemmerne, og at der derfor var en sådan sammenhæng mellem det pågældende medlems sag og de øvrige sager, at det var mest nærliggende at statuere inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 5. Henvisningen til nr. 5 antyder, at selv om den rent økonomiske interesse muligvis er bortfaldet, vil det være
(...)
- Side 93 -
...interesse. Som eksempler kan nævnes en værge eller personer, der som f.eks. advokater, revisorer eller arkitekter varetager klienters sager over for offentlige myndigheder. For at være omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1, kræves det, at repræsentationsforholdet består eller har bestået i samme sag. Hvis en revisor f.eks. som kommunalbestyrelsesmedlem skal tage
- Side 94 -
...vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse. Afgrænsningen ligger ret tæt op ad den tilsvarende regel i retsplejelovens § 60.
- Side 96 -
Ifølge forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 3, foreligger inhabilitet, når vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab,
- Side 101 -
...i forbindelse med varetagelsen af et andet offentligt hverv på ny at beskæftige sig med sagen«.9999. FOB 1960.102. Se endvidere Bent Christensen, Nævn og råd, s. 188, Poul Andersen, Dansk Forvaltningsret, s. 449, Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, s. 262, Fenger (red.), Forvaltningsret, s. 265, og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret, s. 240 ff.
(...)
- Side 103 -
har kunnet føle sig bundet af sin tidligere rådgivning af kommunen, og at der derfor forelå inhabilitet efter forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4.
- Side 112 -
...forvaltningsmyndighed træffe afgørelsen. For ministres vedkommende kan det som tidligere omtalt overvejes, om det er forsvarligt at lade en anden minister (efter at sagen er overført ved kgl. resolution) træffe afgørelse efter indstilling fra det inhabile ministeriums embedsmænd, eller om sagen evt. i sin helhed må overføres til afgørelse i et andet ministerium.
- Side 116 -
...udfald, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, hvor en rekursmyndighed skal behandle en klagesag og tidligere har taget stilling til det pågældende spørgsmål, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, samt eventuelt som refleksvirkning af personlig inhabilitet hos lederen af en hierarkisk forvaltningsmyndighed, jf. § 3, stk. 1, nr. 5.151151. Jf. Jørgen Steen Sørensen i U 2005 B.205.
(...)
...ministeriet var ansøgerens modpart i udleveringssagen.155155. FOB 1996.160. Ligebehandlingsnævnet er blevet anset for inhabilt i en sag, hvor klageren mente at være blevet udsat for ulovlig forskelsbehandling i forbindelse med afskedigelse som ansat i Ankestyrelsen, der fungerer som nævnets sekretariat. Ankestyrelsen var således part i sagen og burde derfor
(...)
- Side 117 -
...foretages en selvstændig vurdering af spørgsmålet om myndighedsinhabilitet. Selv om en person, der er ansat hos klageinstansen, har udtalt sig konkret om en sag på en sådan måde, at han må anses for personligt inhabil, er det ikke på forhånd givet, at hele myndigheden er inhabil, uanset at den pågældende medarbejder har udtalt sig på myndighedens vegne.
(...)
Hvis der foreligger personlig inhabilitet hos lederen af en hierarkisk forvaltningsmyndighed jf. forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1, kan der argumenteres for, at hele myndigheden er
(...)
- Side 118 -
...begrebsmæssigt. Selv om forholdene ved domstolene er anderledes end i forvaltningsmyndigheder, bl.a. som følge af den enkelte dommers uafhængighed, taler retspraksis vedrørende inhabilitet ved domstolene for, at der anlægges en nuanceret vurdering, hvor der ikke kun ses på den inhabile persons ledelsesbeføjelser, jf. U 2014.2898 H og U 2014.2907 H.
(...)
...Betænkelighederne herved vil dog normalt være mindst lige så store som ved at lade det inhabile ministerium træffe afgørelsen.168168. Jf. FOB 1981.135, hvor ombudsmanden accepterede, at Justitsministeriet traf afgørelse i en sag om fri proces, uanset at ministeriet var modpart i sagen. Hvis »myndighedsinhabiliteten« skyldes personlig inhabilitet hos