- Side 456 -
Visse sagsbehandlingsregler skal ikke gennemgås i det følgende. De gælder med umodificeret styrke. Det drejer sig navnlig om reglerne om inhabilitet, jf. forvaltningslovens §§ 3-6, om repræsentation, jf. forvaltningslovens §
(...)
- Side 457 -
...persondatalovens §§ 28-30, om akt- og dataindsigt m.v., jf. forvaltningslovens §§ 9-18 og persondatalovens §§ 31-40, om klagevejledning, jf. forvaltningslovens §§ 25-26, samt normerne for god forvaltningsskik. Der kan måske være grund til at påpege, at eftersom en forhåndsbesked må behandles som en ansøgningssag, finder forvaltningslovens § 29 anvendelse.
- Side 467 -
På den anden side kan en myndighed som anført af ombudsmanden i den nævnte sag blive inhabil, hvis den ved rådgivning går ud over generel vejledning, særligt hvor dette sker mod betaling. Da nærmer man sig den repræsentationssituation, der er omhandlet i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
(...)
- Side 468 -
For så vidt angår overordnede myndigheder må det særligt overvejes, om der foreligger et generelt habilitetsproblem, hvis den overordnede myndighed som rekurs-, kontrol- eller tilsynsorgan skal tage stilling til en forvaltningsakt, hvor myndigheden har givet eller taget stilling til en forhåndsbesked, jf. herved forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4.
(...)
...myndighed yder bistand i form af konkret vejledning til en underordnet myndighed, vil medarbejderen være inhabil, hvis den overordnede myndighed siden skal behandle sagen som rekurs-, kontrol- eller tilsynsorgan.2828. Jf. Forvaltningsret. Sagsbehandling, s. 89 ff. Såfremt vejledningen alene er af generel karakter, bliver medarbejderen ikke inhabil.
(...)
...myndigheds afgivelse af en forhåndsbesked ikke er omfattet af ordlyden af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 4, er det nærliggende at overveje, om den medarbejder, som ikke har ydet konkret vejledning til en underordnet myndighed, men som til gengæld har givet en forhåndsbesked, må anses for at være inhabil ved behandlingen af den endelige afgørelse
(...)
- Side 469 -
hos den overordnede myndighed efter opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 5.
(...)
...forhåndsbesked i 1. instans – er behandlet ovenfor i afsnit 12.1 for så vidt angår spørgsmålet, om myndigheden kan give forhåndsbesked. Som det vil være fremgået, er det ikke udelukket, at en overordnet myndighed kan give forhåndsbesked i 1. instans, idet dette beror på en vurdering af, i hvilket omfang hensynene bag flerinstansordningen er forenelige hermed.