- Side 159 -
...»offentlig myndighedsudøvelse«.4444. Se bet. nr. 1565/2017, afsnit 3.4.3.1 om databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 2. Dog kan der med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, ved bekendtgørelse fastsættes regler, der kan indebære en fravigelse af forvaltningslovens § 29, jf. stk. 2, nr. 2, og FT 2017-18, tillæg A, lovforslag nr. L 68, s. 175.
- Side 170 -
...nødvendigt for at skildre forvaltningsmyndighedernes sagsforberedelse – om §§ 28, 29, 30 og 32, som regulerer adgangen til at udveksle fortrolige oplysninger. I øvrigt henvises navnlig for så vidt angår den nærmere afgrænsning af, hvilke oplysninger der som udgangspunkt er tavshedsbelagte, til fremstillingen i kapitel 7 om offentlighed og tavshedspligt.
(...)
...se herom nedenfor under bemærkningerne til forvaltningslovens § 29 samt i afsnit 2.2.1.2.7676. Jf. FT 1985-86, tillæg A, sp. 109. § 31 indebærer ikke nogen forpligtelse til at bearbejde oplysningerne eller til at foretage en vurdering af disse. Om myndigheden er forpligtet til at udtale sig, beror på de i afsnit 2.2.2 om høring fremstillede regler.
- Side 175 -
Ud over den generelle regel i forvaltningslovens § 31 om oplysningspligt over for andre forvaltningsmyndigheder indeholder den specielle forvaltningslovgivning et ret stort antal regler om oplysningspligt.
(...)
- Side 176 -
...fortrænge regler om tavshedspligt. I U 1992.840 forelå spørgsmålet, om en praktiserende læge efter loven om sundhedsvæsenets centralstyrelse havde pligt til at udlevere faktisk foreliggende journaloptegnelser vedrørende en patient til Sundhedsstyrelsen, selv om lægen ikke havde haft pligt til at foretage disse optegnelser. Dette antoges at være tilfældet.
- Side 178 -
...kap. II og behandlingsreglerne i databeskyttelseslovens afsnit II overholdes. Er den hørte derimod en privat organisation, er der kun pligt til at svare, hvor dette direkte er fastsat i loven. Normalt vil der imidlertid ikke opstå noget problem, fordi den hørte organisation vil være interesseret i at svare for at gøre sin opfattelse i sagen gældende.
- Side 184 -
...vejledning og repræsentation mv., partens aktindsigt (bortset fra bestemmelsen om udsættelse af sagen), begrundelse mv. samt klagevejledning. I retssikkerhedslovens § 4 er der fastsat en bestemmelse om notatpligtnotatpligt (i sager om iværksættelse af tvangsindgreb), som i hovedsagen svarer til offentlighedslovens § 13.111111. Se afsnit 2.5 herom.