- Side 151 -
...(frifindelse). Se også U 2017.145 (frifindelse for opslag i et sagsbehandlingssystem). Efter databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra c, skal personoplysninger være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles (»dataminimering«).1313. Om dataminimeringsprincippet se afsnit 2.1.3.
- Side 158 -
...heraf vil videregivelse af fortrolige oplysninger inden for samme forvaltningsmyndighed sjældent være i strid med forvaltningsloven eller være »uberettiget«, jf. straffelovens § 152. Videregivelsen må betragtes som berettiget, blot den, der modtager oplysningerne, har en klar og saglig interesse heri.4040. Jf. Jon Andersen i Juristen 1991, s. 10 f.
- Side 159 -
...»offentlig myndighedsudøvelse«.4444. Se bet. nr. 1565/2017, afsnit 3.4.3.1 om databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 2. Dog kan der med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, ved bekendtgørelse fastsættes regler, der kan indebære en fravigelse af forvaltningslovens § 29, jf. stk. 2, nr. 2, og FT 2017-18, tillæg A, lovforslag nr. L 68, s. 175.
(...)
- Side 161 -
...den, der virker inden for den offentlige forvaltning, ikke må skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver. Se herom afsnit 2.1.1. Desuden må senere behandling (bortset fra arkivformål, statistiske eller videnskabelige eller historiske forskningsformål) ikke være uforenelig med disse formål.
(...)
- Side 163 -
...herved FOB 2023-21, hvor ombudsmanden anså det foreneligt med art. 5, stk. 1, litra c, at Udbetaling Danmark ikke i første omgang kun indhentede oplysninger om, hvorvidt en pensionists egne formuehold i sig selv udelukkede ældrecheck (en offentlig ydelse), før der eventuelt blev indhentet oplysninger om en ægtefælles eller samlevers formueforhold.
- Side 171 -
...forudsætningsvis, at interne arbejdsdokumenter efter omstændighederne kunne indfordres af tilsynsmyndigheden. Hvis myndigheden nægter at udlevere oplysningerne, må denne afgørelse kunne påklages gennem det almindelige hierarkiske rekurssystem. Begrænsningen i adgangen til at udveksle oplysninger følger af bestemmelserne i forvaltningslovens §§ 28, 29, 30 og 32.
(...)
- Side 175 -
...(som omtalt i afsnit 2.1) i øvrigt på indhentelse af oplysninger, som myndigheden selv ligger inde med, indeholder for så vidt ikke noget nyt i forhold til, hvad der allerede ville være gældende i kraft af undersøgelsesprincippet, jf. afsnit 1.1, hvor det er anført, at der ikke kan indhentes oplysninger, der ikke er sagligt relevante for afgørelsen.
- Side 181 -
...oplysninger, som er nødvendige. Den nævnte præcisering er derfor især påkrævet ved indhentelse af fortrolige oplysninger, og som led heri vil den hørende myndighed i øvrigt kunne videregive fortrolige oplysninger i det omfang, det er nødvendigt for, at den myndighed, som henvendelsen rettes til, kan tage stilling til, hvorledes svaret skal udformes.
- Side 184 -
...vejledning og repræsentation mv., partens aktindsigt (bortset fra bestemmelsen om udsættelse af sagen), begrundelse mv. samt klagevejledning. I retssikkerhedslovens § 4 er der fastsat en bestemmelse om notatpligtnotatpligt (i sager om iværksættelse af tvangsindgreb), som i hovedsagen svarer til offentlighedslovens § 13.111111. Se afsnit 2.5 herom.