- Side 93 -
Ved visse politisk betonede afgørelser, bl.a. ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv (f.eks. ved valg af borgmester), kan der ses bort fra selv klare personlige interesser, jf. forvaltningslovens § 4, som behandles i afsnit 2.2.6.
- Side 112 -
...forvaltningsmyndighed træffe afgørelsen. For ministres vedkommende kan det som tidligere omtalt overvejes, om det er forsvarligt at lade en anden minister (efter at sagen er overført ved kgl. resolution) træffe afgørelse efter indstilling fra det inhabile ministeriums embedsmænd, eller om sagen evt. i sin helhed må overføres til afgørelse i et andet ministerium.
(...)
...tænkes anvendt, hvor et organ ellers må undvære væsentlig sagkundskab, men ikke hvor organets politiske balance vil blive forrykket (se dog straks nedenfor om særreglen i § 4, stk. 3).144144. Jf. Vejledning om forvaltningsloven, s. 18, og Forvaltningsloven med kommentarer, s. 261. Man bør i øvrigt nøje overveje, om der er tilstrækkeligt grundlag for at
- Side 115 -
...spørgsmålet om inhabilitet, hvor et organ vil mangle beslutningsdygtighed. Ved et overordnet organ med et medlemstal på højst fem vil der være en stærk formodning for, at kravet ligeledes er alle. En regel om, at en suppleant skal tilkaldes ved et medlems forfald, skaber formodning i samme retning.147147. Se i øvrigt Bent Christensen, Nævn og råd, s. 426 ff.
- Side 121 -
...afgøre den, end at lade det inhabile organ træffe afgørelsen. Da kommunalbestyrelsens medlemmer er valgt af den stedlige befolkning, vil løsningen dog næppe være forsvarlig for så vidt angår kommunale afgørelser, men den kunne måske tænkes i relation til visse nævn, afhængigt af nævnets sammensætning og kompetence.183183. Jf. kapitel 2, afsnit 5.3.