- Side 249 -
...kan begrænse adgangen til partsaktindsigt (jf. § 9, stk. 5) – i modsætning til offentlighedsloven, hvorefter specielle tavshedspligtsregler fortrænger adgangen til almindelig dokumentoffentlighed.175175. Smh. forvaltningslovens § 9, stk. 5, og offentlighedslovens § 35. Den bedre retsstilling viser sig også ved, at partens begæring om aktindsigt efter
- Side 251 -
...alt materiale i sagen, findes i forvaltningslovens § 9, stk. 2, som udgør lovens hovedregel vedrørende omfanget af aktindsigt i den enkelte (afgørelses-)sag. Ifølge § 9, stk. 2, omfatter adgangen til aktindsigt alle dokumenter, der vedrører sagen, og indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.
- Side 256 -
Som omtalt i det foregående afsnit er visse typer af sager delvist undtaget fra partsaktindsigt efter forvaltningslovens § 9, stk. 3, og § 11, stk. 1. De sager (og dele af sager), der ikke er undtaget efter disse bestemmelser, kan imidlertid indeholde et eller flere dokumenter, som må undtages.
- Side 260 -
...til at give partsaktindsigt. I offentlighedslovens § 35 er det fastsat, at pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt. En part, der kommer i besiddelse af fortrolige oplysninger ved partsaktindsigt eller partshøring, kan ifølge Sten Bønsing i U 2014 B.307 selv blive omfattet af en form for tavshedspligt.