- Side 236 -
Den rolle, der er tiltænkt Arbejdsretten i den forbindelse, går efter funktionærlovens § 11, ud på, at Arbejdsretten beskikker den mæglingsmand, der er nævnt i § 10, stk. 3, dog kun når det drejer sig om mæglingsmænd, der skal beskikkes i Kø-
(...)
- Side 237 -
...funktionærlovens §§ 10-14 forekommer i dag ret besynderlige. Funktionærers ret til at organisere sig fremgår allerede af grundlovens § 80, og det er vel tvivlsomt, om der i dag er behov for de særregler for funktionærer, der fremgår af bestemmelserne, men som i høj grad svarer til det generelle aftalesystem, der findes på det organiserede arbejdsmarked.
(...)
- Side 238 -
...praksis af Arbejdsrettens formand alene. Denne beføjelse til at afgøre, om mæglingsmand kan bekikkes, har i et tilfælde givet Arbejdsrettens formand anledning til at træffe en afgørelse under direkte anvendelse af Grundloven. Afgørelsen fremgår af følgende brev 13. marts 1991 fra Arbejdsrettens formand til advokat Jørgen Jacobsen (jf. AT 1991.137)
(...)
...Hoffunktionærforeningen anmodet Arbejdsretten om i medfør af funktionærlovens § 11, stk. 1, jfr. § 10, stk. 4, at udpege en mæglingsmand til i overensstemmelse med reglerne i §§ 11-13 at medvirke ved videreførelse af forhandlinger mellem Hendes Majestæt Dronningen (Civillisten) og nævnte forening om løn- og arbejdsvilkår for foreningens medlemmer.