- Side 207 -
...hvis opfyldelse Folketingets medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større betydning, og som ikke er dækket af et allerede meddelt § 19-samtykke, kræves tilsvarende Folketingets (evt. Finansudvalgets) samtykke. Spørgsmålet om indhentelse af § 19-samtykke til indgåelse af internationale forpligtelser er behandlet nærmere ovenfor i kapitel 12.
- Side 210 -
...direkte virkning her i landet, men også andre beføjelser, som tilkommer rigets myndigheder, kan overlades til en international organisation i medfør af grundlovens § 20. Som eksempel fremdrages typisk regeringens beføjelse til at handle på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender efter grundlovens § 19 og regeringens ret til at slå mønt efter grundlo-
- Side 215 -
...opnået et flertal på fem sjettedele af Folketingets medlemmer til overladelsen, udelukker grundloven imidlertid ikke, at der kan afholdes en bindende folkeafstemning om et i lovsform givet folketingssamtykke efter grundlovens § 19 til indgåelse af en traktat, til hvis opfyldelse det er nødvendigt at overlade beføjelser til en international organisation.
(...)
- Side 216 -
...folkeafstemning om Danmarks indgåelse af Edinburgh-afgørelsen og Maastricht-traktaten efter grundlovens § 42. Det fremgår således af grundlovens § 42, stk. 6, 2. pkt., at et folketingssamtykke efter grundlovens § 19 afgivet i lovsform ikke kan komme til folkeafstemning, medmindre det ved særlig lov bestemmes, at en sådan afstemning skal finde sted.
- Side 217 -
...at Rådet på en række områder ikke længere er undergivet et krav om enstemmighed, men blot et krav om kvalificeret flertal, med rette skete i medfør af den almindelige procedure for vedtagelse af love i grundlovens § 41 og med indhentelse af Folketingets samtykke efter grundlovens § 19. Dommen er anket til Højesteret og hovedforhandles i januar 2013.
...regeringen med Folketingets samtykke opsiger den eller de traktater, der ligger til grund for det pågældende overstatslige samarbejde, jf. grundlovens § 19. I denne tilbagekaldelsessituation sker der ikke en formel ophævelse af overladelsesloven, men loven må som følge af opsigelsen anses for uvirksom (Poul Andersen 1954 s. 498 f. og Ross 1980 s. 412).
- Side 218 -
...grundlovens § 20 sig imellem grundlovens § 19 og grundlovens § 88. Grænsefladen nedad mod grundlovens § 19 henholdsvis opad mod grundlovens § 88 er afgørende for, hvilke procedurer der skal følges i forbindelse med indgåelse af traktater. Oversigtspræget kan der siges at eksistere fire forskellige situationer svarende til fire forskellige traktattyper:
(...)
...Traktater, der kan indgås i medfør af grundlovens § 19 uden Folketingets samtykke: Hvis en traktat ikke indeholder folkeretlige forpligtelser, som Folketinget skal medvirke til at opfylde, eller som i øvrigt er af større betydning, kan traktaten indgås af regeringen på egen hånd, dvs. uden Folketingets samtykke, i medfør af grundlovens § 19, stk. 1, 1. pkt.
(...)
...Indeholder traktaten folkeretlige forpligtelser for Danmark, til hvis opfyldelse Folketingets medvirken er nødvendig, idet traktaten stiller krav til dansk ret, som kræver vedtagelse af nye lovregler, eller som i øvrigt er af større betydning, må Folketingets forudgående samtykke indhentes til traktatindgåelsen, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.