Bøger, som nævner Grundloven § 26

Hjemmel

- Side 732 -

...omfang kan være genstand for prøvelse. Derimod indeholder retspraksis ikke relevante bidrag vedrørende grundlovens §§ 26 og 32. Indholdet af grundlovens § 26 kan formentlig næppe tænkes isoleret set at give anledning til retstvister, hvorimod § 32 om opløsningsretten kunne antages at være genstand for en tvist mellem regeringen og dele af Folketinget.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 736 -

...betragtet som en del af den lovgivende magt, mens de i nyere tid snarere synes at blive sammenlignet med anordninger og dermed som værende en del af prøvelsesgrundlaget i grundlovens § 63. Der er formentlig primært tale om et akademisk spørgsmål, eftersom den pågældende regeringskompetence uanset hvad vil være omfattet af den prøvelsesadgang, som domsto-

Læs på Jurabibliotek



Retlig interesse

- Side 743 -

...eller hensyn. Det i Irak-sagen anførte kriterium må derfor, hvis det skal tillægges vægt uden for det udenrigspolitiske område, i første række forventes at blive inddraget ved domstolenes prøvelse af betingelserne for udvidet retlig interesse i forhold til sager om domstolskontrol med udøvelsen af regeringskompetencer med hjemmel i grundlovens § 63.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 744 -

...hjemmel i henholdsvis grundlovens § 63 og den ulovbestemte adgang til at prøve loves grundlovmæssighed.23392339. Dette gælder i hvert fald i forhold til grundlovens § 19, hvorimod det er mere tvivlsomt i forhold til de øvrige regeringskompetencer, hvor prøvelsen ligeledes foretages med hjemmel i grundlovens § 63, dvs. grundlovens §§ 14, 24-27 og 32.

Læs på Jurabibliotek



Indledning

- Side 758 -

...sammenhæng mellem de to ting. Som anført afhænger det nærmere omfang af prøvelsen, herunder prøvelsens intensitet, som al anden forvaltningsretlig prøvelse i øvrigt, af den enkelte kompetence, som er til pådømmelse. I det følgende omtales de enkelte regeringskompetencer derfor hver for sig eller gruppevis. Der indledes med grundlovens §§ 26 og 27.

Læs på Jurabibliotek


Mønter og tjenestemænd (grundlovens §§ 26 og 27)

...grundlovsbeføjelser har derfor kun begrænset (eller ingen) relevans på dette område. Prøvelsen vil således vedrøre overholdelsen af regler, som er udstedt i medfør af bestemmelserne i §§ 26 og 27 samt lovgivningen i øvrigt, og er således identisk med al anden forvaltningsretlig prøvelse. Der henvises derfor på dette punkt til den almindelige forvaltningsret.

Læs på Jurabibliotek



Afslutning

- Side 761 -

...domstolene typisk udviser en særlig tilbageholdenhed. Dette er imidlertid ikke særegent for domstolenes prøvelse efter grundlovens § 63, men gælder tillige prøvelse i henhold til domstolenes ulovbestemte adgang til at prøve loves grundlovmæssighed. Domstolenes prøvelse af politiske spørgsmål drøftes derfor mere samlet nedenfor under pkt. 1.6.3.3.4.

Læs på Jurabibliotek



Politiske spørgsmål i dansk ret

- Side 769 -

...regeringen foretager politiske vurderinger. Flere af disse bestemmelser indebærer imidlertid, at regeringen udøver et meget vidt skøn, hvilket, som nævnt, ligeledes efter almindelige forvaltningsretlige grundsætninger reducerer domstolenes mulighed for at foretage prøvelse. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne ovenfor under pkt. 1.6.3.3.3.

Læs på Jurabibliotek



Regeringskompetencerne og de politiske spørgsmål

- Side 773 -

...dog også gør sig gældende i forhold til flere af ovenstående bestemmelser. Regeringens sammensætning og opløsningsretten udgør ligeledes kompetencer, hvor domstolenes arbejdsmetode, gør en mere intensiv prøvelse vanskelig. En klar uoverensstemmelse med grundlovens tekst må dog også i disse sager forventes at medføre en tilsidesættelse ved domstolene.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...som nævnt, alene kongen en beføjelse til at slå mønt, og denne begrænsede selvstændige retlige beføjelse skal vel at mærke ske i henhold til lov, hvilket indebærer at en prøvelse ved domstolene vil bestå i en undersøgelse af, om den almindelige lovgivning snarere end grundloven er overholdt. Dette udgør endvidere en velkendt opgave for domstolene.

Læs på Jurabibliotek



Reaktionsmuligheder

- Side 781 -

...domstolene må således som udgangspunkt forventes alene at komme på tale i forhold til en regeringsbeslutning, hvis grundlovens bestemmelser er overtrådt. Derimod kan en manglende overholdelse af øvrige regler og principper, herunder eksempelvis forvaltningsretlige, føre til andre sanktioner, herunder kritik fra Folketinget, et ministeransvar eller lignende.

Læs på Jurabibliotek



Afslutning

- Side 782 -

...63, hvorimod §§ 20, 21 og 22 må være genstand for prøvelse i henhold til den i praksis skabte adgang til at prøve loves grundlovmæssighed, herunder grundlovmæssigheden af deres tilblivelse. Konklusionen bygger på en analyse af retspraksis og grundlovens forarbejder sammenholdt med udtalelserne i den juridiske litteratur og suppleret af fremmed ret.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 784 -

...den forbindelse. Regeringskompetencerne er udtryk for, hvad der i forvaltningsretten betegnes som vage og elastiske bestemmelser, og prøvelsesintensiteten er bl.a. på den baggrund helt forventeligt begrænset. Grundlovens §§ 14, 19, 24-27 samt 32 må således antages at være genstand for en prøvelse af varierende, men samlet set begrænset intensitet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...med grundlovgivers udtrykkelige ønske tillægger et politisk organ en forholdsvis ubunden kompetence, dermed må antages at vedrøre politiske spørgsmål i en grad, der gør, at domstolenes prøvelse af disse, som følge heraf, må forventes at være tilbageholdende. Det nærmere omfang af denne tilbageholdenhed varierer dog fra bestemmelse til bestemmelse.

Læs på Jurabibliotek



Afslutning

- Side 807 -

...ombudsmanden fra andre områder, og prøvelsen vil i den forbindelse alene bestå i at undersøge, om der foreligger »særlige omstændigheder«, herunder om der eksempelvis er lagt vægt på ulovlige hensyn, der kan have haft betydning for sagens udfald. Der kan i den forbindelse i øvrigt henvises til afsnit 1.6.3.3.3 om domstolenes prøvelse af regeringens

Læs på Jurabibliotek