- Side 208 -
Skattebegrebet i grundlovens § 46, stk. 1, skal forstås på samme måde, som det anvendes i grundlovens § 43, og omfatter således både direkte og indirekte skatter. Der henvises i den forbindelse til kapitel 8, afsnit 4.1, ovenfor.
(...)
Bestemmelserne i grundlovens § 43 og grundlovens § 46, stk. 1, indebærer, at der gælder et dobbelt hjemmelskrav i forbindelse med opkrævningen af
(...)
- Side 209 -
...beregningsgrundlaget for skatteberegningen og skattesatserne. For det andet skal en finanslov eller en midlertidig bevillingslov være vedtaget, før skatteopkrævningen kan finde sted, jf. grundlovens § 46, stk. 1. Betydningen af grundlovens § 46, stk. 1, er således alene at give den bevillingsmæssige hjemmel til, at skatterne kan opkræves i et bestemt finansår.
(...)
Der har i den statsretlige teori været en del diskussion om muligheden for at skabe den materielle hjemmel for skatteopkrævningen direkte på finansloven, da denne vedtages som en normal lov og dermed opfylder kravet i grundlovens § 43.
(...)
På den ene side må det være klart ud fra sammenhængen mellem grundlovens § 43 og grundlovens § 46, stk. 1, at grundloven forudsætter, at den materielle skattelovgivning normalt ikke fastsættes gennem finansloven (Max Sørensen 1973 s. 250 f.).
(...)
- Side 210 -
...imidlertid ikke overbevisende støtte i grundloven eller dens forarbejder. Domstolenes krav til klarhed i lovhjemlen varierer også i praksis så meget, at det ikke giver mening at tale om et skærpet hjemmelskrav (se Jens Peter Christensen 2011 s. 72-75 med yderligere henvisninger samt Grundlovskommentaren 2015 s. 294-304, jf. også Hagel-Sørensen 2015 s. 431).