Transportministeren kan i forbindelse med afgørelse truffet i henhold til § 37 a efter anmodning give tilbud om midlertidigt ophold uden for eget hjem eller kontant kompensation til beboere, som er naboer til jernbaneprojekter omfattet af § 37 a, der udføres i nattetimerne og skønnes at støje over, hvad der må anses som tåleligt.
Stk. 2 Beløb ydet efter reglerne i stk. 1 indgår ikke ved vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Stk. 3 Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om rammerne for den kompensation, der tilbydes, jf. stk. 1.
10. Efter § 37 b indsættes før overskriften før § 38:
»§ 37 c. Transportministeren kan udpege arbejdspladser og faste arbejdsbaser knyttet til statens jernbaneinfrastruktur, bybaner og privatbaner, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. På arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænser i dagperioden kl. 07.00-18.00 og i aftenperioden kl. 18.00-23.00. For natperioden kl. 23.00-07.00 må støjen, målt som det beregnede maksimale støjniveau, som en bolig og arealer til anden støjfølsom anvendelse udsættes for ved den mest støjbelastede bygningsfacade, ikke overstige 70 dB.
Stk. 3. Transportministeren kan til en konkret arbejdsplads eller fast arbejdsbase udpeget efter stk. 1 give dispensation fra støjgrænsen for natperioden, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til et jernbaneinfrastrukturprojekts fremdrift eller økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1.
§ 37 d. Transportministeren kan udpege større jernbaneinfrastrukturarbejder, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. For større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænse.
Stk. 3. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog om tilrettelægningen med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1.
§ 37 e. Regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse finder ikke anvendelse på infrastrukturforvalterens udførelse af planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet.
Stk. 2. For infrastrukturarbejder, jf. stk. 1, gælder ingen øvre støjgrænse, hvis infrastrukturarbejdet kan holdes inden for 7 sammenhængende døgn på samme lokation. Overskrides denne periode, gælder de støjgrænser, der følger af lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Transportministeren kan til planlagte eller akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter forlænge perioden uden øvre støjgrænse, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til jernbaneinfrastrukturprojektets fremdrift og økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal så vidt muligt begrænse støjen fra planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter efter stk. 1.
§ 37 f. Der gælder uanset reglerne vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf ingen øvre støjgrænse i forbindelse med opladning af batteritog ved ladeinfrastruktur samt i forbindelse med rangering, opstilling, opvarmning, nedkøling og service af jernbanekøretøjer.««
10. Efter § 37 b indsættes før overskriften før § 38:
»§ 37 c. Transportministeren kan udpege arbejdspladser og faste arbejdsbaser knyttet til statens jernbaneinfrastruktur, bybaner og privatbaner, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. På arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænser i dagperioden kl. 07.00-18.00 og i aftenperioden kl. 18.00-23.00. For natperioden kl. 23.00-07.00 må støjen, målt som det beregnede maksimale støjniveau, som en bolig og arealer til anden støjfølsom anvendelse udsættes for ved den mest støjbelastede bygningsfacade, ikke overstige 70 dB.
Stk. 3. Transportministeren kan til en konkret arbejdsplads eller fast arbejdsbase udpeget efter stk. 1 give dispensation fra støjgrænsen for natperioden, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til et jernbaneinfrastrukturprojekts fremdrift eller økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1.
§ 37 d. Transportministeren kan udpege større jernbaneinfrastrukturarbejder, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. For større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænse.
Stk. 3. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog om tilrettelægningen med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1.
§ 37 e. Regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse finder ikke anvendelse på infrastrukturforvalterens udførelse af planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet.
Stk. 2. For infrastrukturarbejder, jf. stk. 1, gælder ingen øvre støjgrænse, hvis infrastrukturarbejdet kan holdes inden for 7 sammenhængende døgn på samme lokation. Overskrides denne periode, gælder de støjgrænser, der følger af lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Transportministeren kan til planlagte eller akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter forlænge perioden uden øvre støjgrænse, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til jernbaneinfrastrukturprojektets fremdrift og økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal så vidt muligt begrænse støjen fra planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter efter stk. 1.
§ 37 f. Der gælder uanset reglerne vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf ingen øvre støjgrænse i forbindelse med opladning af batteritog ved ladeinfrastruktur samt i forbindelse med rangering, opstilling, opvarmning, nedkøling og service af jernbanekøretøjer.««
10. Efter § 37 b indsættes før overskriften før § 38:
»§ 37 c. Transportministeren kan udpege arbejdspladser og faste arbejdsbaser knyttet til statens jernbaneinfrastruktur, bybaner og privatbaner, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. På arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænser i dagperioden kl. 07.00-18.00 og i aftenperioden kl. 18.00-23.00. For natperioden kl. 23.00-07.00 må støjen, målt som det beregnede maksimale støjniveau, som en bolig og arealer til anden støjfølsom anvendelse udsættes for ved den mest støjbelastede bygningsfacade, ikke overstige 70 dB.
Stk. 3. Transportministeren kan til en konkret arbejdsplads eller fast arbejdsbase udpeget efter stk. 1 give dispensation fra støjgrænsen for natperioden, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til et jernbaneinfrastrukturprojekts fremdrift eller økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1.
§ 37 d. Transportministeren kan udpege større jernbaneinfrastrukturarbejder, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. For større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænse.
Stk. 3. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog om tilrettelægningen med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1.
§ 37 e. Regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse finder ikke anvendelse på infrastrukturforvalterens udførelse af planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet.
Stk. 2. For infrastrukturarbejder, jf. stk. 1, gælder ingen øvre støjgrænse, hvis infrastrukturarbejdet kan holdes inden for 7 sammenhængende døgn på samme lokation. Overskrides denne periode, gælder de støjgrænser, der følger af lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Transportministeren kan til planlagte eller akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter forlænge perioden uden øvre støjgrænse, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til jernbaneinfrastrukturprojektets fremdrift og økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal så vidt muligt begrænse støjen fra planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter efter stk. 1.
§ 37 f. Der gælder uanset reglerne vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf ingen øvre støjgrænse i forbindelse med opladning af batteritog ved ladeinfrastruktur samt i forbindelse med rangering, opstilling, opvarmning, nedkøling og service af jernbanekøretøjer.««
10. Efter § 37 b indsættes før overskriften før § 38:
»§ 37 c. Transportministeren kan udpege arbejdspladser og faste arbejdsbaser knyttet til statens jernbaneinfrastruktur, bybaner og privatbaner, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. På arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænser i dagperioden kl. 07.00-18.00 og i aftenperioden kl. 18.00-23.00. For natperioden kl. 23.00-07.00 må støjen, målt som det beregnede maksimale støjniveau, som en bolig og arealer til anden støjfølsom anvendelse udsættes for ved den mest støjbelastede bygningsfacade, ikke overstige 70 dB.
Stk. 3. Transportministeren kan til en konkret arbejdsplads eller fast arbejdsbase udpeget efter stk. 1 give dispensation fra støjgrænsen for natperioden, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til et jernbaneinfrastrukturprojekts fremdrift eller økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra arbejdspladser og faste arbejdsbaser udpeget efter stk. 1.
§ 37 d. Transportministeren kan udpege større jernbaneinfrastrukturarbejder, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. For større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1 gælder ingen øvre støjgrænse.
Stk. 3. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog om tilrettelægningen med den pågældende kommune så vidt muligt begrænse støjen fra større jernbaneinfrastrukturarbejder udpeget efter stk. 1.
§ 37 e. Regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør af lov om miljøbeskyttelse finder ikke anvendelse på infrastrukturforvalterens udførelse af planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter, hvis primære formål er at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet.
Stk. 2. For infrastrukturarbejder, jf. stk. 1, gælder ingen øvre støjgrænse, hvis infrastrukturarbejdet kan holdes inden for 7 sammenhængende døgn på samme lokation. Overskrides denne periode, gælder de støjgrænser, der følger af lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Transportministeren kan til planlagte eller akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter forlænge perioden uden øvre støjgrænse, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige forhold, eller hvis det er strengt nødvendigt af hensyn til jernbaneinfrastrukturprojektets fremdrift og økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal så vidt muligt begrænse støjen fra planlagte og akut opståede vedligeholdelsesarbejder samt mindre fornyelsesprojekter efter stk. 1.
§ 37 f. Der gælder uanset reglerne vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse og regler vedrørende støj udstedt i medfør heraf ingen øvre støjgrænse i forbindelse med opladning af batteritog ved ladeinfrastruktur samt i forbindelse med rangering, opstilling, opvarmning, nedkøling og service af jernbanekøretøjer.««