Bemærk, at § 74 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 74, om det har en betydning.
- Side 562 -
...hensigtsmæssigt for så vidt angår købeaftaler, dvs. aftaler vedrørende varer, at placere regler om leveringstiden i købeloven (købelovens § 74) – uden hensyntagen til, om købeaftalen er indgået ved fjernsalg, uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller på anden måde, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 298 og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 8.
(...)
Principperne i 2004-lovens § 24 om opfyldelsestiden videreføres for så vidt angår fjernsalgsaftaler om ikke-finansielle tjenesteydelser i forbrugeraftalelovens § 27. Bestemmelsen svarer til en vis grad indholdsmæssigt til købelovens § 74, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 450, FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 8 og L 39 s. 161.
(...)
...forretningssted samt for andre aftaler end fjernsalgsaftaler og aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted«. (Afsnittet genfindes i bemærkningerne til købelovens § 74, som ganske rigtigt efter sin ordlyd ikke sondrer mellem, hvordan købeaftalen er indgået, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 460 og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 17).
(...)
...fjernsalgsaftaler om ikke-finansielle tjenesteydelser. Forbrugeraftalelovens § 27 er ikke direktivbaseret (da forbrugerrettighedsdirektivets artikel 18 kun omfatter varer og er gennemført i købelovens § 74). Der er derfor ikke grundlag for at fortolke forbrugeraftalelovens § 27 direktivkonformt el.lign., og den fuldstændig klare ordlyd af bestemmel-
(...)
- Side 563 -
...f.eks. aftaler om ikke-finansielle tjenesteydelser, der indgås uden for den erhvervsdrivendes forretningssted, jf. hertil Betænkning nr. 1540/2013 s. 450. 30-dagesfristen kan dog i sådanne tilfælde ikke gælde ubetinget. Er der ikke aftalt noget om leveringstiden, afhænger det af en konkret vurdering, hvor lang leveringsfrist den erhvervsdrivende har.
- Side 564 -
Forbrugeraftalelovens § 27, stk. 2, giver efter sin ordlyd forbrugeren adgang til ophævelse af »købet«. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke købeaftaler, der i stedet er reguleret af købelovens § 74.
(...)
...dette«, jf. § 27, stk. 2, 1. pkt. Bestemmelsens væsentlighedskriterium svarer til det, der fremgår af købelovens § 21, stk. 2 (der dog ikke finder anvendelse i forbrugerkøb) og § 74, stk. 2, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 303 f. og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 7 f. om implementeringen af forbrugerrettighedsdirektivets artikel 18 i købelovens § 74.
(...)
- Side 565 -
...udøves før forfaldstid, dvs. inden den erhvervsdrivendes leveringspligt indtræder. Det skal fremgå klart af omstændighederne, at den erhvervsdrivende har nægtet levering, idet forbrugeren i tvivlstilfælde er henvist til at gøre brug af påkravsreglen i § 27, stk. 2, 2. pkt., jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 461 og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 18.
(...)
...Påkravsreglen giver forbrugeren mulighed for at hæve, selv om den erhvervsdrivendes forsinkelse ikke konkret er væsentlig for forbrugeren, jf. § 27, stk. 2, 1. pkt. Påkrav kan først fremsættes efter leveringstidens udløb, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 461 og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 18 (om den tilsvarende regel i købelovens § 74, stk. 2, 2. pkt.).
- Side 566 -
Bestemmelsen svarer til købelovens § 74, stk. 3, som gennemfører forbrugerrettighedsdirektivets artikel 18, stk. 3, jf. Betænkning nr. 1540/2013 s. 306 f. og 450 og FT 2013-2014, tillæg A, L 40 s. 9.
(...)
...Eftersom forbrugeraftalelovens § 27, stk. 3, alene angår ophævelse af aftaler om ikke-finansielle tjenesteydelser, modsvares den erhvervsdrivendes forpligtelse til at tilbagebetale beløb, som forbrugeren har erlagt, ikke af en forpligtelse til at tilbagelevere den ydelse, den erhvervsdrivende har erlagt, da (rene) tjenesteydelser ikke kan tilbagegives.