- Side 79 -
...eller hendes egne forhold som administrativ leder heraf. Det ville også være uheldigt, hvis andre personer med ledende administrative funktioner inden for udvalgets område kunne være medlem. For at undgå sådanne interessekonflikter er det da også i kommunestyrelseslovens § 29 fastlagt, at de nævnte personer ikke vil kunne være medlemmer af udvalget.
- Side 81 -
...1981-82, 2. samling, forhandlinger, sp. 3835. Der skal dog foreligge ganske særlige omstændigheder, for at en kommunalt ansat kan anses for generelt inhabil i et kommunalt udvalg, uden for de tilfælde der er angivet i § 29 – især at der hyppigt må forventes speciel inhabilitet.1818. Jf. Styrelsesloven med kommentarer, s. 532. Se også U 1997.180 H.
(...)
- Side 82 -
...ordningen. Se også FOB 2003.164. I FOB 2003.149 udtalte ombudsmanden, at det er almindeligt antaget, at en borgmester ikke kan være medlem af bestyrelsen for et pengeinstitut, som kommunen bruger som sin hovedbankforbindelse, og at der i det væsentligste er de samme betænkeligheder ved, at kommunaldirektøren er medlem af bestyrelsen for et pengeinstitut.
- Side 105 -
...indstilling til kommunalbestyrelsen, er inhabile ved kommunalbestyrelsens behandling af forslaget eller indstillingen.114114. Jf. Indenrigsministeriets afgørelser og udtalelser, 1995, s. 11 og 1996, s. 8. Resultatet stemmer for det kommunale områdes vedkommende med de synspunkter, der ligger til grund for bestemmelserne i kommunestyrelseslovens § 29.