- Side 293 -
...konkurrenceskadelige fusioner skal forbydes. Implicit heri ligger, at afhængig af den materielle analyse kan fusionen enten blive tilladt eller forbudt. Hverken forbud eller godkendelse giver anledning til materielle bemærkninger i dette kapitel. Det gør derimod den i konkurrencelovens § 12 e anviste mellemløsning, hvor fusionen opnår en betinget godkendelse.
- Side 294 -
Tilsagn kan efter konkurrencelovens § 12 e blandt andet bestå i at:
(...)
- Side 295 -
...Regulation: Structural Versus Behavioural, ECLR 2006, side 458-459, overvejer om der eventuelt bør sondres mellem eksisterende dominerende markedspositioner overfor sådanne, der skabes som følge af fusionen. Forbuddet skulle herefter eventuelt alene gælde i forhold til de sidste. Overvejelserne kan formentlig overføres til dansk ret. der sigter mod at:
- Side 342 -
Formuleringen af konkurrencelovens § 12 e, synes umiddelbart at knytte Konkurrencerådets kompetence til at acceptere foreslåede tilsagn snævert sammen med de forslag, som fusionsparterne selv har bragt i forslag. Endvidere indikerer formuleringen, at Konkurrencerådet har en passiv rolle i denne
- Side 343 -
Alene tilsagn, der adresserer denne risiko, kan således anvendes. Det samme fremgår implicit af konkurrencelovens § 12 e, stk. 1, der angiver, at formålet med afgivelsen af tilsagn er at »... fjerne de skadelige virkninger af fusionen.«