- Side 180 -
...erhvervsvirksomhed ikke offentlig in house-produktion, hvorved forstås fremstilling af varer eller tjenesteydelser ved egne ansatte og til eget brug. Eksempler herpå kan ifølge forarbejderne være en kommunes udførelse af trykkeriopgaver til kommunens eget brug, vask af tøj mv. på et sygehus, fremstilling af planter mv. på en planteskole til kommunalt brug i
(...)
- Side 181 -
...således som veldefineret og velbegrundet, og det praktiske problem er herefter at foretage den rette afgrænsning. Denne afgrænsning er særdeles betydningsfuld, dels fordi de offentlige reguleringer er omfattende og af helt afgørende betydning for erhvervsudøvelsen i mange sektorer, dels og måske navnlig også fordi diverse former for offentlig virksomhed
(...)
- Side 182 -
...konkurrencebegrænsningen er en »direkte eller nødvendig følge« af den offentlige regulering. Hvad der ligger heri, siges der ikke meget om i lovbemærkningerne, men betingelsen indebærer efter sin ordlyd, at hjemlen enten skal fremtræde som klar og åbenbar, eller at den offentlige regulering ikke kan gennemføres uden den omhandlede konkurrencebegrænsning.
(...)
...kun accepteres, når den – ud over at være en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering – er »nødvendig for, at kommunalbestyrelsen kan opfylde de opgaver, den er pålagt i henhold til lovgivning«. Der er således her tale om et dobbelt nødvendighedskrav, relateret til de opgaver, som kommunalbestyrelsen er »pålagt«. Dette indebærer dels, at
(...)
- Side 183 -
...af spørgsmål 18, hvor det bl.a. fremhæves, at denne indskrænkning i de enkelte deltagende kommuners beføjelser kræver tilsynsmyndighedens godkendelse. De deltagende kommuner giver så at sige »slip« på opgaven, når den lægges ud i et kommunalt fællesskab. De opgaver, som fællesskabet er kompetent til at varetage, skal i praksis være klart afgrænsede.
(...)
...Sidestillingen med de enkelte kommuners kompetence til at fastsætte konkurrencebegrænsninger er derfor ensbetydende med, at betydningsfulde sektorer trækkes ud af konkurrenceloven, og det er da vigtigt at mærke sig, at beslutningerne skal opfylde ganske samme krav om hjemmel og nødvendighed mv., som er gældende for kommunerne i henhold til stk. 2.
(...)
- Side 184 -
...konkurrenceloven, at konkurrencemyndigheden ikke kan gå ind i en legalitetsprøvelse af offentlig regulering og beslutninger«. Eventuelle tvivlsspørgsmål må således afgøres af domstolene, og da det antageligvis vil være ret sjældent, at nogen vil anlægge sag herom, indebærer kompetenceforskriften, at de offentlige myndigheder har en ret omfattende kompetence.
(...)
...kiropraktisk behandling, som var fastsat i overenskomsten mellem Landssamarbejdsudvalget, Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Kiropraktorforbund, havde hjemmel i sundhedslovgivningen, og at evt. konkurrencebegrænsninger derfor måtte anses for en direkte eller nødvendig følge heraf med den virkning, at konkurrenceloven ikke kunne finde anvendelse.
(...)
...Forbrugerstyrelsen kan rette henvendelse til vedkommende minister og kræve, at ministeren træffer afgørelse om, hvorvidt den omhandlede konkurrencebegrænsning er omfattet af stk. 2. Afgørelsen heraf skal træffes i løbet af fire uger. Konkurrencemyndighederne har også hjemmel i § 2, stk. 5, til at påpege mulige skadelige virkninger for konkurrencen samt
(...)
- Side 185 -
...nævneværdig lydhørhed, i enkelte tilfælde har man endog ikke besvaret Rådets henvendelser. For at bøde herpå foreskriver konkurrencelovens § 2, stk. 5, 2. pkt., nu, at ministeren skal svare på henvendelsen inden fire måneder fra modtagelsen heraf. Foreligger der en henvendelse, og kommer der et svar, skal begge dele offentliggøres, se § 13, stk. 2.
- Side 187 -
...EU-reglerne og de nationale danske konkurrenceregler, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6, et forhold, der som allerede nævnt flere gange har overordentlig stor betydning i praksis. Efter omstændighederne må sagen overgives til EU-konkurrencemyndighederne efter de regler, der gælder for ECN-samarbejdet, jf. også nærmere omtalen ovenfor i kapitel III.F.
- Side 191 -
sker parallel anvendelse af EU-konkurrencereglerne, og de nationale danske konkurrenceregler, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6.
- Side 214 -
...konkurrencebegrænsning er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Offentlig regulering skal forstås i overensstemmelse med konkurrencelovens § 2, stk. 2, og omfatter lovgivning, bekendtgørelser, generelle budgetregler, aktstykker, reglerne om kommunalfuldmagten samt forpligtelser efter EU-forordninger og ratificerede konventioner.
- Side 223 -
...dette ikke er tilfældet, og der er enighed om, at der foreligger fællesskabsdimension, overgår sagen til de danske myndigheders behandling, således at der i overensstemmelse med reglerne i rådsforordning 1/2003 og konkurrencelovens § 2, stk. 6, altså sker en parallel anvendelse af TEUF’s konkurrenceregler og de nationale regler i konkurrenceloven.
- Side 234 -
...5, 6) domme i retssager, hvor styrelsen, rådet eller ankenævnet er part, jf. § 13, stk. 2, nr. 6, samt endelig 7) domme, som styrelsen har fået i medfør af konkurrencelovens § 20, stk. 4, eller som styrelsen har rekvireret fra domstolene, og som vedrører anvendelse af konkurrenceloven eller TEUF’s regler, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 2, nr. 7.
- Side 236 -
...konkurrencebegrænsninger er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Dette fremgår af konkurrencelovens § 2, stk. 4. Hverken Konkurrencerådet eller Konkurrenceankenævnet kan befatte sig med nogen form for prøvelse af denne afgrænsning, der, således som lovens system er bygget op, afgøres af ressortministeren for den pågældende offentlige regulering.