- Side 298 -
...Krl. § 22. Afgørelser vedrørende spørgsmål om overtrædelse af art. 101, stk. 1, og art. 102 TEUF kan endvidere på sædvanlig vis indbringes for Konkurrenceankenævnet, jf. Krl. § 19, stk. 1 (med henvisning til § 2, stk. 6). Konkurrencelovens bestemmelser om sanktioner og sanktionslempelser i §§ 22-23 j gælder ligeledes her, jf. Krl. § 2, stk. 6, 2. pkt.
- Side 313 -
og korrekt opfyldelse af tilsagnet, jf. Krl. § 16 a, stk. 3, ligesom der vil være mulighed for, at virksomheden pålægges tvangsbøder eller bøde, jf. Krl. §§ 22 og 23.
- Side 321 -
Kontrolundersøgelser skal i det hele ikke betragtes som en subsidiær foranstaltning i forhold til muligheden for at fremskaffe de ønskede oplysninger på anden vis, herunder ved hjælp af tvangsbøder efter Krl. § 22, idet styrelsen – under iagttagelse af proportionalitetsprincippet – kan vælge det instrument, der vurderes at være det mest hensigtsmæssige.
- Side 337 -
...direktiv 2019/1. Direktivet gælder kun for EU-konkurrenceretten, men er implementeret således, at samme regler gælder for overtrædelse af de rent danske konkurrenceregler. Krl. § 22 omhandler tvangsbøder, §§ 23-23 c omhandler bøder og fængselsstraf, §§ 23 d-23 i omhandler bødefritagelse og bødenedsættelse, mens § 23 j omhandler administrative bødeforelæg.
En tvangsbøde er en løbende (daglig eller ugentlig) økonomisk sanktion, der kan pålægges såvel virksomheder som fysiske personer, hvis en handlepligt ikke opfyldes. Det gælder ifølge Krl. § 22, stk. 1 og 2, handlepligter i form af
(...)
- Side 338 -
...straf. Krl. § 22, stk. 3, angiver, hvorledes tvangsbødens størrelse skal fastsættes for en virksomhed eller anden juridisk person, så den bliver tilstrækkelig effektiv. Størrelsen sættes i forhold til den pågældende virksomheds samlede daglige omsætning på verdensplan, dog højst op til 5 % heraf (hvilket svarer til tvangsbøder pålagt af Kommissionen).