Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 22

Parallel dansk og EU-retlig regelanvendelse

- Side 298 -

...Krl. § 22. Afgørelser vedrørende spørgsmål om overtrædelse af art. 101, stk. 1, og art. 102 TEUF kan endvidere på sædvanlig vis indbringes for Konkurrenceankenævnet, jf. Krl. § 19, stk. 1 (med henvisning til § 2, stk. 6). Konkurrencelovens bestemmelser om sanktioner og sanktionslempelser i §§ 22-23 j gælder ligeledes her, jf. Krl. § 2, stk. 6, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek



Tilsagn

- Side 313 -

og korrekt opfyldelse af tilsagnet, jf. Krl. § 16 a, stk. 3, ligesom der vil være mulighed for, at virksomheden pålægges tvangsbøder eller bøde, jf. Krl. §§ 22 og 23.

Læs på Jurabibliotek



Kontrolundersøgelser

- Side 321 -

Kontrolundersøgelser skal i det hele ikke betragtes som en subsidiær foranstaltning i forhold til muligheden for at fremskaffe de ønskede oplysninger på anden vis, herunder ved hjælp af tvangsbøder efter Krl. § 22, idet styrelsen – under iagttagelse af proportionalitetsprincippet – kan vælge det instrument, der vurderes at være det mest hensigtsmæssige.

Læs på Jurabibliotek



Straf m.v.

- Side 337 -

...direktiv 2019/1. Direktivet gælder kun for EU-konkurrenceretten, men er implementeret således, at samme regler gælder for overtrædelse af de rent danske konkurrenceregler. Krl. § 22 omhandler tvangsbøder, §§ 23-23 c omhandler bøder og fængselsstraf, §§ 23 d-23 i omhandler bødefritagelse og bødenedsættelse, mens § 23 j omhandler administrative bødeforelæg.

Læs på Jurabibliotek


Tvangsbøder

En tvangsbøde er en løbende (daglig eller ugentlig) økonomisk sanktion, der kan pålægges såvel virksomheder som fysiske personer, hvis en handlepligt ikke opfyldes. Det gælder ifølge Krl. § 22, stk. 1 og 2, handlepligter i form af

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 338 -

...straf. Krl. § 22, stk. 3, angiver, hvorledes tvangsbødens størrelse skal fastsættes for en virksomhed eller anden juridisk person, så den bliver tilstrækkelig effektiv. Størrelsen sættes i forhold til den pågældende virksomheds samlede daglige omsætning på verdensplan, dog højst op til 5 % heraf (hvilket svarer til tvangsbøder pålagt af Kommissionen).

Læs på Jurabibliotek