- Side 95 -
...vanskelighederne ved at administrere systemet. Også herom må i det hele henvises til konkurrenceretlig litteratur. og der er da også, navnlig ved EU-Domstolens aktivitet, udviklet en række aksiomer for, hvordan økonomisk motiverede aktiviteter skal bedømmes i relation til de gældende forbud. Reelt har det dog hverken været muligt eller tilsigtet at opstille så-
- Side 105 -
...fordel, at der i en konkret sag ikke er behov for andet bevis end det faktum, at adfærden har fundet sted, men omvendt er det ikke ønskeligt at anspore – eller endda forpligte – Konkurrencemyndighederne til at slå ned på adfærd, der ikke har nogen reel skadelig effekt, ligesom den tilsigtede klarhed har en tendens til at drukne i hypotetiske modeller.
(...)
- Side 108 -
...fornødent at påvise faktisk indtrådte skadevirkninger. Konsortieaftalen er dermed omfattet af forbuddet i konkurrencelovens § 6 og TEUF-artikel 101, stk. 1. Det kan ikke føre til en anden vurdering, at virksomhedernes subjektive hensigt med aftalen efter det oplyste var at afgive et konkurrencedygtigt bud, og at konsortiesamarbejdet skete i åbenhed.