- Side 44 -
...fordi effekten heraf ikke ramte Danmark samt var nødvendig for at opnå markedsadgang på det japanske marked. Tilsvarende blev indgreb afvist i Andelssmørs vedtægter,77. Ikke-indgrebserklæring til Andelssmørs vedtægter, Konkurrencerådet, 30. januar 2002. specifikt under henvisning til, at priskoordineringen ikke havde virkning på det danske marked.
- Side 45 -
...finansieret.1313. Jf. sag C-280/06 – ETI SpA mfl., præmis 38. Det afgørende er, at varer og ydelser udbydes i et marked,1414. Jf. sag C-222/04 – Ministero dell’Economia e delle Finanze mod Cassa di Risparmio di Firenze SpA, præmis 107-108. hvilket modsætningsvis udelukker klassisk myndighedsudøvelse samt organiseret interessevaretagelse af politisk karakter.
(...)
- Side 48 -
...rammeaftaler, der sikrede dets medlemmer rabatter og andre fordele, mod aktivt at markedsføre deres samarbejdspartnere over for medlemmerne. Konkurrencerådet fandt, at Ældre Sagen var en virksomhed inden for rammerne af konkurrenceloven. Tilsvarende fandt konkurrenceloven anvendelse i ALKAs aftale om kollektiv personsikring med Dansk Frisør og Kosmetiker
- Side 51 -
...C-124/21P – International Skating Union. Se også sag C-1/12 – Ordem dos Técnicos Oficiais de Contas, præmis 54-59, 95-103, og sag C-136/12 – Consiglio nazionale dei geologi, præmis 45 og 53-57. mens andre har foreslået at begrænse den til hensyn af offentlig retlig karakter.5151. Se fx advokatgeneral Mazák i sag C‑439/09 – Pierre Fabre, præmis 35.
- Side 62 -
...for tandlæger var konkurrenceforvridende. Selve ordningen hvilede på regulering og var derfor omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2. Rådet mente dog at kunne prøve vilkåret om anvendelse af bestemt forsikringsselskab, hvilket Konkurrenceankenævnet underkendte. Ordningen var organiseret således, at den forudsatte anvendelse af et samlet selskab.
- Side 64 -
...og 102, men ikke konkurrencelovens §§ 6 og 11, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2. Ordlyden af konkurrencelovens § 2, stk. 6, åbner for at avende Artikel 101 og 102 alene, og det synes at være Konkurrencerådets opfattelse, at dette åbner for indgreb efter EU-reglerne, i tilfælde hvor konkurrencelovens §§ 6 og 11 ikke kan anvendes grundet § 2, stk. 2.
(...)
...til bindende videresalgspriser på bøger, hvorfor indgreb efter konkurrencelovens § 6 var udelukket. Konkurrencerådet fandt dog, at indgreb i stedet kunne ske efter Artikel 101, da der forelå samhandelspåvirkning, og påbød adfærden ophævet. Konkurrenceankenævnet afviste, at der forelå samhandelspåvirkning, og ophævede afgørelsen med henvisning hertil.
(...)
- Side 65 -
...baggrund af Artikel 101 og 102 i tilfælde, hvor konkurrencelovens § 2, stk. 2, udelukker anvendelsen af konkurrencelovens §§ 6 og 11. I stedet må spørgsmålet antages at være åbent.9494. Et delvis overlappende spørgsmål vedrører til indgreb efter Artikel 102 overfor ikke anmeldelsespligtige fusioner. Spørgsmålet er overvejet i kapitel XXV, afsnit 2.
- Side 67 -
...over anpartsejere ansatte som direktører, men ud fra en samlet vurdering afviste Konkurrencerådet lønmodtagerstatus. Elementer heri var fraværet af traditionelt vederlag og instruktionsbeføjelse, samt at direktørerne havde andel i den økonomiske risiko ved driften og væsentlige ledelsesbeslutninger. Endelig blev omfanget af beskæftigelsen vurderet.
- Side 71 -
...betingelser i konkurrencelovens §§ 6 og 11 skal derfor være opfyldt, hvilket forudsætter, at det konkret påvises, hvordan konkurrencen skades som følge heraf. I praksis må der sondres imellem, om klausulen er begrænset til nøglemedarbejdere, og om der er tale om et leverandør- eller kundeforhold eller som i Lokale pengeinstitutter en konkurrencesituation.