- Side 80 -
...et mindre, men dog eksisterende konkurrencepres, og er derfor ikke monopolist eller superdominerende.1313. 75 %-grænsen er ikke udtrykkeligt formuleret, men der optræder en reference hertil i DG Competition discussion paper on the application of Article 82 of the Treaty to exclusionary abuses, pkt. 92. Se i øvrigt nærmere i kapitel XIX, afsnit 1.2.
(...)
- Side 81 -
...anvendes her til at vurdere, om dette er tilfældet.– I EU beregnes bøder med udgangspunkt i virksomhedens omsætning på det involverede produkt eller tjeneste med tillæg og reduktioner.1919. Jf. Retningslinjer for beregning af bøder efter artikel 23, stk. 2, litra a, i forordning nr. 1/2003, pkt. 13. En beregning, som kan forudsætte en markedsafgrænsning.
(...)
- Side 82 -
...konkurrencelovens §§ 6 og 11, der vil have et mere bagudrettet perspektiv. Omvendt forudsætter samme lovbemærkninger, at begrebet som udgangspunkt bør være identisk på tværs af loven.2222. I Lokalbanksamarbejdet, Konkurrencerådet, 28. marts 2007, pkt. 214, synes der dog udtrykt mere principielle reservationer over for markedsafgrænsninger fra fusionssager.
- Side 85 -
...pkt. 157. Endvidere kan der ikke hentes vejledning i markedsafgrænsninger fra EU-statsstøttesager,3939. Jf. Sammenlægning af Danske Automat Spil A/S og Elite Gaming A/S, Konkurrencerådet, 4. oktober 2011, p. 4. og den konkrete tilgang kan også variere mellem sager efter konkurrencelovens §§ 6 og 11.4040. Jf. fx sag T-62/98 – Volkswagen, præmis 230.
- Side 91 -
...konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Konkurrenceankenævnet kobler dem dog sammen ved at forkaste hele markedsafgrænsningen. Konkurrenceankenævnet forkastede dog undersøgelsen som ikke repræsentativ og herefter afgørelsen, da denne var »... baseret på en beskrivelse og afgrænsning af det relevante marked, som er postulerende og upræcis, selvmodsigende og uklar.«
- Side 94 -
Selvom en korrekt markedsafgrænsning, jf. ovenfor, danner udgangspunkt for bedømmelsen af adfærden, ses der i nyere praksis en nedtoning heraf overfor åbenlyse overtrædelser af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Konkurrenceretten har i de senere år indført en sondring mellem formåls- og følge-
(...)
- Side 96 -
...marked. Det er ikke nødvendigt endeligt at afgrænse det relevante marked i forbindelse med anvendelsen af § 6, stk. 1, og TEUF Artikel 101, stk. 1, medmindre det uden en sådan afgrænsning ikke er muligt at afgøre, om aftalen m.v. kan påvirke samhandelen mellem medlemsstater og/eller har til formål eller til følge mærkbart at begrænse konkurrencen.«
(...)
TOR vedrørte et forsøg på via frivillige branchestandarder at udelukke konkurrerende tagpap-virksomheder og produkter, og derved en formålsovertrædelse af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Konkurrencerådet gennemfører i princippet en fuld markedsafgrænsning, men undlader at lukke enkelte
- Side 133 -
...identificeres et selvstændigt sekundært marked for motorreservedele. I stedet skulle dette ses som en del af det primære marked for motorer. Konkurrencerådet forkastede dog opdelingen, da den forudsatte, at forbrugerne valgte at udskifte installerede motorer ved en prisstigning på reservedele, hvilket var urealistisk, men da spørgsmålet ikke var tilstrækkeligt
(...)
- Side 134 -
...Tagpapfabrikanters Brancheforening m.fl. vs. Konkurrencerådet. følger op herpå. Konkurrencerådet gennemførte i princippet en fuld markedsafgrænsning via SSNIP-testen, men holdt enkelte spørgsmål åbne, da de ikke påvirkede bedømmelsen henset til overtrædelsens karakter af en formålsovertrædelse, dvs. åbenbar overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.
- Side 135 -
Både Critical Loss Analysis og diversion ratios har fundet anvendelse i dansk praksis som grundlag for markedsafgrænsningen. Critical Loss Analysis er anvendt i flere danske sager efter både konkurrencelovens §§ 6 og 11.
- Side 146 -
...Der er tale om en fusion, hvorfor kravene ikke ubetinget kan overføres til konkurrencelovens §§ 6 og 11, men dog alligevel yder en vis vejledning. vurderes en mulig ny aktørs evne til at opnå tilstrækkelig tyngde til at levere et modvirkende konkurrencepres. Konkurrencerådet formulerede her et krav om, at denne skal entrere markedet indenfor 2 år.
(...)
- Side 148 -
...til det relevante marked. om end det kan skyldes ordvalg snarere end faktuelle forskelle i vurderingen. Endelig er der i EU-praksis366366. Se sag T-604/18 – Google (Android), præmis 109 og 116-120. anlagt en multi-level eller multi-directional examination, der i praksis inddrager konkurrencepresset fra aktører, der ikke indgår i det relevante marked.
- Side 161 -
...Konkurrencerådet, 25. februar 2009, pkt. 284, antages det fx, at det kun er i DK-Konkurrenceret, der kræves fuld markedsafgrænsning. I forlængelse heraf kan det overvejes, hvor summarisk en markedsafgrænsning styrelsen kan udarbejde i tilknytning til den interne beslutning om enten at forfølge en sag nærmere eller lukke den efter konkurrencelovens § 15.
(...)
...Konkurrencerådet afviser markedsafgrænsningen fra en fusion pga. andet »fokus« end ved kartel. Synspunktet fremstår inkonsekvent og i øvrigt forkert i fraværet af konkrete forhold. Principperne må være de samme på tværs af områder i konkurrenceloven, omend sagsbehandlingen kan være mere summarisk i tilknytning til en fusion og flere spørgsmål henstå åbne.
(...)
- Side 163 -
...og private labels kan være potentiel konkurrence, men der ses ikke eksempler herpå ud over den principielle anerkendelse af det første. Derudover er det uklart, om der er fuldt sammenfald mellem begrebet potentielle konkurrenter efter konkurrencelovens § 6 og potentiel konkurrence efter konkurrencelovens § 5 a, uanset at dette burde være tilfældet.