Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 6

- Side 301 -

...parterne i fællesskab budt på tre vejstribeopgaver. Da Konkurrencerådet mente, at de hver især kunne have budt, eventuelt på delopgaver, forelå der en konkurrencebegrænsning i form af en formålsovertrædelse. Konkurrenceankenævnet var enigt i, at der forelå en formålsovertrædelse, dog ikke i form af et klassisk kartel, og adskilte derved de to begreber.

Læs på Jurabibliotek



Horisontale prisaftaler

- Side 307 -

...bør sagen kun tages til indtægt for forpligtelsen til at vurdere helheden i en aftale. og har en accessorisk karakter hertil. Endelig kan standardvilkår normalt forenes med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, såfremt der ikke reguleres primære konkurrenceparametre som priser, rabatter og betalingsbetingelser.3737. Se nærmere i kapitel X, afsnit 8.

Læs på Jurabibliotek



Forståelser om priser og prisstigninger

- Side 309 -

...sager som Dole følger endvidere, at kommunikation om egne priser og udveksling af fx prislister normalt vil blive set som en samordnet praksis om at koordinere priser i strid med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Dette gælder også, selvom tilkendegivelsen stammer fra en brancheforening og har en mere indirekte karakter i forhold til prisdannelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 310 -

...Artikel 101. Ligeledes er det irrelevant, at prisstigningen hverken er realiseret5050. Jf. sag C-246/86 – Belasco, præmis 15. eller konkret, da det er tilstrækkeligt, at der er opnået enighed om at reducere den normale usikkerhed i markedet via et samarbejde.5151. Jf. fx Begrænsninger af rabatter i biografer, Konkurrencerådet, 25. maj 2016, pkt. 437.

Læs på Jurabibliotek


Uniformering af priser, tillæg og reguleringsmekanismer

...Naturgas Midt-Nord I/S og Aalborg Kommune5454. Aftale mellem Naturgas Midt-Nord I/S og Aalborg Kommune, Konkurrencerådet, 28. november 2001, pkt. 62. havde Naturgas Midt-Nord og Aalborg Kommune indgået en aftale, hvis effekt var, at priserne for gas blev låst mellem to leverandører, så det var uattraktivt at skifte mellem dem. Derved blev priskon-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 311 -

...om priser og vilkår for indrykning af reklamer i danske dagblade. Ud over forskellige reguleringsbeløb, herunder rabatter og rentetillægRentetillægSe Priser, omfattede dette betalingsterminer, sikkerhedsstillelse samt standarder for annoncer, herunder ansvarsregler. Konkurrencerådet fandt dette uforeneligt med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Forenings cirkulære om forhandleravance ved salg til andre EU-borgere6060. Danmarks Automobilforhandler Forenings cirkulære om forhandleravance ved salg til andre EU-borgere, Konkurrencerådet, 30. september 1998. havde Danmarks Automobilforhandler Forening vedtaget og udsendt en skrivelse til sine medlemmer om, at det var lovligt at pålægge ikke-danske

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 312 -

...november 2009 i International Transport Danmark vs. Konkurrencerådet. Se også Grovvarebranchens ‘palletillæg’ og ‘omkostningstillæg’ i strid med konkurrencelovens § 6, Konkurrencerådet, 25. september 2002. havde en brancheforening stillet priskalkulationsværktøjer til rådighed for medlemmerne. Grundet indholdet heraf, herunder elementer, som kunne ses

Læs på Jurabibliotek



Særligt om mestergrise

- Side 314 -

Mestergrisen i Nakkebølle er fra 1910, og der henvises ikke til konkurrenceretten eller konkurrenceretlige betragtninger, men den bygger klart på en antagelse om anvendelsen af mestergrise som illoyal markedsadfærd. Nyere praksis fastslår dette mere konkret i forhold til konkurrencelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Maksimalpriser

- Side 321 -

Horisontale aftaler om maksimalpriser er blevet fordømt efter konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 på linje med andre horisontale prisaftaler.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 322 -

...konkurrencelovens § 6, men dog berettiget til fritagelse efter § 8, at de danske banker og pengeinstitutter havde aftalt et loft for en række gebyrer. Det omfattede bl.a. gebyret, som blev opkrævet, når kunder anvendte hævekort og dankort i andre bankers hæveautomater. Aftalen var derfor nødvendig for at sikre bred geografisk anvendelse af kortene.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forholdsvis restriktivt ved alene at anse aftalen for lovlig pga. adgangen til at indrømme fritagelse. I en kurant kontekst er det ikke åbenbart, at aftalen er konkurrencebegrænsende og uforenelig med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, da prisloftet formentlig var nødvendigt for at understøtte dankortsystemet. Aftalen havde derved en accessorisk karakter.

Læs på Jurabibliotek



Kædesamarbejde, der omfatter fælles prissætning

- Side 323 -

vens § 6 og Artikel 101 i deres interne organisering. Normalt vil frivillige kæder falde helt uden for konkurrencelovens § 6 og Artikel 101,121121. Frivillige kæder behandles nærmere i kapitel X, afsnit 5. men optagelse af bestemmelser om fælles prissætning kan udgøre en problematisk prisaftale.

Læs på Jurabibliotek



Fælles prissætning, jf. EU-horisontale retningslinjer

- Side 326 -

...marked for tjenesteydelser inden for byggeri. Styrelsen undersøgte kæden og fandt, at denne i forbindelse med implementeringen af et nyt fælles faktureringssystem ved en fejl havde udsendt et kartotek med fortrykte salgspriser. Kæden udsendte herefter et brev til sine medlemmer om fejlen, hvorfor styrelsen valgte ikke at forfølge sagen yderligere.

Læs på Jurabibliotek



Køberkarteller

- Side 328 -

...Retningslinjer for anvendelsen af artikel 101 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på horisontale samarbejdsaftaler (2023), pkt. 279-284. er det ulovlige køberkartel karakteriseret ved at omfatte deltagernes individuelle købsadfærd samt fraværet af fælles forhandling og en mere formel juridisk struktur, fx en egentlig samarbejdsaftale.

Læs på Jurabibliotek



Visse udmeldinger fra brancheorganisationer er dog legale

- Side 332 -

...vilkårene omfattede, at advokaten skulle afregnes med det af fogedretten tilkendte salær, hvilket ikke var konkurrencebegrænsende. Bl.a. blev det tillagt vægt, at salæret blev fastlagt af en uafhængig instans. Derimod var en række vejledende takster og principper for beregning af salær konkurrencebegrænsende og uforenelige med konkurrencelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Kollektive forhandlinger om priser og honorar

- Side 334 -

Kollektive forhandlinger om prissætningen, hvor de enkelte medlemmer af en forening er afskåret fra at forhandle individuelt, kan være en horisontal prisaftale uforenelig med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...aftale om filetskær, Konkurrencerådet, 29. august 2001. hvor to modstående brancheorganisationer som et vilkår i en standardaftale havde besluttet, at priserne skulle fastlægges af et noteringsudvalg. Konkurrencerådet bemærkede, at aftalen i praksis dækkede ca. 60 % af det indenlandske marked og måtte forventes at medføre en uniformering af priserne.

Læs på Jurabibliotek



Horisontale aftaler om diskrimination

- Side 335 -

...virksomhederne en fordel på bekostning af ikke-kartelmedlemmer. I den danske EKKO’s klage over diskriminerende fragttillæg178178. EKKO’s klage over diskriminerende fragttillæg, Konkurrencerådet, 27. oktober 1999. havde en forening vedtaget at pålægge et pristillæg ved levering uden for kædesamarbejdet, hvilket var i strid med konkurrencelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Vejledende eller orienterende priser for komplekse produkter

- Side 338 -

Vinduet er snævert, og som udgangspunkt bør brancheforeninger ikke udsende hverken vejledende fremadrettede eller orienterende historiske priser. Hvis det konkret kan påvises, at disse er uegnet til at virke uniformerende, kan det dog være foreneligt med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek



Samtaksering og interbankgebyrer

- Side 339 -

...afgørelser blev det antaget, delvist ved Konkurrenceankenævnets mellemkomst, at det indgåede prissamarbejde var nødvendigt for at realisere det underliggende samarbejde.193193. Se også sag C-67/13P – Groupement des cartes bancaires, præmis 53. Antagelsen støttes af nyere praksis (2005), der ikke har anset horisontale gebyraftaler for problematiske per se.

Læs på Jurabibliotek



Visse honoraraftaler om lægelige tjenester

- Side 340 -

Selvom om brancheaftaler om bestemte honorarer som udgangspunkt må ses som havende til formål at begrænse konkurrencen og ubetinget uforenelige med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, indikerer praksis nogle grænsetilfælde.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...uforenelig med konkurrencelovens § 6, men dog berettiget til fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. I begrundelsen for at indrømme fritagelse henviste Konkurrencerådet bl.a. til, at vurderingen af patienten bedst sker ved egen læge, og derved, ligesom ved Anmeldelse af aftale om attesthonorarer, at der formentlig var begrænset konkurrence mellem disse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om uniformering af priser kan accepteres. I den sidste dog via fritagelse, jf. konkurrencelovens § 8. Det er dog ikke evident, at fritagelse er påkrævet. I Anmeldelse af aftale om attesthonorarer ses det som foreneligt med konkurrencelovens § 6, idet der var begrænset reel konkurrence mellem lægerne, hvilket reelt må antages også at være tilfældet i

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 341 -

F&P’s honoraraftaler m.v. med Lægeforeningen, Tandlægeforeningen og Kiropraktorforeningen. Præsenteret anderledes kunne den sidste derfor muligvis være set som fuldt forenelig med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek


Gebyrlofter, der åbner for konkurrence

...gebyrhenstilling er forholdsvis konkret, og der savnes en begrundelse for isoleret set at se gebyruniformering for acceptabel, forudsat at det sker på et lavt niveau. Implicit i aftalen kan dog indfortolkes et princip om, at gebyruniformering kan være forenelig med konkurrencelovens § 6, hvis dette er nødvendigt, rimeligt og i øvrigt understøtter konkurrencen.

Læs på Jurabibliotek


Modsatrettede interesser

...loft over prisstigningen på lægemidler. Ifølge aftalen blev det fikseret, hvad medlemmerne måtte opkræve for de omfattet lægemidler. Rådet fandt, at da aftalen var indgået mellem to aktører, der havde modsatrettet interesser, var den ikke uforenelig med konkurrencelovens § 6, uanset den reelt uniformerede, hvad medlemmerne af brancheforeningen måt-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 342 -

...er en tredjepart, in casu slutbrugeren af lægemidler som ved de ovenfor behandlede sager om honoraraftaler for lægelige tjenester. Afgørelsen kan dog også ses som udtryk for, at en horisontal prisaftale konkret kan forenes med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, såfremt den er produktet af en reel forhandling og i øvrigt fremstår hensigtsmæssig.

Læs på Jurabibliotek



Fælles salg, distribution og markedsføring

- Side 345 -

...Skovdyrkerforeningernes vedtægter,216216. Skovdyrkerforeningernes vedtægter, Konkurrencerådet, 25. november 1998. hvor en forening af mindre danske skovejere koordinerede salget af skovprodukter, fx juletræer og pyntegrønt. I bedømmelsen blev der navnlig lagt vægt på parternes begrænsede markedsandel og begrænsede risiko for påvirkning af prisdannelsen.

Læs på Jurabibliotek



Fælles distribution og markedsføring

- Side 346 -

...til at opdele markeder, herunder fordele ordrer eller kunder. Dette vil navnlig være tilfældet, såfremt parterne opererer på geografisk adskilte markeder eller aftalen er gensidig. Hvis dette må afvises, fordømmes fælles distribution og markedsføring alene på baggrund af en følge analyse.222222. Spørgsmålet behandles nærmere i kapitel X, afsnit 4.

Læs på Jurabibliotek



Aftaler om fordeling af markeder

- Side 348 -

En horisontal forståelse om deling af markedet udgør et kerneområde for konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 og har foreligget til bedømmelse i flere sager.

Læs på Jurabibliotek



Andre former for kunde- og markedsdelingsaftaler

- Side 354 -

blive set som en indirekte markedsdelingsaftale. I fraværet af formildende forhold vil det være i strid med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 (1), men nok i periferien af, hvad der bør omfattes af kartelbegrebet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bankerne ikke aktivt ville opsøge kunder inden for hinandens område. Mens Konkurrencerådet betegnede aftalen som en markedsdelingsaftale, tog Konkurrenceankenævnet afstand herfra. Konkurrenceankenævnet var enigt i, at der forelå en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, men ikke i form af et klassisk kartel, som ellers antaget af Konkurrencerådet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kunde- og markedsdelingsaftaler kan begrænse konkurrencen og derved konflikte med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, er det tvivlsomt, om de bør ses som et kartel. Endvidere bør fordømmelse ske på baggrund af en analyse af effekten og den reelle evne til at begrænse konkurrencen, og det er ikke evident, at de har karakter af formålsovertrædelser.

Læs på Jurabibliotek



Aftaler om boykot af tredjepart

- Side 357 -

...bestemmelsen rettet mod »... aftaler om begrænsning af de markeder og kunder som de ellers burde konkurrere om«. Derved synes det forudsat, at det er begrænsningen af egen konkurrence, og ikke tredjepart, som søges reguleret. For det tredje kan visse former for koordineret boykot af tredjepart anses som forenelige med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.

Læs på Jurabibliotek



Budkonsortier som kartel og formålsovertrædelse

- Side 359 -

...ankenævnets kendelse, men dommen synes meget konkret. Byretten,291291. Københavns Byrets dom af 11. februar 2022 i sag SS-3-3526/2020 – Anklagemyndigheden mod Eurostar Danmark m.fl. Dommen er anket. der efterfølgende skulle udmåle en eventuel straf, fandt derimod, at budkonsortier var omfattet af kartelbegrebet, idet en aftale herom søgte en markedsopdeling.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...konkurrencelovens § 6, stk. 4, nr. 1 og 3, og derved at der forelå en pris- og markedsdelingsaftale, og byretten i den første når til samme konklusion. Modsat henviser Konkurrencerådet i SOV293293. Skive og omegns vognmandsforenings tilbudskoordinering, Konkurrencerådet, 30. april 2014, pkt. 4, 17-18 samt 117. til konkurrencelovens § 6, stk. 2, nr. 2,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 360 -

...opdelingen af markeder, der fremhæves som konkurrencebegrænsende. I Catering294294. Jf. Samarbejdsaftale mellem Ove Juel Catering A/S og Th. Schulz A/S, Konkurrencerådet, 26. november 2003, pkt. 36, 90-91 samt 100. begrænser Konkurrencerådet sig til at se en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, stk. 1, uden nærmere subsumering i forhold til numrene.

Læs på Jurabibliotek


Horisontale aftaler om bud

...konkurrencelovens § 23, stk. 4, 2. pkt., udgør det alligevel et kartel,299299. Jf. 2012/1 LSF 41 lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, udvalgsspørgsmål 1 og 2, skete der ikke med konkurrencelovens § 23, stk. 4, 2. pkt., en udvidelse af gerningsindholdet, men alene en hævning af strafniveauet. og praksis rummer en del eksempler herpå.

Læs på Jurabibliotek



Indirekte tilbudskoordinering

- Side 362 -

Jf. ovenfor udgør koordinering af bud, dvs. tilbudskoordinering, klassiske overtrædelser af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Praksis rummer dog nogle former for indirekte tilbudskoordinering, der ikke omfattes af det klassiske tilbudskartel.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lave leveringspriser, bl.a. via skinudbud. Som et muligt modtræk havde nogle af leverandørerne muligvis forsøgt at koordinere deres priser i disse udbud. Sagen blev lukket ved et forlig mellem Elsam og Dansk Halmleverandører, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tog til efterretning. Dog fandt styrelsen det relevant at indskærpe, at budkoordinering

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 363 -

Navnlig Elsams og Danske Halmleverandørers aftale om licitationsbetingelser fremstår noget usædvanlig, og det er uklart, om der reelt forelå en overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Omvendt er det ikke et krav, at det er virksomheden selv, der medvirker til tilbudskoordinering.

Læs på Jurabibliotek



Informationsudveksling som kartel

- Side 367 -

...markedsdelingsforståelse. Mens Konkurrencerådet betegnede oplysningerne som følsomme og som konsekvens heraf i sig selv egnede til at begrænse konkurrencen, tog Konkurrenceankenævnet afstand herfra. Konkurrenceankenævnet var enigt i, at der forelå en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, men ikke i form af et klassisk kartel, som ellers antaget af Konkurrencerådet.

Læs på Jurabibliotek



Fritagelse til karteller og hardcore-begrænsninger

- Side 373 -

...Kiropraktorforeningen,352352. F&P honoraraftaler m.v. med Lægeforeningen, Tandlægeforeningen og Kiropraktorforeningen, Konkurrencerådet, 30. maj 2001, pkt. 43-44. Andre elementer i aftalen, fx bestemmelse om fast honorar, var dog konkurrencebegrænsende, men berettiget til fritagelse. hvor der også var optaget en bestemmelse om honoraret for udarbejdelse

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 374 -

...trafik. Det samme gælder i forhold til Interbankgebyrer, hvor en interbank-aftale om gebyrerne fremstår som nødvendig for udbredelsen af dankortsystemet. Præsenteret anderledes kunne begge måske have været set som fuldt forenelige med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.357357. Spørgsmålet er behandlet i afsnit 1.16, hvor lovlige prisaftaler behandles.

Læs på Jurabibliotek