- Side 243 -
...noget mere kompliceret, og der kan kun hentes begrænset bidrag i konkurrencelovens § 6, stk. 2, og Artikel 101 (1), uanset eksempler på konkurrencebegrænsninger heri. EU-Kommissionen har forsøgt at konkretisere konkurrencebegrænsningslæren nærmere således:33. Retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 81, stk. 3 (2004), pkt. 24 og note 31.
(...)
- Side 244 -
Nedenfor danner disse sondringer grundlag for gennemgangen af konkurrencebegrænsningslæren i konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Kapitlet omfat-
- Side 245 -
...Artikel 101 (1) rummer dog en række eksempler på problematiske aftaler, herunder vertikale prisbindinger samt horisontale kundeopdelinger. I praksis er den juridiske bedømmelse af horisontal og ikke-horisontal adfærd dog markant forskellige da den sidste underkastes en langt mere lempelig vurdering, der oftere fører til, at konkurrencen ikke begrænses.
- Side 249 -
Det følger af retspraksis, at konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 ikke er begrænset til aktuelle konkurrenter, men også omfatter potentielle konkurrenter.
(...)
- Side 252 -
...dækning i området i 24 timer i døgnet, jf. dyrlægeloven. Modsat byretten afviste landsretten, at dette var i strid med konkurrencelovens § 6. Formentlig fordi landsretten så samarbejdet som nødvendigt for at opfylde en regulatorisk forpligtelse, der i praksis medførte, at kun en dyrlæge var på vagt ad gangen. En konkurrencesituation kunne altså afvises.
- Side 253 -
...begrænsninger af inter-brandkonkurrencen, dvs. konkurrencen mellem konkurrerende varer og ydelser, over for intra-brandkonkurrencen, dvs. konkurrencen mellem distributører af samme varer og ydelser. De sidste bedømmes i nogle situationer mere lempeligt end det første, hvilket ikke er det samme som, at konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 ikke omfatter begge.
- Side 254 -
...konkurrencebegrænsningslæren ligger altså en sondring imellem, om konkurrencen begrænses som følge af:5050. Reelt kan der identificeres en tredje sondring, idet nogle aftaletyper kan have karakter af et kartel, hvilket nok er en delmængde af formålsovertrædelserne, men i straffemæssig sammenhæng udgør en særgruppe. Karteller m.v. behandles i kapitel IX.
(...)
- Side 255 -
...60’erne.5151. For analyse af udviklingen i EU-praksis, herunder at sondringen først slår igennem omkring år 2000, se D. Waelbroeck & D. Slater, The Scope of Object vs Effect under Article 101 TFEU, contribution to Jacques Bourgeois and Denis Waelbroeck, Ten years of effects-based approach in EU-competition law enforcement, Bruylant 2012, pp. 131-157.
(...)
- Side 256 -
konkurrencelovens § 6, men ikke som et klassisk kartel, som ellers antaget af Konkurrencerådet.
(...)
- Side 257 -
...konkurrencebegrænsningerne er identificeret på, hvad der i dag ville blive anset for et utilstrækkeligt grundlag. Det er ikke det samme som, at de er »forkerte«, men alene at afgørelserne næppe repræsenterer en kurantlæsning af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101, da der mangler en effektanalyse. Ældre dansk praksis bør derfor læses med en vis reservation.
...faredelikter og den forøgede risiko for at gøre skade, når et motorkøretøj føres i spirituspåvirket tilstand. EU-Domstolen har fulgt op herpå ved at bemærke:6262. Sag C-373/14P – Toshiba, præmis 26-27. Se også sag C-67/13P – Groupement des cartes bancaires, præmis 51, samt Retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 81, stk. 3 (2004), pkt. 21.
- Side 262 -
...Endvidere etablerer begrebet mindre oplagte overtrædelser tre kategorier af konkurrencebegrænsninger, hvilket mangler støtte i formuleringen af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 og i øvrigt fører til en problematisk udvidelse af begrebet.9292. Jf. fx forslag til afgørelse fra generaladvokat Kokott i sag C-8/08 – T-Mobile Netherlands, præmis 45.
(...)
- Side 263 -
...anerkendelsesværdigt formål. Det eneste, som er forholdsvis klart, er, at begrebet skal anvendes restriktivt,102102. Sag C-67/13P – Groupement des cartes bancaires, præmis 58 og sag E-3/16 – Ski Follo Taxidrift AS, præmis 62, der tilmed henviser til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention som grundlag herfor. således at uoverlagte udvidelser undgås.
- Side 265 -
...og Artikel 101 (3).111111. Jf. sag C-209/07 – Beef Industry Development Society Ltd., præmis 19-21; sag C-439/09 – Pierre Fabre, præmis 49 og 59, samt Guidance on restrictions of competition »by object« for the purpose of defining which agreements may benefit from the De Minimis Notice, afsnit 1. Dansk praksis er affattet i overensstemmelse hermed.
- Side 268 -
...præmis 72 og nedenfor afsnit 2.5. eller et tab af forbrugervelfærd.128128. Sag C 8/08 – T-Mobile Netherlands, præmis 38. Ej heller er det et krav, at risikoen er umiddelbar, forudsat at den er plausibel.129129. Sag C-1/12 – Ordem dos Técnicos Oficiais de Contas mod Autoridade da Concorrência, præmis 71, og sag C-345/14 – Maxima Latvija, præmis 30.
- Side 273 -
...konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 laver en central sondring mellem horisontale aftaler, dvs. aftaler mellem konkurrenter, og ikke-horisontale aftaler, har denne ikke direkte betydning for konkurrencebegrænsningslæren. Bedømmelsen og bevisbyrden er den samme,152152. Jf. fx sag C-260/09P – Activision Blizzard, præmis 71. og så alligevel ikke helt.
- Side 274 -
Det følger af ordlyden af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 (1), at der skal ske en mærkbar påvirkning af konkurrencen, hvilket traditionelt er opdelt i:
- Side 278 -
...jf. konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Jf. ovenstående EU-praksis er dette dog en misforståelse. Bagatelagtige aftaler begrænser som udgangspunkt ikke konkurrencen, hvorfor de slet ikke rammes af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Dansk praksis om konkurrencelovens § 7 er dog af fremstillingsmæssige grunde sammenfattet i afsnit 4 om fritagelse.
- Side 279 -
...Konkurrenceankenævnets kendelse af 13. april 2018 i DK-CAMP vs. Konkurrencerådet. Se også Konkurrencebegrænsende samordning i ejendomsmæglerbranchen (Boliga), Konkurrencerådet, 25. januar 2012, pkt. 306-315. I den første fremførte Konkurrencerådet under behandlingen hos Konkurrenceankenævnet, at et etableret samarbejde var nødvendigt for at sikre et
(...)
- Side 282 -
...distributionssystem, der dog faldt uden for gruppefritagelsen grundet et forbud mod postordresalg. I stedet foretog Konkurrencerådet en selvstændig analyse, jf. konkurrencelovens § 6, der generelt konkluderede, at de opstillede krav til butikker, herunder om indretning, minimumssalg og deltagelse i salgsfremstød, var rimelige i lyset af brand og koncept.
- Side 283 -
...konkurrenter, da kun en dyrlæge var på vagt ad gangen. havde en række dyrlæger indgået et vagtsamarbejde, der sikrede lokal dyrlægedækning døgnet rundt som forudsat i dyrlægeloven. Modsat byretten afviste landsretten, at dette var i strid med konkurrencelovens § 6, formentlig fordi man så samarbejdet som nødvendigt for at opfylde en regulatorisk forpligtelse.
(...)
- Side 284 -
...anerkendt, at bestemmelser, som søger at sikre den offentlige sikkerhed og sundhed, kan være forenelige med Artikel 101, også for formålsovertrædelser. Konkurrencebegrænsende aftaler, som understøtter anerkendelsesværdige mål i regulering, kan derfor i visse situationer være forenelige med konkurrencelovens § 6 og Artikel 101. Vinduet er formentlig snævert.
...at påvirke konkurrencen. De kan herefter anses som fritaget for forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, forudsat at der i øvrigt foreligger en konkurrencebegrænsning. Jf. ovenfor afsnit 3.1 bør dette ikke tages for givet. Nedenfor behandles konkurrencelovens § 7 dog alligevel som en fritagelse for forbuddet i konkurrencelovens § 6 og Artikel 101.
- Side 286 -
...Retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 81, stk. 3 (2004) samt EU-Kommissionens Retningslinjer for vertikale begrænsninger (2022), pkt. 291-296. Yderligere retningslinjer kan findes i Copenhagen Economics, Practical methods to assess efficiecy gains in the context of Article 81 (3) of the EU Treaty, 2006. En rapport bestilt af EU-Kommissionen.
- Side 291 -
...Konkurrencerådet, 23. februar 2000, pkt. 4.2.e Der realiseres en miljøforbedring, fx via fælles ordning for returnering og bortskaffelse af varer,263263. Se fx Kølebranchens Miljøordning, Konkurrencerådet, 26. august 1998. implementering af nye miljøkrav264264. Se fx Oliebranchens Forsikringsordning, Konkurrencerådet, 15. december 1999. eller redukti-