- Side 987 -
...overtrædelse.5 Lukning med identifikation af konkurrenceovertrædelse og påbud, jf. konkurrencelovens § 16, om at indstille eller iværksætte bestemte tiltag.6 Lukning med pålægning af straf, jf. konkurrencelovens § 23, herunder strafreduktion, jf. § 23 d, hvilket kan træde i stedet for påbud efter konkurrencelovens § 16 eller ligge i forlængelse heraf.
- Side 988 -
...konkurrencelovens § 9,b en adfærd var fritaget efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, jf. konkurrencelovens § 8, stk. 2,c en virksomhed ikke var dominerende efter konkurrencelovens § 11, stk. 1, jf. konkurrencelovens § 11, stk. 2,d en adfærd ikke ville være udtryk for et misbrug efter konkurrencelovens § 11, stk. 1 og 3, jf. konkurrencelovens § 11, stk. 5.
- Side 990 -
...Helge Straton-Andersen, Konkurrenceloven, 5. udgave, DJØF, 2022, pp. 533-537. I forhold til konkurrenceretten bør dette dog udvides til at omfatte retsvildfarelser, dvs. fejlagtig opfattelse af det materielle indhold af konkurrencelovens §§ 6 og 11, da retsdannelsen ofte sker uden for Konkurrencerådet, fx i EU. Spørgsmålet har foreligget i praksis.
- Side 991 -
...and naturgasfyr1313. Koordinering af abonnementspriser for service på naturgasfyr, Konkurrencerådet, 30. november 2016, pkt. 498-501. havde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere erklæret ikke at have reservationer over for parternes aftalekompleks. Styrelsen afviste dog dette, da de problematiske vilkår ikke var med i den oprindelige aftale.
(...)
- Side 992 -
...underkendt af Konkurrenceankenævnet, men opstiller i øvrigt en noget diskutabel sondring mellem bedømmelsen før og efter en mulig ændring i praksis. God tro og berettiget forventninger knyttet op på praksis vil efter omstændighederne kunne begrænse adgangen til indgreb, herunder sanktioner, men normerer ikke forståelsen af fx konkurrencelovens § 6.
- Side 1000 -
...ikke kan løses på en af de ovenfor beskrevne måder, bør dette medføre, at der udstedes påbud efter konkurrencelovens § 16, eller at sagen oversendes til politiet, medmindre overtrædelsen allerede er ophørt. I det sidste tilfælde kan Konkurrencerådet nøjes med at konstatere, at der har foreligget en overtrædelse, jf. konkurrencelovens § 16, stk. 4.
- Side 1001 -
Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ser en (klar) overtrædelse af konkurrencelovens §§ 6 eller 11, og sagen ikke kan lukkes ved tilsagn eller indskærpelse, vil der normalt ske påbud, jf. ovenfor. Der kan dog identificeres nogle tilfælde, hvor adgangen hertil kan overvejes, omfattende:
(...)
- Side 1002 -
...over for adfærden, også for den periode, som var dækket af tilsagnene. e Påbud over for adfærd bedømt i en fusionssag. Som udgangspunkt må Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen være afskåret fra at behandle spørgsmål, som er godkendt af Konkurrencerådet, eller EU-Kommissionen, under en fusionssag. Begge kan dog formelt eller uformelt have tilkendegi-
- Side 1006 -
Overtrædelser af konkurrencelovens §§ 6 og 11 kan straffes med bøde, jf. konkurrencelovens § 23, stk. 1, mens uge og dagbøder kan anvendes over for manglende opfyldning af tidligere påbud og tilsagn, jf. konkurrencelovens § 22.
- Side 1008 -
...101. Det er uklart, om dette skyldes en generel tilbageholdehed, eller at dele af gerningsindholdet ofte vedrører perioder der ligger før 1. marts 2013, før der blev indført fængselsstraf. Derudover gælder, at en række sager har vedrørt adfærd udenfor det klassiske kartelbegreb, hvor domstolene måske kan have haft mere grundlæggende reservationer.
- Side 1010 -
...dog også til en utrykt dom, afsagt af Retten i Århus den 10. februar 2006, der betegnede en sådan adfærd som alvorlig, men ikke meget alvorlig. eller i gentagelsestilfælde.8888. Det er uklart, hvorfor gentagelse kan flytte et misbrug fra alvorligt til meget alvorligt, da det, jf. samme bemærkninger, også kan indgå som et skærpende element generelt.
- Side 1016 -
...medvirken til en overtrædelse af konkurrencelovens §§ 6 og 11 og Artikel 101 og 102. Fysiske personer kan, jf. § 23, stk. 6, også straffes for selvstændigt at have givet urigtige oplysninger som svar på spørgsmål eller under et interview, jf. §§ 17 og 17 a, eller en sektorundersøgelse, jf. § 15 d, forudsat at det er forsætligt eller groft uagtsomt.
- Side 1019 -
...Bødenedsættelse, jf. konkurrencelovens § 23 e, stk. 1 og 2, hvis der fremlægges oplysninger af betydelig merværdi i forhold til eksisterende. Nedsættelsen udgør 50 % for den første virksomhed, 30 % for den anden og herefter op til 20 % for de efterfølgende, jf. konkurrencelovens § 23 e, stk. 4. Derudover opnås en nedsættelse, jf. konkurrencelovens § 23 e, stk. 3,
(...)
- Side 1020 -
...i konkurrencelovens § 5 b, stk. 5, dvs. horisontale aftaler, og ikke konkurrencelovens § 23, stk. 4. De sidste vil dog også være omfattet af de første. hvorfor der ikke kan opnås bødelempelse til a) vertikale overtrædelser af konkurrencelovens § 6 og Artikel 101 eller b) misbrug af dominerende stillinger efter konkurrencelovens § 11 og Artikel 102.
(...)
...sagen.132132. Nærmere regler for samarbejdet er angivet i konkurrencelovens § 23 d, stk. 4. Nærmere regler om det sidste findes i § 23 d, stk. 4, der ud over afgivelse af specifikke oplysninger om overtrædelsen og dens deltagere omfatter at stå til rådighed for opklaringen og ikke ødelægge beviser eller afsløre sin indgivelse af straflempelse for tredjemand.
- Side 1022 -
...juridiske personer, hvorfor både fysiske og juridiske personer kan straffes for forsøg, forudsat at dette potentielt kan medføre fængselsstraf. Da dette er tilfældet for visse overtrædelse af konkurrencelovens § 6, jf. ovenfor, kan forsøg på dannelsen af karteller straffes, forudsat at de øvrige betingelser er opfyldt, herunder at der foreligger forsæt.
- Side 1023 -
...El-virksomhed140140. Østre Landsrets dom af 25. april 2005 i sag S-85-05. Dommen er gengivet i U 2005.2343 Ø. var en virksomhed tiltalt for tilbudskoordinering. Det var dog ikke virksomheden, som havde overtrådt konkurrenceloven, men en anden, der var indfusioneret heri. Landsretten fandt dog, at der var sket universalsuccession, og pålagde virksomheden bøden.
- Side 1024 -
Det følger af konkurrencelovens § 23 c, stk. 1 og 5, at der indtræder forældelse for overtrædelser af konkurrencelovens §§ 6 og 11 og Artikel 101 og 102 efter 5 år. Bestemmelsen knytter sig til pålægget af bøder, men må også regu-