Bemærk, at § 8 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 8, om det har en betydning.
- Side 275 -
Et joint venture omfattet af fusionskontrolreglerne underkastes en supplerende analyse, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 3, der henviser til konkurrencelovens §§ 6 og 8, med henblik på at vurdere om joint venturet:
- Side 282 -
Forudsat at der identificeres en koordineringsrisiko, må det overvejes, om der er grundlag for fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, eller EUF-traktatens artikel 101, stk. 3, idet konkurrencelovens § 12 c, stk. 3, henviser hertil.
(...)
...altså gennemføres en helhedsvurdering af fusionen, hvor eventuelle fordele tillige inddrages. Nærmere konkret skal de 4 betingelser i konkurrencelovens § 8, stk. 1, og EUF-traktatens artikel 101, stk. 3, være opfyldt, herunder betingelse 3 og 4 i henhold til hvilke restriktionerne skal være nødvendige og ikke må medføre en udelukkelse af konkurrencen.
(...)
...Stiftelse af Rejsekort A/S, pkt. 182-199 fra 2003 og JV mellem Post Danmark og Posten AB vedrørende remail381381. Konkurrencerådets afgørelse af 27. september 2000 – JV mellem Post Danmark og Posten AB vedrørende remail, pkt. 102-110. fra 2000. I den første sag kunne der indrømmes fritagelse, mens betingelserne ikke blev anset for opfyldt i den anden.
(...)
...betingelsen om ikke at udelukke konkurrencen. Set fra en mere praktisk synsvinkel fremstår nødvendighedskravet, dvs. konkurrencelovens § 8, stk. 1, nr. 3, som et større problem. Alene betegnelsen spillover effects indikerer, at koordineringsrisikoen normalt vil være en afledt konsekvens af parternes strukturering af samarbejdet snarere end en nødven-
(...)
- Side 283 -
dighed herfor. Frem for en fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, bør en koordineringsrisiko derfor imødegås gennem en tilsagnspakke.382382. Se nærmere herom i kapitel 7, afsnit 2.2.3.