Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 8

Parallel kompetence omkring de nærmere vilkår

- Side 331 -

...Forbrugerstyrelsen har meddelt brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien (TI) en fritagelse efter konkurrencelovens § 8 for TI’s brancheaftale om nummerportering samt hertil knyttet standardaftale, Offentliggjort 18. august 2010. fra 2002, 2008 og 2010. Forpligtelsen hertil var opstillet i telelovgivningen, og aftalerne var derfor en udmøntning heraf.

Læs på Jurabibliotek



Brancheaftaler om leje af mastepositioner

- Side 346 -

...aftalerne løbende justeret og genanmeldt, og i 2006 blev der endvidere implementeret en ny prisberegningsmodel mhp. at reducere masteejernes avance.7676. Branchen genanmeldte i 2007 en række reviderede aftaler, men Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afviste ved brev af 8. marts 2012 at behandle disse under henvisning til konkurrencelovens § 8, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...uforholdsmæssig lang tid pga. risikoen for en markedslukning (afskærmning). Fritagelse efter konkurrencelovens § 8 kunne dog opnås, forudsat bindingsperioden blev reduceret. Endvidere ses det henover perioden, at længden af fritagelsesperioden varierer. Ved første anmeldelse i 1999 kunne der alene opnås fritagelse i 3 år, hvilket ved genanmeldelsen i 2002 blev

Læs på Jurabibliotek



Aftaler vedrørende samtrafik

- Side 347 -

...netelementer, der kunne skabe en kobling med Sonofons GSM-netværk, og herigennem sikre selskabet et landsdækkende netværk. Aftalen indeholdt en bindingsperiode på ca. 6 år, hvilket Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt problematisk, da Sonofon derved blevet bundet til Powercom i en lang periode. Aftalen kunne dog fritages efter konkurrencelovens § 8.

Læs på Jurabibliotek



Aftaler om roaming

- Side 348 -

...påkrævet. Afgørelsen kan sammenlignes med EU-praksis. I UK Network Sharing Agreement8282. Sag COMP/38.370 – UK Network Sharing Agreement. og 02,8383. Sag COMP/38.369 – Rahmenvertrag. Indbragt for (EU) Retten og underkendt i sag T-328/03 – O2 vs Kommisionen, Sml. 2006, s. II-1231. begge fra 2003, der bl.a. omfattede roamingaftaler indgået parallelt med for-

Læs på Jurabibliotek



Andre former for horisontale aftaler

- Side 352 -

...konsekvens af optagelsen af bestemmelser om nummerportering i teleloven og gav som udgangspunkt ikke anledning til anmærkninger. Fastlæggelsen af et enhedsgebyr for at flytte et telefonnummer fordrede dog fritagelse efter konkurrencelovens § 8. Ved en revidering af brancheaftalen i 2008 bortfaldt det harmoniserede gebyr til fordel for individuelle priser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 353 -

...om tvungen clearing igennem et nærmere bestemt selskab (OCH A/S), var fritagelse fortsat nødvendigt.9797. Branchen genanmeldte i 2011 en revideret aftale om nummerportering mhp. behandling og fritagelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog ved brev af 8. marts 2012 afvist at behandle denne under henvisning til konkurrencelovens § 8, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek



Andre former for vertikale aftaler

- Side 355 -

...storkundekontrakter vedrørende rabat på GSM- og NMT-mobiltelefoni105105. Tele Danmark Mobils storkundekontrakter vedrørende rabat på GSM- og NMT-mobiltelefoni, Rådsmødet 26. april 2000. og Tele Danmark Mobils storkundekontrakt med DLG Service A/S,106106. Tele Danmark Mobils storkundekontrakt med DLG Service A/S, Rådsmødet 29. marts 2000. begge fra 2000.

Læs på Jurabibliotek


Sammenfattende om vertikale aftaler og konkurrencelovens § 6

...konkurrencebegrænsningslæren, bør det ikke overses, at navnlig en liberaliseringsproces som den, telebranchen har gennemgået, kan fordre særlige hensyn. Ikke nødvendigvis i forhold til tilbageholdenhed, men måske snarere i forhold til en tæt og løbende overvågning. Fritagelse efter konkurrencelovens § 8 er formentlig set som et velegnet instrument hertil. Generelt

Læs på Jurabibliotek