- Side 396 -
...regler om disse (§ 10). Hvad enten fritagelse støttes på den ene eller den anden ordning, adskiller fritagelse sig principielt fra undtagelserne i § 7, stk. 1 (bagatelgrænserne) derved, at aftaler, der kan fritages, som udgangspunkt er forbudt. Som det fremgik af forrige afsnit, er aftaler, der opfylder betingelserne i § 7, derimod uden videre tilladt.
- Side 398 -
...til hvilke aftalevilkår som kan accepteres, og hvilke ikke. Opfylder en konkret aftale de pågældende betingelser, er den automatisk fritaget for forbuddet uden forudgående anmeldelse og uden forudgående administrativ afgørelse. Forordningerne udstedes med gyldighed for en bestemt periode – oftest 10 år – og rummer i øvrigt den sikkerhedsventil, at
- Side 409 -
...forbuddet, hvis begrænsningerne har overvejende positive virkninger af nærmere angiven art svarende til konkurrencelovens § 8, stk. 1, se hertil Kommissionens meddelelse af 27. april 2004 (C 101/97) om retningslinjer for anvendelsen af art. 101, stk. 3. Fritagelsen kan foreligge individuelt eller som gruppefritagelse, sml. konkurrencelovens §§ 8 og 10.
(...)
- Side 411 -
...konkurrencelovens §§ 8, stk. 5, 10 a, stk. 5, 11, stk. 7, og 12, stk. 5). Den har tillige væsentlige koordinerende funktioner. For så vidt angår sager ved nationale domstole – som der på forhånd antagelig kan forventes flere af – sikrer TEUF art. 267 (præjudicielle sager, jf. ovenfor i kapitel 3, afsnit 3.6), at koordineringsbehovet bliver tilgodeset.