- Side 180 -
Tilsvarende kan konkurrencebegrænsende aftaler ligesom i EU-systemet efter de danske regler i Konkurrencelovens § 8 fritages individuelt, nedenfor under 3, eller efter en af gruppefritagelserne, nedenfor under 5, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
(...)
...Under 3 omtales den individuelle dispensationsmulighed efter Konkurrencelovens § 8, under 4 omtales den i dansk ret bevarede adgang til negativattester, og under 5 omtales det i praksis meget vigtige gruppefritagelsessystem. Endelig under 6 nævnes forskellige aftaletyper. Ugyldighedsspørgsmålet er omtalt nedenfor G.4.e i forbindelse med sanktionslæren.
- Side 188 -
...påberåbe sig fritagelsen i § 8, uanset om der er sket anmeldelse eller ej. De materielle betingelser for fritagelse er de samme som hidtil. Ved ændringen pr. 1. februar 2005 blev der tillige indsat et nyt stk. 5, hvorefter Konkurrencerådet kan undlade at behandle en anmeldelse, hvis aftalen mærkbart vil kunne påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne.
- Side 197 -
...artikel 102 Meddelelse omtaler objektiv nødvendighed og effektivitetsgevinster svarende til de fra TEUF artikel 101 kendte, se hertil Meddelelsens pkt. 28ff., men ikke meeting competition, jf. nærmere redegørelsen ovenfor i kap. III.D.3 samt hos Heide-Jørgensen m.fl.: Konkurrenceretten i EU, p. 631 ff., Kirsten Levinsen m.fl.: Konkurrenceloven, p. 737 f.
- Side 211 -
...under C.4, efter § 11, stk. 5, i forbindelse med vurderingen af, om der foreligger en dominerende stilling, jf. ovenfor under D.3, efter § 11 a, stk. 6, i forbindelse med vurderingen af offentlig støtte, jf. ovenfor under E om offentlig støtte, og sidst og mest relevant i praksis foretages fusionskontrollen efter anmeldelse, jf. herom ovenfor under F.