- Side 93 -
...til prispåvirkninger eller kvalitetsaspekter, der kan opgøres i omkostningsreduktioner, end kvalitetsaspekter der sværere lader sig opgøre økonomisk, eftersom lagmannsretten alene henså til, om forbrugerne ville få del i effektiviseringsgevinster i form af »lavere pris«, og ikke eventuelt i form af lettere tilgængelighed til vogne, bedre service mv.
- Side 110 -
...2 on Competition and Regulation: Competition in Public Procurement Markets, 2017 pkt. 43. men da der netop pga. fritagelsesmuligheden ikke eksisterer et per se forbud i EU-konkurrenceretten, vil det være hensigtsmæssigt, at de nævnte passager i konsortievejledningen fjernes eller i det mindste præciseres for ikke at afskrække gavnlige samarbejder.
(...)
- Side 111 -
»... grunn til å reise spørsmål om § 10 tredje ledd [svarende til Krl. § 8, red.] i det hele tatt kommer til anvendelse i et tilfelle hvor de påberopte effektivitetsgevinstene forutsetter en struktur på anskaffelsen som [ordregiver] ikke etterspurte«.125125. Konkurranseklagenemdas kdl. af 31.8.2018 El-proffen A/S m.fl. pkt. 273.
- Side 118 -
...giver mulighed for at udelukke konkurrencen for en væsentlig del af de pågældende varer eller tjenesteydelser, hvilket ligeledes kan være mere sandsynligt for mindre virksomheder. Der kan dog ikke umiddelbart af praksis udledes et særligt hensyn til SMV’er ud over disse allerede inkorporerede elementer i analysen af konkurrencebegrænsende aftaler.
- Side 123 -
...hensigt om at »holde udenlandske aktører ude«, er det tvivlsomt, at konsortiet objektivt havde et sådan formål, endsige en sådan evne, til at hindre konkurrencen fra udenlandske aktører. Dette ville i hvert fald forudsætte, at konsortiet var kendt for udenlandske virksomheder, og at disse ikke så sig i stand til at vinde i konkurrence med konsortiet.