Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 51 -
...arbejdsgivere dækkes ikke af bestemmelsens ordlyd. Offentlige myndigheder, der optræder i andre funktioner end som arbejdsgivere, er efter ligestillingslovens § 2 og ud fra almindelige forvaltningsretlige principper forpligtet til at følge reglerne i direktivet om ligebehandling og lige muligheder i beskæftigelse og erhverv og undlade kønsdiskrimination.
(...)
...flyttet til kommunale jobcentre, har cirkulæret ikke længere betydning. Cirkulærestyring af kommunerne er uforeneligt med det kommunale selvstyre. Jobcentrene er pligtsubjekter i forbuddet mod kønsdiskrimination i ligestillingslovens § 2, så indholdsmæssigt gælder der det samme, som ville gælde, hvis de havde været omfattet af ligebehandlingslovens § 2.
- Side 77 -
I modsætning til forskelsbehandlingslovens § 3 omfatter ligebehandlingslovens § 3 ikke anvisning af beskæftigelse. Kønsdiskriminerende anvisning af beskæftigelse er derimod omfattet af ligestillingslovens § 2, se kommentarerne til § 2 i bind 1.
- Side 132 -
...delt bevisbyrde henviser kun til overtrædelse af §§ 2-5, ikke § 5 a. Der er delt bevisbyrde i sager mod organisationer omfattet af § 5 a i ligestillingslovens § 2, stk. 4, og hjemmel til at tilkende godtgørelse i sager mod disse organisationer i ligestillingslovens § 3 c, se bind 1 om ligestillingsloven som tilbagefaldsregel for ligebehandlingsloven.