- Side 2856 -
Lene Hjermind, »Lempelse efter LL § 33 F – Praksis«, Skat Udland 2003.319.
(...)
- Side 2857 -
Søren Kjær Madsen, »Opgørelsen af den lempelsesberettigede indkomst i henhold til LL § 33 F«, Skat Udland 2003.59.
(...)
Nikolaj Vinther og Jan Guldmand Hansen, »Status på Ligningslovens § 33 F om nettoprincippet – rækkevidden af SKM2016.309.VLR«, SR-Skat 2/2017.51.
Bestemmelsen i ligningslovens § 33 F er sammen med ligningslovens § 5 D indsat ved lov nr. 426 af 25. juni 1993 (L 294 1992-93) og gælder for udenlandske indtægter og udgifter fra og med 19. maj 1993.
Bestemmelsen i ligningslovens § 33 F fastlægger det såkaldte nettoprincip, hvorefter der ved beregning af den lempelsesberettigede udenlandske indkomst efter ligningslovens § 33 eller efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst skal fratrækkes de udgifter, der anses for at vedrøre udlandsindkomsten.
(...)
- Side 2858 -
...nettoprincip ved lempelsesberegningen stred ikke mod den dagældende dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Portugal. En skatteyder, der havde investeret i obligationer i Portugal med en renteindtægt på 460.000 kr. finansieret ved optagelse af banklån med en renteudgift på 517.500 kr., havde derfor ikke lempelsesberettiget udlandsindkomst.
- Side 2859 -
...for et 100 pct. ejet datterselskab, og de to selskaber var sambeskattede. Datterselskabet havde blandt andet haft indtægter fra investeringsafkast fra investeringer, som var foretaget både i Danmark og i udlandet, samt fra præmieindbetalinger. Efter ligningslovens § 33 F, stk. 1 og 2, skulle der ved beregningen af den maksimale nedsættelse af danske
(...)
- Side 2860 -
...ordlydsfortolkning af ligningslovens § 33 F, stk. 2, af den opfattelse, at udgifter, der vedrørte en indkomst og ikke kunne henføres til enten den udenlandske eller den danske indkomst, var omfattet af stk. 2, som således var udtømmende. Landskatteretten afviste derfor, at afgørelsen i TfS 1997.917 LSR var af betydning, da der i den pågældende sag
(...)
- Side 2861 -
...praksis. Selskabet ønskede videre bekræftet, at det samme var tilfældet, hvor beskatningsgrundlaget var opgjort af det overskud, der relaterede sig til egenkapitalen. Skatterådet bekræftede, at der ved beregningen af selskabsskattepligtige livsforsikringsselskabers lempelse ikke skulle ske fradrag for hensættelser til de enkelte pensionsopsparere.
- Side 2862 -
Se om bruttoprincippet og retstilstanden før ligningslovens § 33 F, Aage Michelsen m.fl., International beskatning, 4. udgave, 2017, side 283 ff.
(...)
- Side 2863 -
...omkostninger relateret til udarbejdelse og koordinering af koncernens strategiske processer og politikker samt politikker og strategi vedrørende immaterielle rettigheder ejet af moderselskabet. Landsretten fandt ikke, at disse omkostninger kunne anses for alene at vedrøre andre indkomster end de udenlandske indtægter. Disse omkostninger skulle således også
(...)
- Side 2864 -
fordeles som anført i ligningslovens § 33 F, stk. 2. Kommenteret af Nikolaj Vinther og Jan Guldmand Hansen, SR-Skat 2/2017.51 og af redaktionen i SR/Skat 2016.348 under overskriften »Problematisk dom vedrørende lempelse for udenlandske kildeskatter«.
(...)
...lempelsesberettiget udenlandsk indkomst efter ligningslovens § 33 skulle fratrækkes de udgifter, der ansås for at vedrøre udlandsindkomsten. Landsskatteretten fandt, at der også måtte anses at gælde et nettoprincip ved anvendelse af ligningslovens § 33 H om bortseelse fra danske underskud også ved royaltyindtægter, henset til sammenhængen mellem lig-
(...)
- Side 2865 -
...indtægt uvedkommende, kunne lægges til grund, og henviste i den forbindelse til SKM 2002.24 LSR. Landsskatteretten havde i denne afgørelse fundet, at der ikke var hjemmel til at opdele et selskabs indtægter i en forsikrings- og en investeringsdel. Fordelingen af indirekte skatter skulle således foretages i forhold til selskabets samlede bruttoindkomst.
(...)
...ønskede videre bekræftet, at denne ikke var omfattet af ligningslovens § 16 H i indkomståret 2009. Skatterådet bemærkede, at det beroede på en år-til-år vurdering, hvorvidt der skulle ske CFC-beskatning efter ligningslovens § 16 H, og at der ikke var givet de fornødne oplysninger til, at Skatterådet kunne foretage denne vurdering for 2009. For indkomst-
(...)
- Side 2866 -
...gældende praksis. Selskabet ønskede videre bekræftet at det samme var tilfældet, hvor beskatningsgrundlaget var opgjort af det overskud, der relaterede sig til egenkapitalen. Skatterådet bekræftede, at der ved beregningen af selskabsskattepligtige livsforsikringsselskabers lempelse ikke skulle ske fradrag for hensættelser til de enkelte pensionsopsparere.
- Side 2867 -
...for indkomståret 2008 selvangivet lempelse for udenlandske skatter med i alt 214.101.052 kr., men SKAT havde alene godkendt lempelsen med 147.542.867 kr. Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvilken lempelsesberegning der var korrekt. Landsretten konstaterede, at der ved beregning af den maksimale nedsættelse af dansk skat, enten i henhold til reglerne i
(...)
- Side 2868 -
...alene at vedrøre andre indkomster end de udenlandske indtægter. Disse omkostninger skulle således også fordeles som anført i ligningslovens § 33 F, stk. 2. Kommenteret af Nikolaj Vinther og Jan Guldmand Hansen, SR-Skat 2/2017.51 og af redaktionen i SR/Skat 2016.348 under overskriften »Problematisk dom vedrørende lempelse for udenlandske kildeskatter«.
(...)
...stk. 2, skulle således ske efter selskabets samlede bruttoindkomst. Endvidere fandt landsskatteretten at forsikringsydelserne, samt de foretagne hensættelser efter selskabsskattelovens § 13, stk. 2, udelukkende vedrørte den danske indkomst. Disse udgifter skulle således ikke fordeles efter den indirekte metode men henføres til den danske indkomst.
(...)
- Side 2869 -
...indtægt uvedkommende, kunne lægges til grund, og henviste i den forbindelse til SKM 2002.24 LSR. Landsskatteretten havde i denne afgørelse fundet, at der ikke var hjemmel til at opdele et selskabs indtægter i en forsikrings- og en investeringsdel. Fordelingen af indirekte skatter skulle således foretages i forhold til selskabets samlede bruttoindkomst.