Lov om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-loven) § 3

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 433 af 6. maj 2025

Identifikation af kritiske enheder
§ 3

Vedkommende minister træffer afgørelse om identifikation og afidentifikation af kritiske enheder, der er omfattet af enhedskategorierne i lovens bilag, og opstiller en liste over de kritiske enheder, der er blevet identificeret. Listen over identificerede kritiske enheder skal gennemgås og ajourføres, hvor det er nødvendigt, dog mindst hvert fjerde år.

Stk. 2 Ved identifikation af kritiske enheder lægges der vægt på følgende:

  • 1) Den nationale strategi for styrkelse af kritiske enheders modstandsdygtighed.

  • 2) Den nationale risikovurdering med henblik på identifikation af kritiske enheder.

  • 3) Om enheden leverer en eller flere væsentlige tjenester.

  • 4) Om enheden opererer i og har sin kritiske infrastruktur beliggende på dansk territorium.

  • 5) Om en hændelse vil have betydelig forstyrrende virkning, jf. stk. 3, på enhedens levering af en eller flere væsentlige tjenester eller på leveringen af andre væsentlige tjenester i sektorer omfattet af CER-direktivet, som er afhængige af denne eller disse væsentlige tjenester.

Stk. 3 Ved fastlæggelse af, om en hændelse vil have betydelig forstyrrende virkning, jf. stk. 2, nr. 5, lægges der vægt på følgende:

  • 1) Antal brugere, der er afhængige af den væsentlige tjeneste, som udbydes af den berørte enhed.

  • 2) Omfanget af andre sektorers og delsektorers afhængighed af den pågældende væsentlige tjeneste.

  • 3) Den indvirkning, som hændelser kan have med hensyn til omfang og varighed på økonomiske og samfundsmæssige aktiviteter, miljøet, den offentlige sikkerhed eller befolkningens sundhed.

  • 4) Enhedens markedsandel på markedet for den eller de berørte væsentlige tjenester.

  • 5) Det geografiske område, der kan blive berørt af en hændelse, herunder eventuel grænseoverskridende indvirkning.

  • 6) Enhedens betydning med hensyn til at opretholde et tilstrækkeligt niveau for den væsentlige tjeneste under hensyntagen til tilgængelighed af alternative måder at levere denne væsentlige tjeneste på.

Stk. 4 Vedkommende minister kan kræve, at en enhed fremlægger materiale og oplysninger, der er nødvendige for stillingtagen til, hvorvidt denne skal identificeres som kritisk.

Stk. 5 Vedkommende minister orienterer inden for 1 måned efter identifikation efter stk. 1 den kritiske enhed om dennes forpligtelser og om, fra hvilken dato forpligtelserne finder anvendelse. §§ 6-9 finder herefter anvendelse, 10 måneder efter at den kritiske enhed har modtaget en sådan orientering.

Stk. 6 Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om identifikation af kritiske enheder efter stk. 1, og hvad der forstås ved en hændelses betydelige forstyrrende virkning efter stk. 3 i en given sektor.