Lov om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper § 1

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 305 af 30. april 2003,
som ændret ved lov nr. 203 af 22. marts 2005

Lovens anvendelsesområde
§ 1

Der kan efter denne lov ydes støtte til nybygning af selvdrevne, søgående handelsskibe, jf. stk. 2.

Stk. 2 Støtte efter stk. 1 kan ydes til nybygning af følgende skibstyper:

  • 1) Containerskibe, som er bygget med et enkelt gennemgående dæk og udstyret med lastrum til transport af containere (standard eller ikkestandard, med eller uden køleudstyr), og hvis lastrum og eventuelt en del af dæklastarealet er udstyret med containerudstyr til positionering af containere. Andre skibe med kombineret lastkapacitet til containere og anden last betragtes som containerskibe, hvis størstedelen af lastkapaciteten er beregnet til containere.

  • 2) Kemikalietankskibe, som er bygget med et enkelt gennemgående dæk og udstyret med integrerede og/eller selvstændige tanke, som er egnede til at transportere kemikalier i flydende form. Kemikalietankskibe er kendetegnet ved deres evne til at transportere og håndtere flere produkter samtidig samt ved forsyningen af tankene med en særlig overfladebelægning (coating), der svarer til den transporterede lasts art og farlighed.

  • 3) Produkttankskibe med et enkelt gennemgående dæk og udstyret med integrerede og/eller selvstændige tanke, som er egnede til at transportere raffinerede olieprodukter i flydende form.

  • 4) Gastankskibe (LNG) med et enkelt gennemgående dæk med fastmonterede integrerede og/eller selvstændige tanke, som er egnede til at transportere naturgas i flydende form.

Stk. 3 Støtte til skibe efter stk. 2, nr. 4, kan kun ydes efter, at Europa-Kommissionen i EF-Tidende har meddelt, at den på grundlag af undersøgelser, der dækker året 2002, bekræfter, at EU’s skibsbygningsindustri har lidt væsentlig og alvorlig skade inden for dette markedssegment på grund af unfair koreansk handelspraksis.