Lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren Kapitel 1

Den konsoliderede version af denne lov er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov nr. 435 af 6. maj 2025

Kapitel 1 1 Anvendelsesområde og definitioner
§ 1

Denne lov finder anvendelse for teleudbydere, der med et kommercielt formål stiller offentlige elektroniske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester til rådighed i Danmark, jf. dog stk. 2.

Stk. 2 Loven finder ikke anvendelse for kommuner og regioner, der stiller offentlige elektroniske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester til rådighed.

§ 2

I denne lov forstås ved følgende:

  • 1) Beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer: Situationer, hvor der allerede er, eller hvor der kan opstå større ulykker, katastrofer eller hændelser, herunder krise eller krig, og hvor der er risiko for påvirkning af udbuddet af net og tjenester.

  • 2) Cybertrussel: Enhver potentiel omstændighed, begivenhed eller handling, som kan skade, forstyrre eller på anden måde have en negativ indvirkning på net- og informationssystemer, brugerne af sådanne systemer og andre personer.

  • 3) Elektronisk kommunikationsnet: Transmissionssystem, uanset om det bygger på en permanent infrastruktur eller en centraliseret administrationskapacitet, og, hvor det er relevant, koblings- og dirigeringsudstyr og andre ressourcer, herunder netelementer, der ikke er aktive, som gør det muligt at overføre signaler ved hjælp af trådforbindelse, radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet (kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og tv-spredning, og kabel-tv-net, uanset hvilken type information der overføres.

  • 4) Elektronisk kommunikationstjeneste: En tjeneste, som normalt ydes mod betaling via elektroniske kommunikationsnet, og som med undtagelse af tjenester, der består i tilrådighedsstillelse af eller udøvelse af redaktionel kontrol over indhold fremført via elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, omfatter følgende typer tjenester:

    • a) Internetadgangstjenester.

    • b) Interpersonelle kommunikationstjenester.

    • c) Tjenester, der udelukkende eller overvejende består i overføring af signaler, som f.eks. transmissionstjenester, der anvendes til levering af maskine til maskine-tjenester og til radio- og tv-spredning.

  • 5) Hændelse: En begivenhed, der bringer tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller fortroligheden af lagrede, overførte eller behandlede data eller af de tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via net- og informationssystemer, i fare.

  • 6) Håndtering af hændelser: Enhver handling og procedure, der tager sigte på at forebygge, opdage, analysere og inddæmme eller at reagere på og reetablere sig efter en hændelse.

  • 7) Interpersonel kommunikationstjeneste: En tjeneste, som normalt ydes mod betaling, og som muliggør direkte interpersonel og interaktiv informationsudveksling via elektroniske kommunikationsnet mellem et afgrænset antal personer, hvor de personer, der indleder eller deltager i kommunikationen, bestemmer, hvem modtageren eller modtagerne skal være, undtagen tjenester, der blot muliggør interpersonel og interaktiv kommunikation som en mindre støttefunktion, der er tæt knyttet til en anden tjeneste.

  • 8) Net- og informationssystem:

    • a) Et elektronisk kommunikationsnet, jf. nr. 3.

    • b) Enhver anordning eller gruppe af forbundne eller beslægtede anordninger, hvoraf en eller flere ved hjælp af et program udfører automatisk behandling af digitale data.

    • c) Digitale data, som lagres, behandles, fremfindes eller overføres af elementer i litra a og b med henblik på deres drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse.

  • 9) Nærvedhændelse: En begivenhed, der kunne have bragt tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller fortroligheden af lagrede, overførte eller behandlede data eller af de tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via net- og informationssystemer, i fare, men som det lykkedes at forhindre, eller som ikke indtraf.

  • 10) Offentligt elektronisk kommunikationsnet: Et elektronisk kommunikationsnet, som udelukkende eller overvejende bruges til udbud af elektroniske kommunikationstjenester, der er tilgængelige for offentligheden, og som danner grundlag for overførsel af information mellem nettermineringspunkter.

  • 11) Offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester: En elektronisk kommunikationstjeneste, jf. nr. 4, der stilles til rådighed for en ikke på forhånd afgrænset kreds af slutbrugere eller teleudbydere.

  • 12) Radiobaseret lokalnet: Et trådløst adgangssystem med lav effekt og lille rækkevidde, der har en lav risiko for at skabe interferens med andre sådanne systemer etableret i nærheden af andre brugere, og som på et ikkeeksklusivt grundlag anvender harmoniserede radiofrekvenser.

  • 13) Sikkerhed i net- og informationssystemer: Net- og informationssystemers, jf. nr. 8, evne til på et givet sikkerhedsniveau at modstå enhver begivenhed, der kan være til skade for tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller fortroligheden af lagrede, overførte eller behandlede data eller af de tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via disse net- og informationssystemer.

  • 14) Teleudbyder: Den, der med et kommercielt formål stiller produkter af offentlige elektroniske kommunikationsnet og offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester til rådighed for andre.

  • 15) Væsentlig cybertrussel: En cybertrussel, som på grundlag af sine tekniske karakteristika kan antages at have potentiale til at få alvorlig indvirkning på en udbyders net- og informationssystemer eller på brugerne af udbyderens tjenester ved at forårsage betydelig fysisk eller ikkefysisk skade.

Væsentlige udbydere
§ 3

Teleudbydere, der med et kommercielt formål udbyder offentlige elektroniske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester som deres hovedydelse eller som en ikkeaccessorisk del af virksomheden, anses for at være væsentlige, hvis de opfylder en af følgende betingelser, jf. dog stk. 2:

  • 1) Udbyderen beskæftiger 50 personer eller derover.

  • 2) Udbyderen har en årlig omsætning på over 10 mio. euro og en årlig balance på over 10 mio. euro.

Stk. 2 Uanset teleudbyderens størrelse anses følgende teleudbydere for at være væsentlige teleudbydere:

  • 1) Teleudbyderen er den eneste udbyder i Danmark af et net eller en tjeneste, der er væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige eller økonomiske aktiviteter.

  • 2) En forstyrrelse af det net eller den tjeneste, teleudbyderen leverer, vil kunne have væsentlig indvirkning på den offentlige sikkerhed eller folkesundheden.

  • 3) En forstyrrelse af det net eller den tjeneste, teleudbyderen leverer, vil kunne medføre en væsentlig systemisk risiko, herunder hvor en sådan forstyrrelse kan have en grænseoverskridende virkning.

  • 4) Teleudbyderen er kritisk på grund af udbyderens specifikke betydning på nationalt eller regionalt plan for sektoren eller typen af net eller tjeneste eller for andre indbyrdes afhængige sektorer i Danmark.

  • 5) Teleudbyderen er identificeret som en kritisk enhed i henhold til lov om kritiske enheders modstandsdygtighed.

Stk. 3 Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte nærmere regler om kriterier for, hvornår enheder er omfattet af stk. 2.

Vigtige udbydere
§ 4

Teleudbydere, der ikke opfylder kriterierne for at være væsentlige udbydere efter § 3, anses som vigtige teleudbydere, såfremt de med et kommercielt formål udbyder offentlige elektroniske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester som deres hovedydelse eller som en ikkeaccessorisk del af virksomheden.

Stk. 2 Styrelsen for Samfundssikkerhed kan træffe afgørelse om, at en teleudbyder, der er omfattet af § 3, stk. 2, nr. 1-4, skal anses som en vigtig teleudbyder.