- Side 194 -
...offentliggørelse igennem Lovtidende er den bindende kundgørelsesform, jf. nærmere nedenfor afsnit 5. Og videre bestemmes, at den pågældende lov eller anordning træder i kraft ved begyndelsen af det døgn, der følger efter det døgn, hvori den er indført i Lovtidende – medmindre loven eller anordningen selv fastsætter et andet ikrafttrædelsestidspunkt.
(...)
...ikrafttrædelsestidspunkt, så følger det af lovtidendelovens § 3, at loven eller anordningen træder i kraft ved begyndelsen af det døgn, der følger efter det døgn, hvori den er indført i Lovtidende. Det gælder også, hvor det efterfølgende døgn er en lørdag eller helligdag. Hver indførelse i Lovtidende skal oplyse om, hvilken dag indførelsen er sket.
- Side 201 -
...pågældende retsgrundlag, jf. herved lovtidendelovens § 3, hvoraf det fremgår, at kundgørelse i Lovtidende er den bindende kundgørelsesform. Germer 2012 s. 167 anfører, at tilbagevirkende kraft i formel henseende, der medfører krænkelse af velerhvervede rettigheder eller berettigede forventninger, ikke må forekomme. Synspunktet uddybes ikke nærmere.
...betyder, at en borgers ukendskab til en kundgjort lov eller anordning, der er trådt i kraft, ikke fører til, at loven eller anordningen ikke har virkning og ikke kan håndhæves over for den pågældende. Det er altså ikke et krav, at borgeren faktisk har læst den pågældende lov eller anordning. Der er tilstrækkeligt, at den har været kundgjort i Lovtidende.