- Side 17 -
MFL § 2, stk. 2 (nu MFL § 1, stk. 2). Dette er en del af baggrunden for 2017-loven, men kan næppe retfærdiggøre den omkalfatring af hele loven, som har fundet sted.
- Side 20 -
...fremhævede fordelene ved en tunnel sammenlignet med færger. Femern Bælt A/S var utvivlsomt erhvervsdrivende i lovens forstand, men havde endnu ikke et produkt på markedet, og etableringen af den faste forbindelse ville tidligst kunne ske i 2028, hvorfor denne »forberedende opmærksomhedsskabelse« ikke havde den fornødne aktualitet til at omfattes af loven.
(...)
- Side 23 -
...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.
(...)
Undtagelserne for pengeinstitutter og realkreditinstitutter gælder kun for de i MFL § 1, stk. 2 og 3, specifikt opregnede bestemmelser i markedsføringsloven, og der er således ikke tale om, at disse erhvervsgrenes aktiviteter generelt
- Side 111 -
...udfordring i »god skik«-begrebet, ligesom forholdet fandtes egnet til at vildlede forbrugerne og påvirke efterspørgslen til skade for konkurrenterne, hvilket ansås for at være i strid med dagældende MFL § 1 og § 3, stk. 1 (nu MFL §§ 4, 5 og 6 samt eventuelt § 3 og § 20, stk. 1). Forbrugerombudsmandens ræsonnement i denne sag forekommer ikke holdbart.
- Side 121 -
...eller som – uanset deres sandhedsværdi isoleret set – er vildledende i konteksten eller i øvrigt utilbørlige i deres form eller indhold.104104. Jf. Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 288 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 136 ff., og Heide-Jørgensen: Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret, 5. udg., p. 344 ff. og 351 ff.
- Side 146 -
...Plesner Mathiasen og Lau Nielsen (red.): Entertainmentretten, 3. udg. 2024, p. 243 ff. og Heide-Jørgensen: Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret, 5. udg., p. 358 ff. Kendte skuespillere, sportsstjerner m.fl. ses således ikke helt sjældent at optræde i annoncer og tv-reklamer for et bestemt produkt eller på anden måde blive forbundet med produktet.
- Side 155 -
...A, p. 18 v.sp., samt nu FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, og § 4. Se også Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 222 ff., og Møgelvang-Hansen i Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 4. udg., p. 503 ff., samt om samspillet med den civilretlige regulering Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 241 ff. og 244 ff.
(...)
- Side 158 -
...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.
- Side 168 -
...hjemmel i MFL § 15, stk. 4, er der endvidere udstedt bkg. nr. 552 af 22.5.2017 om information til forbrugere om priser på valutakurser hos erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Denne bekendtgørelses § 1 opregner nærmere, hvilke tjenesteydelser bekendtgørelsen finder anvendelse på, og hvilke den ikke finder anvendelse på.
- Side 171 -
...i forhold til forbrugere. Der er ikke her tale om gennemførelse af EU-regler.157157. Ifølge MFL § 1, stk. 3, gælder § 16 ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter. Med hjemmel i lov om finansiel virksomhed er der til gengæld udstedt bkg. nr. 330 af 7.4.2016 om god skik (med senere ændringer), som i § 6, stk. 3 og 4, rummer lignende regler.
- Side 174 -
...retningslinjer for markedsføring af kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler, hvor lånets løbetid ikke overstiger 3 måneder (såkaldte kviklån). Reglerne gælder endvidere for »enhver markedsføring« af de pågældende kreditaftaler, hvad enten det er kreditgiverne selv eller kreditformidlere, der står for markedsføringen; se ad de sidste særligt § 18, stk. 4.
- Side 180 -
...markedsføringsret, 5. udg., p. 407 ff., Borcher: Produktefterligninger, 2. udg., p. 153 ff., Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 62 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 97 ff. og Riis i Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsret, 4. udg., p. 517 ff. Af samme grund vil den »produktefterligning«, der herved er tale om, efter omstændighederne
- Side 193 -
...producents markedsføring af nogle lignende kommoder ikke fandtes at være i strid med dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1), uanset om de sidste kommoder var udformet »med kendskab til« de første. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 28.4.2017 (V-13-16) om et friholdelsesbehov for emballagens format, som i det væsentligt omfang var funktionelt bestemt.
(...)
- Side 194 -
...teknisk eller funktionelt begrundet, og at der derfor ikke forelå det fremtoningsmæssige særpræg, som skal til for at nyde beskyttelse, så har landsretten øjensynligt ikke følt sig helt så overbevist herom, men har anset det for nødvendigt at gå ind i en konkret forvekslelighedsbedømmelse, hvilket ville være overflødigt, hvis elmåleren manglede særpræg.
- Side 201 -
I U 2012.256 H blev det lagt til grund, at importøren var bekendt med, at nogle varer importeret fra Kina var forvekslelige efterligninger af lignende varer, der var produceret og solgt i Danmark gennem flere år, og importøren havde derfor på ansvarspådragende måde overtrådt dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1).
- Side 203 -
...identiske beklædningsgenstande. I U 1988.775 SH fandtes dagældende MFL § 1 (nu § 3, stk. 1) også overtrådt ved utilbørlig efterligning af modetøj, men til gengæld blev erstatningsudmålingen påvirket af, at der var tale om »modevarer med en usikker levetid« og ikke om nogen længerevarende markedsforstyrrelse. Se også U 1991.22 H (omtalt ovenfor pkt. 7.2.2).
- Side 216 -
...udstrækkes længere end forordningens 3-årige beskyttelsesperiode (in casu kun indtil ca. 1 år fra dommens afsigelse) Og i det omfang erstatning – som i sagen – tilkendes for (fremtidig) markedsforstyrrelse, bør man også i udmålingen tage hensyn til, at den EU-designretlige beskyttelse af originalproduktet mod sådan forstyrrelse er tilsvarende tidsbegrænset.
(...)
...have krænket hans ret til en særlig varerumsadskillelse, som sagsøgeren havde udformet til brug for importøren af et bestemt bilmærke, men som sagsøgte havde produceret og solgt kopier af til selvsamme bilimportør. Til støtte herfor påberåbte sagsøgeren sig dels en eneret efter designforordningen og dels en beskyttelse efter MFL § 1 (nu § 3, stk. 1).
(...)
- Side 217 -
...designrettigheder. Præmissernes kortfattede konstatering af, at krænkerens salg og markedsføring af kopiproduktet »tillige« var »en overtrædelse af markedsføringslovens § 1« (nu § 3, stk. 1), må implicit basere sig på, at der var tale om en tilstræbt efterligning – hvilket ikke kræves for at krænke en registreret designret (med prioritetsbeskyttelse).
- Side 237 -
...1 og 18 (nu §§ 3-4 og 22), idet der var betydelig risiko for, at en gennemsnitsforbruger ved opslag på www.samshop.dk med urette ville antage, at hjemmesiden blev drevet af Samsonite eller en virksomhed, der var økonomisk forbundet med Samsonite. Forhandleren udnyttede derved på utilbørlig vis den goodwill, der var knyttet til Samsonites varemærke.
(...)
- Side 241 -
...til sådanne faktorer knytter sig til en subsumption under generalklausulen eller under kendetegnsreglen. I Sø- og Handelsrettens dom af 28.8.2017 (V-20-16) fandt retten »navnlig under hensyn til«, at sagsøgte måtte anses for at have været »i ond tro ved krænkelsen«, at han havde »overtrådt markedsføringslovens §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22)«.
(...)
- Side 246 -
...(nu stk. 3), fandt Højesteret, at »der tillige er sket en overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1 og 18« (nu §§ 3 og 22). En sådan supplerende domfældelse efter markedsføringsloven er ret beset overflødig (unødvendig for at nå dommens resultat), men kan efter omstændighederne være egnet til at understrege illoyaliteten i det tilstræbte snyltning.
- Side 250 -
...om Goris markedsføringsindsats og markedsposition«, fandtes at have en kommerciel adskillelsesevne, der nød beskyttelse efter dagældende MFL § 1 og § 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22). Præmisserne peger først og fremmest i retning af kriterierne for ulovlig produktefterligning (sml. ovenfor pkt. 7.2.2-3), men forbuddet begrundes også i kendetegnsreglen.
(...)
Se endelig Sø- og Handelsrettens dom af 16.2.2015 (V-69-13) som stadfæstet af Østre Landsret den 4.4.2016 (B-486-15) om efterligning i strid med MFL §§ 1 og 18 (nu § 3, stk. 1, og § 22) af henholdsvis en række hjemmesidetekster (»næsten identisk«) og to hjemmesidebaggrunde (»direkte kopi«). De kolliderende hjemmesider udbød samme produkter.
- Side 255 -
...& »human dignity«) og andre væsentlige sociale normer (»social norms and tradition«).222222. Se Palle Bo Madsen i Lars Nordskov Nielsen (red.): Hvor går den etiske grænse? 1998, p. 145 ff., Caroline Heide-Jørgensen i festskrift til Mogens Koktvedgaard, 2003, p. 257 ff., samme: Reklameret, p. 419 ff., og Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 231 ff.
- Side 264 -
...have indmeldt lægemiddelpakninger, som reelt ikke var til rådighed på markedet, hvorved en anden leverandørs pakninger udgik af den relevante substitutionsgruppe. Herved fandtes MFL § 3, stk. 1 (daværende MFL § 1) at være tilsidesat, hvilket udløste et erstatningsansvar for tab, som den konkurrerende leverandør havde lidt ved den retsstridige adfærd.
- Side 270 -
...ligger hos erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden kan derimod fortsat udarbejde generelle retningslinjer, der ikke specifikt er rettet mod det finansielle område, men som også vil dække dette område, i det omfang de pågældende forhold ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i medfør af MFL § 1, stk. 2 og 3, jf. ovenfor pkt. 1.2.