- Side 50 -
...hinanden på baggrund af de konkrete omstændigheder i de enkelte sager, idet man i denne sammenhæng dog bør erindre den tilbageholdenhed, der altid har været over for indgreb på baggrund alene af almene samfundshensyn, jf. hertil Borcher & Bøggild, p. 57, og nedenfor under E. Hvad der derimod fremtræder som en nyhed – men som reelt ikke er det – er
- Side 56 -
...udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, de erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Denne generelle generalklausul, der har haft enorm betydning for den danske markedsføringsret findes nu i markedsføringslovens § 3, stk. 1, som en direkte videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 1 (og forgængerne før den).
(...)
...endnu en god skik-bestemmelse, der særligt skulle tage sig af de krav, der følger af rådsdirektiv 2005/29 om sikring af forbrugernes økonomiske interesser. Denne findes nu i markedsføringslovens § 4, hvorefter erhvervsdrivende over for forbrugerne skal udvise god erhvervsskik. Bestemmelsen er en videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 2.
(...)
- Side 57 -
...regler. Forbrugerombudsmandens opfattelse var derimod, at man her burde anvende generalklausulen som et supplement til de specifikke regler. Retten lagde bl.a. vægt på gavernes beskedne størrelse i forhold til tilslutningsomkostningerne (ca. 30.000 kr.) og til en foreliggende fortrydelsesret (dissens). Andre sager ses i U 2004.872 SHR og U 2004.877 SHR.
(...)
- Side 59 -
Der henvises i øvrigt til den detaljerede gennemgang hos Borcher & Bøggild i kommentaren til 2005-markedsføringslovens § 1 af de forskellige områder, hvor generalklausulen har været anvendt. Jf. også den fyldige kommentar til bestemmelsen i Karnov.
(...)
- Side 62 -
...transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke ville have truffet. Nøgleordet her er transaktionsbeslutning, der er nærmere defineret i direktivets artikel 2, litra k, som gennemført i dansk ret ved 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 5. Herefter forstås der ved en transaktionsbeslutning en beslutning, der træffes af en forbruger, om, hvorvidt, hvordan og
(...)
- Side 63 -
Bestemmelsen i § 4 angives i forarbejderne at være en inkorporering af direktiv 2005/29 artikel 3(1) samt artikel 5(1)-(3). Da man indførte stk. 2 i 2005-markedsføringslovens § 1, blev det i forarbejderne i (L 2 FT 2006-07) beskrevet som et krav om kommerciel effekt.
- Side 69 -
...have en sådan tilknytning til Danmark, at markedsføringsloven fandt anvendelse, uanset at askeskruen var leveret til et selskab i Taiwan. Jf. også U 2008.1211 H, hvor tilknytningskravet blev formuleret således, at det er en »en forudsætning for, at markedsføringsloven kan finde anvendelse, at den erhvervsmæssige adfærd har tilknytning til Danmark«.
- Side 74 -
...tilsvarende anvendelse på sådanne sager. I øvrigt kan Forbrugerombudsmanden udpeges som grupperepræsentant i et gruppesøgsmål i sådanne sager efter reglerne i retsplejelovens kapitel 23 a. Det er ikke ofte, at Forbrugerombudsmanden bruger denne hjemmel i lov om finansiel virksomhed, men det er sket, f.eks. i 2018, hvor Forbrugerombudsmanden brugte
- Side 80 -
...bevirkede en erstatning på 300.000 kr. samt pålæg om berigtigelse over for to af kunderne. Fra utrykt praksis ses Sø- og Handelsrets dom af 1. november 2006 i sag V-31-06 om skadelige udtalelser i forbindelse med ophør af et ansættelsesforhold. I U 2012.1089 H, Danske Spil, blev det afvist, at parterne skulle foretage berigtigelse, men i U 2013.2396
- Side 88 -
...1968.50 H og U 1979.610 SHR, U 1993.17 H. Som disse domme viser, kan der ved erstatningens fastsættelse tages hensyn til, om der foreligger en vis form for gengældelse, såkaldt retorsion, dvs. adgangen til at »give igen med samme mønt«. Synspunktet er, at den erhvervsdrivendes egen adfærd har givet anledning til de misrekommanderende udtalelser, og at